Overzicht van de 30 goedkoopste elektrische wagens die momenteel (2023) nieuw te bestellen en leverbaar zijn in België.
Ben je op zoek naar een andere elektrische auto? Hier vind je álle elektrische wagens die momenteel op de markt zijn in België.
Foto | Auto | Prijs | KM |
---|---|---|---|
![]() | MG 5 Electric LR 🇨🇳 57kWh* | 156pk | FWD | 320 | |
![]() | Rij hem vanaf 479€ p/m | 395 | |
![]() | BYD Atto 3 🇨🇳 60kWh | 204pk | FWD | 335 | |
![]() | Rij hem vanaf 695€ p/m | 410 | |
![]() | Citroën ë-C4 X 🇪🇸 45kWh* | 136pk | FWD | 290 | |
![]() | Jeep Avenger 🇵🇱 50kWh | 156pk | FWD | 310 | |
![]() | Citroën e-C4 🇪🇸 45kWh* | 136pk | FWD | 285 | |
![]() | Peugeot e-208 🇸🇰 48kWh | 156pk | FWD | 320 | |
![]() | Renault ZOE R135 ZE50 🇫🇷 52kWh | 136pk | FWD | 310 | |
![]() | Opel Corsa GS Electric 🇪🇸 48kWh | 156pk | FWD | 320 | |
![]() | Renault Mégane E-Tech EV40 130 🇫🇷 40kWh* | 131pk | FWD | 235 | |
![]() | Mazda MX-30 🇯🇵 31kWh* | 145pk | FWD | 160✓ | |
![]() | Abarth 500e 🇮🇹 37kWh | 154pk | FWD | 200 | |
![]() | Nissan Leaf 🇬🇧 39kWh | 150pk | FWD | 240+ | |
![]() | Mini Electric 🇬🇧 28kWh | 184pk | FWD | 160 | |
![]() | MG ZS EV SR 🇨🇳 49kWh | 177pk | FWD | 255 | |
![]() | MG 5 Electric SR 🇨🇳 46kWh* | 177pk | FWD | 250 | |
![]() | MG 4 Electric 64 🇨🇳 61kWh | 204pk | RWD | 350 | |
![]() | Opel Corsa Electric 🇪🇸 46kWh | 136pk | FWD | 285 | |
![]() | BYD Dolphin 🇨🇳 60kWh | 204pk | FWD | 340 | |
![]() | Fiat 600e 🇵🇱 50kWh | 156pk | FWD 325 |
| |
![]() | Fiat 500e 3+1 🇮🇹 37kWh | 118pk | FWD 245 |
| |
![]() | MG 4 Electric 51 🇨🇳 50kWh | 170pk | RWD | 280 | |
![]() | Fiat 500e Cabrio 🇮🇹 37kWh | 118pk | FWD 240✓ |
| |
![]() | Smart EQ fortwo cabrio 🇫🇷 16kWh* | 82pk | RWD | 105✓ | |
![]() | Fiat 500e Hatchback 87kW 🇮🇹 37kWh | 118pk | FWD 250 |
| |
![]() | BYD Dolphin 🇨🇳 44kWh | 95pk | FWD | 270 | |
![]() | Smart EQ fortwo coupé 🇫🇷 16kWh* | 82pk | RWD | 105✓ | |
![]() | Fiat 500e Hatchback 70kW 🇮🇹 21kWh | 95pk | FWD | 150 | |
![]() | Renault Twingo ZE 🇸🇮 21kWh | 82pk | RWD | 150 | |
![]() | Dacia Spring 65 🇨🇳 24kWh* | 65pk | FWD | 175 | |
![]() | Dacia Spring 45 🇨🇳 24kWh* | 45pk | FWD | 185 |
✪ Prijs: catalogusprijs van de goedkoopste uitvoering incl. BTW, in België.
✪ KM: het realistische rijbereik (“EGEAR-range”) over een gevarieerd parcours, bij een normale rijstijl en bij matige temperaturen (10°C tot 15°C). We nemen hiervoor standaard 80% van de WLTP-actieradius (TEH). De waarde wordt afgerond naar het dichtste veelvoud van 5. Indien tijdens een rijtest door de redactie van eGear.be blijkt dat de 80% WLTP-actieradius overeenstemt met de test, brengen we een ✓ aan in de tabel. Wanneer tijdens een rijtest blijkt dat de realistische actieradius meer dan 7,5% afwijkt van de 80% WLTP-actieradius, vervangen we de waarde door de testwaarde en brengen we een – aan wanneer de waarde lager uitvalt dan 80% WLTP, of een + wanneer de waarde hoger uitvalt dan 80% WLTP. Wanneer het rijbereik geen ✓, + of – aanduiding heeft, dan werd de auto nog niet getest door onze redactie.
