Dit zullen de 10 goedkoopste elektrische auto’s in 2021 zijn

Volkswagen ID.3 aan Ionity fast charger

Wil je goedkoop elektrische rijden? In dit artikel geven we een overzicht van de goedkoopste elektrische auto’s die je in 2021 zal kunnen kopen.

10. VW ID.3 45: <30.000€

De Volkswagen ID.3 (foto boven dit artikel) is nu reeds op de markt met 58 kWh batterij, voor 37.990€. In 2021 komt er ook een goedkopere versie met 45 kWh accu. Hoeveel die exact zal kosten is nog niet bekend, maar naar onze verwachting zal hij onder de 30.000€ duiken.

9. Smart EQ forfour: 24.500€

elektrische Smart forfour thuis opladen

De Smart EQ forfour is een kleine elektrische stadsauto met 4 zitplaatsen. De auto heeft een realistisch rijbereik van 130 km.

8. Smart EQ fortwo: 24.000€

elektrische Smart laden

De kleinere broer van de forfour is de fortwo. Deze Smart heeft slechts 2 zitplaatsen, maar ziet er wel een pak beter uit dan de forfour. Hij is ook een klein beetje goedkoper.

7. VW e-Up: 22.950€

elektrische Volkswagen e-Up ladend

Op plaats zeven hebben we één van de drie triplets van de Volkswagen-groep. De elektrische Up biedt 4 zitplaatsen en een mooie realistische range van 200 km.

6. Skoda Citigo-e iV: 21.600€

Skoda Citigo electric opladen

De tweede van de VW-triplets is de Skoda Citigo-e iV. Deze biedt dezelfde specificaties als de VW e-Up, maar is iets goedkoper.

5. Seat Mii Electric: 21.190€

elektrische Seat Mii blauw

De goedkoopste triplet is de Seat Mii Electric, die je voor slechts 21.190€ de dealer kan buiten rijden.

4. Renault Twingo ZE: 19.750€

elektrische Renault Twingo ZE 2021

Bij Renault hebben ze een elektrische versie van de Twingo in het gamma. Deze beschikt over 4 zitplaatsen en een praktische actieradius van 150 km. Voor 19.750€ kan je hem op je oprit parkeren.

3. Dacia Spring: +- 18.000€

Dacia Spring elektrische auto

Dacia komt met de Spring op de markt, een zuinige minimalistische crossover met een praktische range van 175 km. De prijs is nog niet bekend, maar we verwachten dat die rond de 18.000€ zal uitkomen.

2. Renault Twizy: 11.490€

Met een vanafprijs van 11.490€ (inclusief batterij) staat de Twizy al jarenlang in de top 10 van goedkoopste elektrische wagens. Hij biedt slechts plaats aan 2 personen, en is niet geheel water- en winddicht, maar hij is wel schattig.

1. Citroën AMI: 6.990€

elektrische Citroën AMI

Het goedkoopste elektrische autootje komt in 2021 uit de Citroën-stal. De AMI biedt plaats aan twee, heeft een topsnelheid van 45 km/u en een praktisch rijbereik van 75 km. Geen auto voor lange roadtrips dus, maar wel een leuke stadscruiser.

Wil je instant op de hoogte blijven over de lancering van de nieuwste elektrische modellen, volg dan onze whatsapp groep.



76 reacties

  1. kb
    kb / 10-27-2020 / ·

    Ik dacht dat Skoda Citigo e-IV en VW e-UP uit productie zijn?

  2. Stefan L
    Stefan L / 10-27-2020 / ·

    en de Fiat 500e basisversie ontbreekt in het lijstje

  3. Herman
    Herman / 10-27-2020 / ·

    Veel geld voor auto’s die maar beperkt bruikbaar zijn. OP de ID3 na misschien zullen dit geen verkooptoppers worden denk ik

  4. simon
    simon / 10-27-2020 / ·

    Zat de MG ook niet onder de 30k of was dat een korte promotie?

  5. Kris
    Kris / 10-27-2020 / ·

    Tja, gezinswagens zijn daar niet bij. Buiten misschien de VW. Ik rijd zelf met een e-golf. Best tevreden van, maar als enige wagen in het gezin gaan ze het nooit waar maken. En al helemaal niet in België waar quasi geen snellaadstations zijn en nul subsidies voor elektrisch rijden. En vanaf volgend jaar de slimme tellers in huis, dus Neen, elektrisch rijden zal niet goedkoper worden in belgenland.

