RIJTEST: Volkswagen Golf GTE

Golf GTE

Volkswagen heeft een slimme marketingzet gedaan met de plug-in hybride Golf. Om de forse prijs te verantwoorden hebben ze hem tot het GT-clubje verheven. Zo staat hij met de GTE-badge, met de ‘E’ van ‘Electric’, te pronken naast de Golf GTD en de legendarische Golf GTI. Maar verdient hij het GT-label wel? Of nog belangrijker, is hij het woord ‘Electric’ wel waard?

Het moet gezegd, het was weeral even geleden dat ik nog een wagen met een dergelijke afwerkingskwaliteit heb getest. Het zijn dan wel sjoemelexperts in Wolfsburg, ze weten nog altijd verdomd goed hoe ze een auto in elkaar moeten vijzen.

GTE, what’s in a name?

De VW Golf GTE is een plug-in hybride, een hybride die je kan opladen aan het stopcontact dus.

Wat voor hybride? In het jargon noemen we het een parallel-hybride. Een 1.4 TFSI benzinemotor en een elektromotor drijven samen de auto aan. “Parallel” slaat op het feit dat beide motoren mechanisch verbonden zijn met de wielen en dus allebei tegelijk voor aandrijving kunnen zorgen. Dit in tegenstelling tot een serie-hybride waarbij de verbrandingsmotor enkel fungeert als generator om de batterij op te laden, zoals bijvoorbeeld bij de BMW i3 REx of de Opel Ampera.

Volkswagen is van mening dat als je dan toch een verbrandingsmotor aan boord hebt, dat je hem evengoed kan gebruiken voor de aandrijving. Dat zorgt uiteraard voor meer pk’s, koppel en het motorgebrom dat je van een benzine-auto gewoon bent.

Golf GTE test

Iedere fabrikant benadert het hybride concept op z’n eigen manier. Volvo bijvoorbeeld drijft bij de V60 de voorwielen aan met een verbrandingsmotor en de achterwielen met een elektromotor. BMW doet het omgekeerde met de i8.

Bij de Golf GTE drijven zowel de benzinemotor als de elektromotor samen de voorwielen aan. Die elektromotor zit trouwens ook voor de 6-traps versnellingsbak en dat betekent dat je ook in puur elektrische modus kan schakelen. De eerste keer dat ik dat ervaar! Je voelt er weinig van maar het zorgt toch voor een paar procenten meer efficiëntie. Alle beetjes helpen natuurlijk.

Is de Golf GTE voldoende elektrisch?

We moeten er niet flauw over doen, quasi alle huidige plug-in hybrides zijn boven alles fiscale wonders. Doordat ze op papier minder dan 50 gram C02 uitstoten kan je ze voor 100% aftrekken in de vennootschap. Ze zijn ook vrijgesteld van verkeersbelasting en BIV.

De Golf GTE heeft een batterij met een bruikbare capaciteit van 8,7 kWh. Volgens VW geraak je daar 50 km ver mee in puur elektrische modus.

In stadsverkeer (max. 50 km/u) kwam ik aan een verbruik van 16,6 kWh/100 km. Met een bruikbare accucapaciteit van 8,7 kWh kan je zo een range van 52 km berekenen. Op gewestwegen (max. 70 km/u) kwam ik aan 19,8 kWh/100 km wat overeenkomt met een rijbereik van 44 km. Maar daarvoor moet je héél hard je best doen (airco uit, ventilatie uit, banden op juiste spanning, warme wagen en super defensief rijden).

Golf GTE testverbruik
in e-modus
Stadsverkeer
max. 50 km/u
Secundaire wegen
max. 70 km/u
Verbruik [kWh/100km]16,619,8
Elektrisch rijbereik* [km]
*berekend
5244

Bij gewoon rijgedrag schommelt de elektrische actieradius rond de 30 km. Dat is niet veel. De benzinemotor moet dus snel bijspringen.

Eigenlijk ligt het elektrisch verbruik vrij hoog. Een Nissan LEAF bijvoorbeeld verbruikte in onze test 10,2 kWh/100 km in de stad en 11,7 kWh/100 km op gewestwegen.

VW Golf GTE koffer

Wanneer je lange reizen doet, en je batterij is helemaal leeg, dan verbruikt de Golf GTE 7,2 liter per 100 km bij een constante snelheid van 120 km/u. Hij zal er geen zuinigheidsprijzen mee winnen, maar het is best aanvaardbaar voor een wagen met 204 pk.

Als je braafjes laadt bij elke gelegenheid, dan kan de GTE best zuinig voor de dag komen bij het dagelijks gebruik. 3 à 4 liter per 100 km is gemakkelijk haalbaar.

