Rij-impressie: Hyundai IONIQ Plug-in Hybrid

hyundai-ioniq-plug-in-hybrid

De IONIQ is de eerste auto die je met drie verschillende aandrijfvormen kan kopen. In 2016 kwam de hybride, begin 2017 de “electric”, en nu vervolledigt Hyundai de trilogie met deze IONIQ plug-in hybrid. 

En die kan meteen op een primeur rekenen. Met een prijskaartje van 33.999€ is het namelijk de goedkoopste stekkerhybride op de markt. Hij verstoot de MINI Cooper S E en de BMW 225xe van de kopposities.

Rijkelijke basisuitrusting

Het is meteen ook de best uitgeruste plug-in hybride. Parkeersensoren, achteruitrijcamera, een verfijnd Infinity geluidssysteem, 7 airbags, actieve rijstrookhulp, LED-koplampen en -achterlichten… het zijn zaken waarvoor je bij BMW een halve nier moet doneren maar bij Hyundai zit het gewoon op het “premium” instappakket. Voor slechts 3.000€ extra koop je de “executive” versie, en dan krijg je o.a. geventileerde en verwarmde zetels, lederen interieur, een verwarmd stuur, elektrisch verstelbare bestuurdersstoel mét geheugen en enkele veiligheidsgadgets. De enige optie is “metaalkleur” en dat kost je 600€. Een remedie tegen keuzestress dus.

Hyundai IONIQ interieur

Misschien nog belangrijker dan z’n standaarduitrusting zijn de fiscale voordelen. Dankzij de officiële CO2-uitstoot van 26 g/km is hij voor 100% aftrekbaar en vrijgesteld van Vlaamse verkeersbelastingen. Dit zorgt ervoor dat deze IONIQ plug-in ongetwijfeld een fleet-succes tegemoet gaat.

Zuinig

De plug-in hybride IONIQ is trouwens niet enkel groen op papier. Hij beschikt namelijk over een 8,9 kWh batterij. Niet extreem groot in hybride-land, maar zoals we al mochten ervaren in de elektrische versie is deze auto extreem zuinig. Daardoor geraakt de PHEV in de praktijk 50 km ver, zuiver op stroom. De accu opladen aan een gewoon stopcontact duurt 2u15 en kost minder dan 2€ aan elektriciteit. Via de meeste publieke laadpalen kan het in 1,5 uur.

IONIQ PHEV exterieur design

Tijdens ons ritje van amper 60 km (dat we bijna volledig elektrisch deden) heb ik het niet kunnen verifiëren, maar ik ben er quasi zeker van dat hij ook in hybride-modus spaarzaam is met benzine.

Rode lettertjes

Hoe rijdt de IONIQ plug-in? Misschien verrassend; zoals een gewone wagen. De combinatie van de 1.6 benzinemotor en de elektromotor levert 141 pk waarmee je zonder moeite met het verkeer meekan.

IONIQ DCT automaat

Waar Hyundai écht mee uitpakt, want het staat vetjes met rode letters in de persmap, is de 6-traps DCT versnellingsbak. “En dan?”, hoor ik je denken. Wel, de bak zorgt ervoor dat de IONIQ een schakelervaring biedt zoals een gewone auto. Met andere woorden, geen Priusiaans CVT-gezang bij acceleratiemanoeuvres. Je kan het schakelen bovendien overnemen van de automaat, met de peddels aan het stuur.

Discrete strever

Het is leuk vertoeven in de IONIQ. Om te beginnen zitten de executive zetels voortreffelijk. Verder is het interieur functioneel en degelijk. Misschien een tikkeltje saai, maar het voelt wel Europeser aan dan het interieur van z’n concullega uit Japan.

Ook de buitenkant is aardig vormgegeven. Niet super sexy, maar wel harmonieus en hij weet z’n streven naar aerodynamica discreet te houden.

hybride IONIQ rijbereik

Nog belangrijk voor Vlaanderen. De gewone hybride is sinds kort leverbaar met trekhaak, dus Hyundai België verwacht dat de plug-in hybride IONIQ binnenkort ook die mogelijkheid krijgt.

Conclusie

De Hyundai IONIQ plug-in is de goedkoopste én best uitgeruste stekkerhybride die je in België kan kopen. Bovendien is hij zuinig, comfortabel en hij biedt een aangename schakelervaring. Z’n prijsklasse in combinatie met de fiscale voordelen maken hem een droom voor fleet managers.

Concreet

+ Fiscaalvriendelijk
+ Zuinig
+ Goedkoopste stekkerhybride
+ Super basisuitrusting
+ Trekhaak misschien mogelijk binnenkort

+- Geen opvallende verschijning (maar misschien wil je dat ook niet)

Specificaties

  • Aandrijving: voorwiel
  • Vermogen: 141 pk
  • Koppel: 265 Nm
  • Topsnelheid: 178 km/u
  • 0 tot 100 km/u: 10,6 sec
  • Gewicht: 1.495 kg
  • Testverbruik: 0,9 liter / 100 km
    (vooral elektrisch gereden, wegens korte trip)
  • Elektrische range: 63 km (NEDC)
  • Prijs: 33.999€
  • Prijs testwagen met opties: 37.599€