  6. Geert Tamsyn
    Geert Tamsyn / 10-27-2020 / ·

    Beperkt bruikbaar? Lijkt mij eerder een predicaat voor brandstofwagens, zij zullen minder en minder toegang krijgen tot landen, regio’s en steden.

  7. Herman
    Herman / 10-27-2020 / ·

    In Brussel willen ze auto’s helemaal buiten , EV of niet. Daar maak ik me geen zorgen om, steden zijn zowiezo passe. Via ecommerce krijg ik alles thuis en voor lekker eten moet je ook niet in de stad zijn. En brandstofwagens weg ? Nou ooit mss wel, maar tot ver in 2050 zullen er hier nog rond rijden. We zijn Noorwegen niet

  8. Geert Tamsyn
    Geert Tamsyn / 10-27-2020 / ·

    Herman, u gaat blijkbaar voorbij aan het feit dat meer dan de helft van de Vlamingen in steden wonen en er dus wel moeten zijn. Dat er in 2050 nog brandstofwagens zullen rondrijden zal wel, oldtimers zullen er altijd zijn. Maar de verkoop van brandstofwagens zal na 2030 niet veel soeps meer zijn, dat is nu al duidelijk.

  9. Geert Tamsyn
    Geert Tamsyn / 10-27-2020 / ·

    Kris, uit alle simulaties blijkt dat met het capaciteitstarief dat via de slimme meter mogelijk wordt, het laden van een EV ’s nachts goedkoper wordt dan nu.

  10. Herman
    Herman / 10-27-2020 / ·

    @@geert ik weet niet in welke bubble je leeft. Er wordt op vandaag praktisch geen EV gekocht door particulieren. We zitten midden in een crisis die geen voorgaande kent, er komen nog duizenden werklozen bij de komende maanden. De autoverkoop zit op zijn gat. Denk je nu echt dat de komende 9 jaar iedereen plots op EV gaat vallen ?

  11. Geert Tamsyn
    Geert Tamsyn / 10-27-2020 / ·

    Herman, weeral die extremen, neen, niet “iedereen” zal “plots” op EV vallen, maar we stellen wel een verdrievoudiging van de verkoop van EV vast, reken maar eens uit wat een jaarlijkse verdrievoudiging geeft op 9 jaar. De autoverkoop trok in september al weer aan, corona is een tijdelijk fenomeen, daarna komt onvermijdelijk de inhaalbeweging, uitstel van een aankoop is geen afstel.

  12. Geert Tamsyn
    Geert Tamsyn / 10-27-2020 / ·

    Herman, ik weet niet op welke cijfers jij je baseert om te beweren dat de autoverkoop op zijn gat zit, maar volgens Transport&Environment is de verkoop van elektrische auto’s in Europa in de eerste helft van 2020 met 300% gestegen t.o.v. dezelfde periode vorig jaar, in België is volgens FEBIAC de verkoop van EV gedurende de eerste 8 maanden van 2020 met 30% gestegen. Volgens ACEA steeg de autoverkoop in Europa in september met 3,1% in vgl. met september 2019.

  13. Herman
    Herman / 10-28-2020 / ·

    @geert ik baseer me op data van febiac. De eerste 9 maanden van dit jaar zijn er 25% minder auto verkocht dan in 2019. En ja de verkoop van EV is met 30% gestegen maar men vergeet er wel bij te vermelden dat dit in hoofdzaak hybrides zijn en geen puur EV. Ook zegt men er niet bij dat deze aankopen voor 90% door bedrijven en zelfstandigen gebeurt

  14. Geert Tamsyn
    Geert Tamsyn / 10-28-2020 / ·

    Herman, daarom is de prestatie van EV des te opvallender: een hausse van 30% in een periode waar 25% minder auto’s verkocht worden. Dat er minder verkocht werden is normaal, de dealers waren meer dan 2 maanden gewoon dicht, en dan kan je geen auto’s verkopen. Maar nu ze weer open zijn, trekt de verkoop weer aan. Die 90% is uw verzinsel, daar zijn geen concrete cijfers over. Maar zelfs als dat zo zijn, is daar niks mis mee, integendeel. Zo wordt het pad geplaveid voor de rest van de bevolking: prijzen zakken, laadinfrastructuur wordt uitgebreid en technologie evolueert, zodat EV toegankelijk worden voor iedereen.

