Land Rover aast op fiscale snoepjes met hybride Range Rover Sport

plug-in hybride Range Rover Sport P400e

Wat te doen als een vlaggenschap uit je gamma er met gemak 15 liter benzine doorjaagt en dus moeilijk te verkopen valt? Je monteert er een batterijtje in en stuurt een persbericht de wereld in met “zero emission” in de titel. Laat die bestellingen nu maar binnen lopen!

We waren even misleid door de titel: “First Zero Emission plug-in from Land Rover”. We dachten dat het om een elektrische SUV ging, maar 2 lijnen verder werd duidelijk dat het een nieuwe plug-in hybride is.

Veel vermogen

Eentje die aangedreven wordt door een 2-liter 4-cilinder benzinemotor met 300 pk, geassisteerd door een 116 pk elektromotor. Het gaat om een nieuwe aandrijflijn die gelanceerd wordt bij de facelift van de Range Rover Sport.

hybride Land Rover

Het systeemvermogen en -koppel komen uit op 404 pk en 640 Nm. Daarmee sprint het gevaarte van bijna 3 ton in 6,3 seconden naar 100. De top ligt op 220 km/u.

De auto is voorzien van een 13 kWh batterij waarmee hij in theorie 51 km ver geraakt op elektriciteit. Reken in de praktijk op 30 km.

CO2 wonder

Op papier stoot de hybride Range Rover Sport 64 g/km CO2 uit. Daarmee is hij in België voor 90% fiscaal aftrekbaar. Als Land Rover er in slaagt om dat tegen de lancering onder de 60 gram te krijgen, kan hij van 100% aftrek genieten.

De hybride Range Rover krijgt een “P400e” badge, met de P van pokkeduur en de e van echt fiscaalvriendelijk. Die 400 geeft een indicatie van de realistische CO2-uitstoot.

De auto moet in december 2017 op de markt komen. In het Verenigd Koninkrijk kost hij 61.315£ of omgerekend 69.160€. De Belgische prijs wordt later bekend gemaakt.