Rijtest: Harley-Davidson LiveWire

Elektrische moto Harley Davidson LiveWire

Deze maand werden we door Harley-Davidson uitgenodigd om te gaan rijden met de LiveWire, een 100% elektrische motorfiets. Het is een prototype waarmee de Amerikanen willen aftasten of de markt rijp is voor een elektrische Harley.

Nieuwe markten verkennen

Na een eeuw van status-quo heeft Harley-Davidson het innovatiebeest te pakken. De Amerikanen zweren immers al 100 jaar bij luchtgekoelde V-twins maar nu overwegen ze zowaar een elektrische aandrijving. Deels omdat ze écht wel eens iets anders willen proberen. Deels van moetens. De groei in de traditionele Harley markt begint tegen z’n grenzen aan te botsen, dus het wordt tijd om nieuwe horizonten te verkennen.

Het resultaat van Harley’s innovatiewerk is de LiveWire, een volledig elektrische moto die er super cool uitziet. Als de LiveWire goed onthaald wordt door pers en fans, en als de Hells Angels Harley’s hoofdkantoor niet in brand steken, is de kans groot dat er een productiemodel komt.

Superlicht frame

De vernieuwing begint bij het aluminium frame. Dat weegt slechts 6,3 kg en zorgt ervoor dat het totale gewicht, ondanks de 7 kWh accu, op een respectabele 210 kg uitkomt. Het zwaartepunt ligt laag wat de rijdynamiek bevordert. De LiveWire ligt strak op de weg, gaat lekker door de bochten en is super wendbaar. Deze elektrische moto heeft qua weggedrag meer weg van een Buell – Harley’s teloorgegane dochterbedrijf – dan van een klassieke Harley, en dat is een verademing! Doordat je quasi rechtop zit is dit ook een comfortabele bike.

elektrische Harley-Davidson motorfiets

De 74 pk sterke elektromotor trekt de LiveWire in 4 seconden naar 100 km/u. Dat is niet traag maar het mag best wat sneller. Ook de topsnelheid van 150 km/u is eerder bescheiden.

Rijbereik

De 7 kWh accu bezorgt de LiveWire een rijbereik van 85 km. Wanneer je wat harder rijdt zakt de range tot 50 km. Een productiemodel zal minstens het dubbele moeten voorleggen en Harley is zich daar heel goed van bewust. Verder vind ik dat de motorfiets snellaadtechnologie moet krijgen.

De moto is voorzien van regen (remenergie-recuperatie) die perfect het gevoel van remmen op de motor simuleert. Indien je meer regen wil draai je het gashendel in de omgekeerde richting en dan remt de LiveWire harder af. Dankzij dit systeem heeft de Harley maar één remschijf nodig op het voorwiel waar een gewone moto het vaak met twee schijven doet.

Harley-Davidson LiveWire moto

Harley beschrijft het geluid van de LiveWire als “uniek”, al vind ik er weinig aan. Door de straight cut transmissie heeft het veel weg van superhard achteruit rijden met de wagen. Niet echt iets waar je opgewonden van raakt dus misschien moet Harley gewoon werken aan een stille rijervaring.

Op het test-event in Lelystad liet een mekanieker zich ontvallen dat een LiveWire 250.000€ kost. Dat is uiteraard niet abnormaal voor een prototype. Voor een eventueel productiemodel zal je naar mijn inschatting op 20.000€ à 30.000€ moeten rekenen.

Harl

Het blijft nog altijd de vraag of de traditionele Harley fans de LiveWire wel kunnen “verwerken”. Ze staan immers niet bekend als ultra-progressief. Misschien is het daarom geen slecht idee om de LiveWire onder een subbrand (Harli ? 🙂 ) op de markt te brengen, net zoals BMW dat gedaan heeft met BMWi.

Conclusie

De LiveWire is een geslaagd prototype. Het design zit goed, het rijgedrag is subliem en de regen is goed afgesteld. Prestaties mogen iets scherper en de range moet minstens verdubbelen. Ik raad Harley ook aan om het productiemodel van een snellader te voorzien.