  15. Herman
    Herman / 10-28-2020 / ·

    @geert

    Een verzinsel? Ga maar eens op febiac : de eerste 6 maand zijn er 10,7% auto’s met electromotor ingeschreven waarvan 2,3% zuiver EV. Oke het is geen 90% maar toch 80% is hybride. Trouwens je moet niet staan goochelen met 30% , in absolute cijfers spreken we over 4918 ev auto’s op een totaal van 216000 auto’s. Vorig jaar waren er dat 4963. De conclusie van febiac is dat de hybride technologie de grote winnaar is en dat zal volgens hen nog wel even blijven

  16. Geert Tamsyn
    Geert Tamsyn / 10-28-2020 / ·

    Herman, dat zal nog wel even blijven, en dan verdwijnt dat. Hybride is een tussenstap in de evolutie naar volledig elektrisch, meer niet. Plug-ins verbruiken veel meer brandstof dan aangegeven, de CO2 uitstoot is een stuk hoger. Bij mijn overbuur heeft zijn plug-in zijn elektriciteitsfactuur ook nog eens verdubbeld. Een hybride is een veel te dure en ingewikkelde brandstofwagen, en een ondermaats EV. Een hype die snel door de echte EV zal verdrongen zijn, en waarvan volgens de regeerverklaring de verkoop zal verboden worden, aangezien ze niet emissieloos zijn.

  17. Herman
    Herman / 10-28-2020 / ·

    Geert, dat verbod is voor 2035, tegen dan zijn we15 jaar verder. Wie weet wat er in die 15 jaar allemaal gebeurd. Het is altijd gemakkelijk om als politici beloften te maken waarvoor ze toch nooit verantwoording zullen moeten afleggen

  18. Geert Tamsyn
    Geert Tamsyn / 10-28-2020 / ·

    Dat verbod is helemaal niet voor 2035, waar haalt u dat? Er staat gewoon in de federale regeerverklaring dat de verkoop van niet emissieloze voertuigen verboden wordt, zonder datum, en dat zal een stuk vroeger zijn dan 2035, zeker nu weer eens blijkt dat één vijfde van de coronadoden in ons land te wijten is aan luchtvervuiling. Hybrides en EV werden tot nu toe vooral gekocht vanwege het fiscaal gunstregime. Dat verdwijnt vanaf 1 januari voor hybrides, een eerste klap. De doodsteek volgt dan met het verkoopverbod voor niet emissieloze voertuigen. Daar moet je geen glazen bol voor hebben.

  19. KB
    KB / 10-28-2020 / ·

    Hybrides verdwijnen vanzelf wel, dat gaat altijd een dure oplossing blijven. En vele gebruikers van hybrides gaan nadien naar volledig EV, omdat bepaalde limitaties verdwijnen, comfort elektrisch hoger is, of omdat ze zelf ervaren dat je met een beperkte range van plug in hybride ook al heel wat dagelijkse verplaatsingen kunt afleggen.
    Febiac maakt geen onderscheid tussen HEV en PHEV, het aantal HEV is nu aan het pieken…

  20. Herman
    Herman / 10-28-2020 / ·

    Geert het is 2035, het is zelfs op eu vlak afgestemd. De enige taks die er komt op plugin hybrides is BIV en dat is trouwens vlaams. De federale aftrek in de vennootschapbelasting blijft gewoon en de VAA blijft ook gelijk. En het verkoopverbod wil ik nog zien gebeuren. In brussel is de PS al zijn kar aan het keren voor de stadstol, op moment dat 2035 zie ik nog wel karretjes keren. Het is zoals met de km heffing, iedereen wil het tot wanneer ze het willen invoeren, dan beseffen ze dat het politieke zelfmoord is

  21. Herman
    Herman / 10-28-2020 / ·

    @kb die redenering kan je ook omdraaien: voor kleine verplaatsingen op electriciteit en langere afstand op benzine. Dat is een voordeel van plugin hybride. Je moet je reisweg niet plannen van laadpaal tot laadpaal voor een lange reis