Natuurlijk is elektriciteit niet gratis. De lege accu thuis vol laden kost je ongeveer 1,4€. Via een gewoon stopcontact duurt dat iets minder dan 4 uur. Via een publieke laadpaal of een Wallbox (thuis) krijg je de accu in 2u15 volledig vol.

Is het een GT?

Een GT, of een Gran Turismo, is volgens Wikipedia een wagen waarmee je grote afstanden kan afleggen aan hoge snelheid. Het is een sportieve wagen, maar in tegenstelling tot een echte sportwagen niet volledig gericht op prestaties ten nadele van comfort.

Langs buiten ziet de Golf GTE er dankzij de blauwe accenten, de dubbele uitlaat en wat subtiel spoilerwerk er best strak en sportief uit. Ook binnenin geven de blauwe stiksels en de strakke zijdelingse steun in de voorzetels, die trouwens ook comfortabel zitten, aan dat je hier niet met een 90 pk-dieseltje te maken hebt.

VW Golf GTE zetels

Het onderstel staat redelijk hard afgesteld en dat past bij deze auto. Cruisen op autosnelwegen kan je met dit ding met gemak een hele dag volhouden. De GTE is ook praktisch. Hij is voorzien van heel wat opbergvakjes en de achterbank gaat plat in twee delen.

Qua prestaties is het ook geen sukkeltje. Met z’n 204 hybride-pk’s sprint hij in 7,6 seconden naar 100 en z’n topsnelheid bedraagt 222 km/u.

Het is dus zeker en vast een GT, maar vergis je niet, hij kan niet tippen aan de GTI.

Met z’n 230 pk sprint de GTI 1,2 seconden sneller naar 100 km/u (6,4 seconden) en z’n top ligt bij 250 km/u. Maar los van de droge cijfers is dit nog belangrijker: de GTE voelt veel minder ‘organisch’ aan. Het is een probleem dat zich bij heel wat hybrides voordoet en dat deels te maken heeft met de juiste calibratie tussen verbrandings- en elektromotor.

VW Golf GTE dashboard

De elektromotor en de benzinemotor moeten immers perfect op elkaar afgesteld zijn en bij momenten lijkt dat fout te lopen. Wanneer je na een tussenacceleratie het gas lost, lijkt het soms alsof de wagen je nog even vooruit wil duwen in plaats van onmiddellijk te vertragen. En zo doet hij nog gelijkaardige rare dingen wanneer je er lekker sportief mee gaat doen.

Verder is ook het geluid een beetje teleurstellend in de GTE. Het zit wel heel erg op de achtergrond.

Met een prijs van 38.920€ is de GTE 4.830€ duurder dan de GTI. Waarom zou je dan in godsnaam een GTE in plaats van de GTI kopen?

Wel, je helpt er de ontwikkeling van de EV-technologie mee vooruit, en het is beter voor het milieu! Als dat je niet kan overtuigen kan ik nog een aantal andere argumenten uit m’n hoed toveren.

Golf GTE middenconsole

Zoals ik hierboven al zei, dankzij z’n gunstige CO2-uitstoot (35 g/km), is hij in Vlaanderen vrijgesteld van BIV en verkeersbelasting. Voor de GTI betaal je in 2015 355€ BIV en jaarlijks 405€ verkeersbelasting.

De GTI verbruikt gemakkelijk 9 liter per 100 km terwijl de GTE met 3 à 4 liter tevreden is.

Maar het belangrijkste financiële verschil. De GTE kan je voor 100% afschrijven in de vennootschap terwijl je dat met de GTI slechts voor 75% kan. Bovendien komt ook het voordeel-alle-aard gunstiger uit.

Conclusie

De Volkswagen Golf GTE is een comfortabele, praktische en sportieve wagen. Een goed alternatief voor wie (deels) elektrisch wil rijden maar ook de vrijheid wil om zonder laadpaal-zorgen regelmatig eens op reis te gaan.

De Golf GTE is een fiscaalvriendelijke versie van de GTI al moet je er rekening mee houden dat die laatste toch meer als een ‘organische’ sportauto aanvoelt.

De elektrische actieradius ligt met een praktisch haalbare 30 km aan de lage kant, maar het ligt wel in lijn met wat andere (parallel-) plug-in hybrides bieden.

Met een vanafprijs van 38.920€ is de Golf GTE duur maar je krijgt er wel een super degelijke afwerkkwaliteit voor.

Concreet

+ Afwerkkwaliteit/degelijkheid
+ Sportieve zetels met zijdelingse steun
+ Fiscaal vriendelijk

– Forse aankoopprijs
– Elektrisch rijbereik aan lage kant

Bekijk HIER de specs van de Golf GTE

Foto’s