✪ Vlagje: land van productie.
✪ kWh: de netto batterijcapaciteit, waarbij eventuele decimalen weggelaten worden.
✪ Sterretje: waarden met een sterretje (*) zijn schattingen door de redactie voor het geval de officiële waarde van de fabrikant niet beschikbaar is.
✪ Producten die geaccentueerd worden in het overzicht zijn eGear.be partners of sponsors.
En nu echte auto’s waar je een dagje mee uit kan met 4.
@Marc, er staan er in de lijst hierboven. Laadpunten zijn er intussen voldoende in dit land, enkel kwestie van plannen in je uitstap. Bovendien, de kostprijs van een auto wordt maar gedeeltelijk bepaald door de aankoopprijs. Zelf heb ik als particulier een EV van bijna 70k gekocht, maar die is met 35.000 km/jaar over 6 jaar goedkoper dan een ICE van 35k. Mensen die kunnen rekenen doen veel vaker hun voordeel met een EV dan je denkt, alleen, de wetgeving in BE is veranderlijk dus is elke aankoop, EV of ICE, een onzekere investering.
De Seat Mii electric en VW e-up worden (tijdelijk?) niet meer verkocht. Jammer, want ze hebben een grote accu (36,8 kWh), zijn zuinig (WLTP bereik van 260 km) en comfortabel. De catalogus kostprijs voor de Seat bedraagt 21.190 euro. Ik vermoed dat de hoge premies in Duiitsland op elektrische wagens de markt van goedkope modellen heeft leeg gezogen. Ik ben al enkele keren met de Mii electric naar Duitsland gereden. Dat gaat vlot als je tankt in een snellaad station.
De VW e-Up en Skoda e-citigo zijn inderaad uit productie. Of het tijdelijk is weet ik niet goed, VW is karig met info. De Seat Mii Electric staat sinds enkele weken ook niet meer op de seat België website. Ik heb d’Ieteren vorige week gecontacteerd daarover, maar wacht nog op een antwoord.
Ik ben een voertuig aan het zoeken voor woon/werkverkeer Maar heb geen zin om een kapitaal uit te geven en ben op zoek gegaan op het net naar een autootje dat mij van punt a naar punt b brengt.Mijn eerste gedachte was de twizy, maar ik zie het ook niet zitten om in de winter met open ramen te rijden. Na verder zoeken kwam ik bij edrive terecht in kortrijk die hebben namelijk de Zhidou D2S in de verkoop, die voor de prijs van een goei 15000€.Denk dat dit wel het goedkoopste is dat momenteel te verkrijgen is Iemand ervaring met dit autootje?
@Koen,
Ik heb zelf hier een proefrit in gedaan afgelopen Februari en was verrast door de snelheid/wendbaarheid en gebruik hiervan.
Daar ik zelf zit te denken om dit als woon-werk verkeer in Brussel te gebruiken was dit een prima kandidaat. 2 weken levertijd en ruim genoeg voor de wekelijkse boodschappen enz.
Wacht nu even op de Dacia Spring, om te zien of die echt zoveel meer ‘nadelen’ met zich mee brengt.. maar anders zeker een optie om naar een Zhidou over te stappen en een van onze wagens hiervoor in te ruilen.
Verzekering technisch ook vrij gunstig doordat het gezien wordt als een zware quad.
Ik zeg, vraag om een proefrit, of als je langer wil testen, kan je de Zhidou ook bij hen huren voor 35 EUR per dag.
2e hands Nissan Leaf? Tussen 10-15K zijn er redelijk wat opties.
Of Renault Zoe, ik heb een 2dehands Zoe me 6000km op de teller voor 12k op de kop kunnen tikken, super tevreden.
Hoe zit het eigenlijk met onderhoud? Moeilijk om een garage in de buurt te vinden (bijv. voor de Dacia Spring rond Aarschot)? Ook groot en klein onderhoud nodig? Hoe vaak, hoe duur?
Grtjs, Stef
@Stef enkel vervangen van filters en af en toe checken remvloeistof, banden, 12v batterij…
Dingen die in principe elke fatsoenlijke garage kan.
De elektrische aandrijflijn is in principe onderhoudsvrij.