  22. Geert Tamsyn
    Geert Tamsyn / 10-28-2020 / ·

    Herman, lees eens de regeerverklaring, nergens is sprake van 2035. De enige voorwaarde is een aanbod van voldoende betaalbare emissieloze voertuigen, en dat zal lang voor 2035 het geval zijn. Niet alleen de vrijstelling van BIV verdwijnt, ook de jaarlijkse verkeersbelasting stijgt voor plug-in hybrides. En vanaf 2026 mogen bedrijfswagens enkel nog full EV zijn, dan is ’t meteen gedaan. Of dat verkoopverbod er komt of niet heeft minder belang, wel dat er nu al rekening mee wordt gehouden bij de koopintenties van zowel bedrijven als particulieren, en bij de toekomststrategieën van de constructeurs. Je ziet dat er nu al meer nieuwe elektrische dan brandstofmodellen op de markt komen.

  23. Herman
    Herman / 10-28-2020 / ·

    Geert denk maar niet dat het nog lang zal duren dat de EV fiscaal gunstig blijft , Nederland is al aan het afbouwen, frankrijk voert een gewichtsbelasting in. Belgie int 8 miljard euro aan brandstoftaksen, deze zullen gecompenseerd worden. De jaarlijkse verkeerbelasting is voor nieuwe plugin hybrides niet voor bestaande

  24. Herman
    Herman / 10-28-2020 / ·

    Geert waar zie je dat dat er meer ev dan brandstofmodellen bijkomen? Ik niet hoor, ik zie vooral plugin’s bijkomen. Bmw bvb heeft 1 electrische (de iX3) in dienst genomen dit jaar maar er zijn minstens 5 plugin hybrides bij bmw erbij. Idem bij volkswagen en mercedes

  25. Herman
    Herman / 10-28-2020 / ·

    Nu los van 2030/2035 of whenever ben ik vrij sceptisch of de evolutie zo snel gaat gaan. Op de overheidsite mileuvriendelijkevoertuigen.be vind je een paar statistieken. Een van die statistieken leert ons dat er 16000 eV’s zijn op een wagenpark van 3,500.000 personenwagens. Dat is 0,5%.. Dat we op amper 9 jaar nr 25% zouden gaan lijkt me al een hele heksetoer

  26. Stefan L
    Stefan L / 10-28-2020 / ·

    Fiat 500e basisversie, aangekondigd met prijs 24900 in Nederland, dus bij ons wordt die wellicht nog net iets goedkoper. Het gaat toch over 2021 nietwaar. https://www.autointernationaal.nl/2020/10/alle-prijzen-nieuwe-elektrische-fiat-500e-zijn-nu-bekend/

  27. Geert Tamsyn
    Geert Tamsyn / 10-28-2020 / ·

    Dan lopen die statistieken wat achter, ’t zijn er ondertussen al 25.000. Het gaat ook niet om modellen die nu op de markt gebracht worden, die zijn jaren geleden al ontwikkeld en dus al voorbijgestreefd, het gaat om modellen die aangekondigd worden voor 2021 en volgende jaren. Frankrijk voert een gewichtsbelasting in, maar niet voor EV, ook een duidelijk teken aan de wand. En EV zullen minstens fiscaal gunstig blijven zolang de objectieven inzake elektrificatie van de mobiliteit en luchtkwaliteit niet bereikt zijn. En dat zal nog niet voor de eerste jaren zijn.

  28. Herman
    Herman / 10-28-2020 / ·

    Geert ,ik volg de officiele statistieken en in ieder geval , 25% van 3,5 miljoen is 850000 auto’s. Dat betekent dat vanaf nu ieder jaar 90.000 ev’s moeten verkocht worden om 850000 ev’s te halen. En dan zitten we nog maar aan 25%, de politiek (en anderen) kunnen dromen wat ze willen maar dit gaat gewoon nt lukken

  29. Geert Tamsyn
    Geert Tamsyn / 10-28-2020 / ·

    850.000 EV binnen 9 jaar is geen enkel probleem, dat is zelfs een mathematische zekerheid, trek gewoon de groeicurve van de laatste 2 jaar door, en je zit er een stuk boven. 90.000 EV zuilen de eerste 2 tot 3 jaar misschien nog niet bereikt worden, maar na 2026 zijn alle bedrijfswagens elektrisch, en dan zitten we meteen in de honderdduizenden.

  30. Herman
    Herman / 10-28-2020 / ·

    Geert, ik denk dat je je rekenkunde wat moet bijschaven, ten eerste de regeling in 2026 is voor nieuwe bedrijfswagens. In 2026 gaan niet plots alle bedrijfswagens ev zijn dat zal daarna nog een aantal jaar duren. Ten tweede dit gaat over 2026, een nieuwe regering is voor 2024, wedden dat het nog eens gaat veranderen. Ten derde de groeicurve klopt niet, in belgie is die lineair om nt te zeggen vlak; zelfs al zijn alle bedrijfswagens in 2030 ev dan komen we uit op 600.000 autos. Dat is dan20% (wat trouwens het planburo ook voorspeld). En reken je maar niet rijk want deze coronacrisis (gecombineerd met de vergrijzing) gaat nog een serieuse impact hebben op de economie.

  31. Kb
    Kb / 10-28-2020 / ·

    Geen enkele technologie wordt lineair geadopteerd. Dat gebeurt exponentieel, waar mensen het van nature moeilijk mee hebben om dat te vatten. In het begin is het lange tijd onder de radar, maar dan gaat het ineens supersnel.
    Inderdaad, 850000 EVs op de baan in 2030 is een zekerheid.

  32. Geert Tamsyn
    Geert Tamsyn / 10-28-2020 / ·

    Herman, de groeicurve van EV is exponentieel. De coronacrisis toont nog maar eens de nadelige gevolgen van onze slechte luchtkwaliteit aan, en zal zorgen voor de verdere toename van emissieloze auto’s. Er zijn tegen 2026 minstens 800.000 bedrijfswagens, die om de 4 tot 5 jaar vervangen worden, 160.000 tot 200.000 nieuwe bedrijfswagens per jaar, vanaf 2026 allemaal elektrisch, dat is pas correcte rekenkunde. Minstens 850.000 EV tegen 2030 is dus een mathematische zekerheid. Als we recente regeringsvormingen bekijken, hebben we geen nieuwe regering voor 2026. Maar ook een nieuwe regering zal zich moeten baseren op de EU richtlijn van 55% CO2 vermindering, en die zal dan nog veel urgenter zijn dan nu.

  33. Herman
    Herman / 10-29-2020 / ·

    Jullie zijn er blijkbaar van overtuigd, nou goed we zullen zien. Dit jaar zal het in ieder geval niet lukken. Ben benieuwd of er volgend jaar er effectief 100.000 ev in belgie verkocht en ingeschreven zullen worden

  34. Geert Tamsyn
    Geert Tamsyn / 10-29-2020 / ·

    Neen, als je de exponentiële curve doortrekt, zal dat volgend jaar nog niet zijn. Maar dat is ook helemaal niet nodig om tegen 2030 de 850.000 te halen.

  35. Herman
    Herman / 10-29-2020 / ·

    Geert als het niet gaat gebeuren ben ik wel eens benieuwd welke politici politieke zelfmoord gaan plegen met allerlei verboden die niet realiseerbaar zijn. Trouwens wedden dat de kernuitstap in 2025 er ook niet gaat komen ? Wedden dat de co2 vermindering in 2030 ook niet gerealiseerd zal worden ? Ondertussen komen er plugin hybrides op de markt die 80 km op 1 lading kunnen doen, wedden dat ze gaan beslissen dat good enough is, gewoon omdat men in heel europa nooit op tijd een deftige laadinfrastructuur op poten zal kunnen zetten

  36. Lucas
    Lucas / 10-29-2020 / ·

    @ Geert , ik denk niet dat er in 2026 zoveel elektrische bedrijfswagens zullen worden gekocht. In 2025 zullen vele bedrijven nog een vernieuwing maken van hun wagenpark met diesel en benzine varianten.
    In het regeerakkoord zetten is gemakkelijk maar de uitvoering ervan zal nietzo goed lukken. Want als iedereen als die op het werk toekomt en zijn wagen zal inpluggen kan het zijn dat het licht zal uitgaan, het net is hiervoor nog zeker niet klaar . En dan nog over de prijs van plaatsing van de laadpalen, ik ben bezig voor ons bedrijf en als je weet hoeveel dit allemaal kost , dan weet je het …

  37. Geert Tamsyn
    Geert Tamsyn / 10-29-2020 / ·

    Herman, of de kernuitstap, de CO2 vermindering of het verbod op verkoop van niet-emissieloze voertuigen er effectief komen of niet, heeft eigenlijk weinig belang. Belangrijk is dat de strategieën, en de investeringen die eruit voortvloeien, vandaag door deze beslissingen bepaald worden. En zo zie je dan dat er nu honderden miljarden geïnvesteerd worden in EV, dat oliereuzen beslissen minder petroleum op te pompen (BP) of de focus te verleggen naar elektriciteitsproductie (Shell), dat nu al beslist is om 3 nieuwe gascentrales te bouwen (en er komen er nog), dat bij ArcelorMittal 140 miljoen wordt geïnvesteerd in CO2-reductie, dat in Vlaanderen 2500 laadpalen geïnstalleerd worden, dat snellaadstations als paddestoelen uit de grond rijzen … allemaal beslissingen die vandaag worden genomen o.i.v. die toekomstige maatregelen. Hybrides zullen nooit emissieloos zijn, en dus wordt hun verkoop ooit verboden, en vanaf 2026 verdwijnen ze van de steeds belangrijker wordende markt van de bedrijfsvoertuigen. Zou u dan als constructeur daar nog veel willen in investeren? Ik niet. Ik wed niet, ik baseer mij liever op wat vandaag concreet op papier staat en op wat ik rondom mij zie gebeuren. Wishful thinking laat ik aan anderen.

  38. Herman
    Herman / 10-29-2020 / ·

    Geert, vandaag in de krant :laadpalentekort zal een serieuse domper op de verkoop van EV. Ondertussen zitten we met een coronacrisis die catastrofale vormen begint aan te nemen en die wellicht nog decennia impact zal hebben op de economie. Trouwens de 2026 regel heeft het over salariswagens niet bedrijfsvoertuigen nergens staat er dat alle cammionettes, vrachtwagens ed electrisch moeten zijn.trouwens waar jij het haalt dat de autoconstructeurs massaal aan het afstappen zijn van brandstofauto’s is mij een raadsel. Wishful thinking denk ik. Volkswagen heeft dit jaar 1 model uit , de ID3 en volgend jaar de ID4 ondertussen komen ze wel massaal met plugin hybrides. Ik denk niet dat volkswagen hun productielijnen nu gaat aanpassen om die binnen een paar jaar terug aan te passen. Trouwens weet je hoeveel van de dienstwagens van de vlaamse overheid puur EV zijn ? Wel 2 van de 25, walk the talk zou ik zeggen aan de politici. Ik zeg niet dat de omslag er niet gaat komen, het zal alleen veel trager gaan dan wat men denkt

  39. Herman
    Herman / 10-29-2020 / ·

    Geert dat BP en Shell massaal aan het investeren zijn is niet nieuw. Op de website van bp kan je de jaarlijkse energy outlook bekijken. Daar schetst BP hun visie over de toekomst. Ik volg dat al sinds 2000 , in het eerste decenium (2000-2010) waren ze ook al aan het kijken nr alternatieven, toenertijd gedreven door peak oil en uitputting van de oliebronnen. Vandaag ligt hun focus op co2 reductie

  40. Geert Tamsyn
    Geert Tamsyn / 10-29-2020 / ·

    Laadpalentekort zal snel opgelost zijn aan het tempo waarop ze vandaag geplaatst worden, in Duitsland 1 miljoen tegen 2030. Dat er een tekort zou dreigen, wijst alleen maar op het succes van EV. VW heeft een modulair platform (MEB) uitgewerkt voor de productie van verschillende EV-modellen (ID3, ID4, IDVizzion, IDCrozz, IDBuzz …), de “massale” komst van de plug-in beperkt er zich tot zeggen en schrijven 2 modellen: Passat en Golf. Mercedes idem met 6 nieuwe EV voor de komende jaren, Audi komt met een volledig elektrisch platform … Het gaat hier ook niet over vrachtwagens en bestelwagens, alhoewel ook daar de elektrificatie zich doorzet, bij Volvo in Gent komt een nieuwe assemblageketen voor batterijen voor elektrische trucks. Elke (r)evolutie kent ergens een start, en die begint bij de personenwagens. Corona toont ons nog maar eens de kwalijke gevolgen van luchtvervuiling, en de urgentie van de vermindering van de uitstoot door o.a. het verkeer. De conclusie zal uiteindelijk zijn dat de CO2-vermindering nog moet versneld worden. Het klopt dat Vlaamse en Belgische overheid weinig doen om elektrische mobiliteit te promoten, het succes van EV bij ons is daarom des te opmerkelijker. Maar we hebben daardoor wel al een flinke achterstand opgelopen t.o.v. andere landen. We blijven dan ook met de slechtste luchtkwaliteit van gans Europa zitten, en dat kost vele duizenden mensenlevens. Maar blijkbaar vinden sommigen dat normaal en halen zij er de schouders voor op. Ik niet.

  41. Geert Tamsyn
    Geert Tamsyn / 10-29-2020 / ·

    Dat BP en Shell massaal aan het investeren zijn is inderdaad niet nieuw, wel dat zij dat doen met het oog op een substantiële vermindering (40% voor BP) van de productie van fossiele brandstoffen. Omdat ze zeer goed weten dat de vraag de komende jaren sterk zal dalen, en dat andere energiedragers, vooral elektriciteit, belangrijker zullen worden dan fossiele brandstoffen. Een betere indicatie voor het toenemend belang van de elektrificatie van onze mobiliteit kan je moeilijk bedenken.

  42. KB
    KB / 10-29-2020 / ·

    Heerlijke discussie dit:-)

    Die oliereuzen van weleer zijn zich wel degelijk aan het verplaatsen naar elektrische mobiliteit.

    Shell heeft Newmotion overgekocht en is partner bij Ionity.
    Total gaat overal bij zijn tankstations laadpalen zetten
    Beiden doen veel research naar lubricants en batterijkoelvloeistoffen om EVs nog efficienter te maken (E-fluids)

    En ga zo maar door.

    Dat is niet omdat ze voorspellen dat er geen groei meer gaat zijn in dat segment. En waarschijnlijk onderschatten ze het nog:-)

  43. JeroenD
    JeroenD / 10-29-2020 / ·

    Het probleem is dat de overschakeling naar een CO2 neutrale samenleving een evolutie zou moeten zijn en geen revolutie zoals men er nu steeds meer van probeert te maken. Mensen zijn nu eenmaal gewoonte-beestjes en iedere grote verandering waar men niet volledig achterstaat zal altijd enorm veel weerstand veroorzaken.

    Met EV’s is dat net zo, het is nu eenmaal een technologie die zichzelf nog niet heeft kunnen bewijzen in de ogen van het grote publiek. De perceptie die nu heerst is dat EV’s het speelgoed voor de rijkeren is of voor de boomknuffelaars. De voordelen van EV’s worden teveel in de verf gezet en de nadelen worden bijna zoveel mogelijk onder de mat geveegd waardoor veel mensen het gevoel krijgen dat men probeert hen erin te luizen.

    Een prachtvoorbeeld hiervan is in mijn dorp te zien. Bij de heraanleg van het dorpsplein had men een laadpunt voor zowel EV’s als elektrische fietsen voorzien. Er heerst momenteel wel een enorme parkeerdruk in het dorp en bij die werken heeft men ongeveer 30% van het totaal aantal beschikbare parkeerplaatsen verwijderd en door die laadpaal worden er van het beperkt aantal parkeerplaatse nu 2 gereserveerd voor EV’s. Dus dat maakte EV’s al niet populair hier. Dan na 3 maanden opeens een grote plastiek over het laadpunt, defect. Het heeft bijna 8 maanden geduurd tot deze weer gerepareerd werd, toevallig of niet toch wel nog geen week nadat meneer doktoor zijne gloednieuwe tesla in ontvangst heeft mogen nemen die nu dagelijks aan die laadpaal hangt. In deze zelfde periode was er ook één van de twee pompen van het gabriels tankstation in het dorp kapot, maar die hadden ze wel binnen de week gerepareerd.

    Dit alles maakt dat er hier in het dorp een zeer pessimistische kijk op EV’s is. Het gevoel heerst dat iedere vorm van EV’s en de infrastructuur daarrond onbetrouwbaar is en tenzij je over veel geld beschikt je gewoon aan je lot zal worden overgelaten, in tegenstelling tot de fossiele brandstoffen waar men wel snel en klantvriendelijk handelt wordt.

    Dat vind ik persoonlijk heel jammer. Tenzij de politiek, autofabrikanten en beheerders van laadinfrastructuur niet iets doen om de perceptie van de mensen om te keren zal de transitie veel langer duren en veel pijnlijker zijn dan ze zou moeten zijn. En perceptie verander je niet door regels op te leggen en met droge feiten af te komen maar door te luisteren naar de noden van de mensen en met oplossingen voor hun problemen te komen!

  44. Geert Tamsyn
    Geert Tamsyn / 10-29-2020 / ·

    Jeroen, nochtans maken de droge feiten en cijfers wel komaf met de toogpraat over EV. Je moet die dus blijven herhalen, wie zijn rekening maakt zal uiteindelijk wel de juiste conclusies trekken. Maar de petroleumlobby heeft 100 jaar lang elk alternatief gesaboteerd, pas nu begint het door te dringen hoe de fossiele brandstoffen onze planeet verzieken. En eenmaal die click gemaakt, kan het zeer snel gaan. De exponentiële groei in Europa van het aantal EV de laatste maanden, toont dat al aan.

  45. Herman
    Herman / 10-29-2020 / ·

    Geert, jeroen heeft wel een punt. Bij ons op het werk staan er 6 laadpalen vlakbij de ingang. Die staan voortdurend be-auto-ted met de dikke EV’s van de zelfstandige consultants (stijl mercedes gle plugin, audi etron, jaguar i-pace). Natuurlijk schept dit wrevel bij het ander personeel die met hunne gewone auto achteraan op de parking mogen gaan staan

  46. Herman
    Herman / 10-29-2020 / ·

    Idem voor supermarkten, waar staan de laadpalen ? Aan de ingang , op de beste plaatsen (bij ons bij de bioplanet in ieder geval)

  47. Herman
    Herman / 10-29-2020 / ·

    Een nadeel dat in het gewone leven wellicht niet zal spelen maar toch het vermelden waard. Ik heb een maand of 2 terug een dragrace over 400m gezien tussen een porsche turbo S en een taycan en een tesla model s performance. Nou legden ze daar uit dat ze de batterij van de model s 40 minuten hebben moeten laten opwarmen vooral eer hij optimaal zou presteren. En dan nog was ie kansloos tegen de 911, de Taycan presteerde beter maar verloor ook tegen de 911. De conclusie was wel dat de Taycan echt wel een beest van een EV is , alleen jammer dat prijs dicht tegen de 200.000 euro aanzit

  48. Geert Tamsyn
    Geert Tamsyn / 10-29-2020 / ·

    Herman, hoe meer concurrentie op de EV markt, hoe beter, kan alleen maar leiden tot betere auto’s voor steeds lagere prijzen. Dat de bazen de beste parkeerplaatsen krijgen, is al altijd zo geweest, en heeft niks te maken met EV. Wie van die beste plaatsen wil gebruik maken, moet zich ook maar een EV aanschaffen, betaalbare keuze genoeg nu. Bij Bioplanet is dat een manier om het elektrisch rijden te promoten, en dat is goed.

  49. Herman
    Herman / 10-29-2020 / ·

    Geert heeft niks met bazen en parkeerplaatsen, de bazen rijden trouwens op cng, die mogen ook achteraan gaan staan 🙂

  50. KB
    KB / 10-29-2020 / ·

    @Jeroen, die perceptie van het publiek kan snel omslaan. Neem nu smartphones. In het begin hoorde je veel kritiek en onzekerheden:
    *waarom zou ik 500 euro betalen ipv 50 euro voor een gewone?
    *Bellen met een touchscreen is toch om problemen vragen
    *Wat met je lokaal opgeslagen muziek als gsm kapot gaat –> ik zie nu niemand meer met een aparte MP3 speler op zak..?
    *…

    Dat is 13 jaar geleden. Nu wordt je (en dat geldt al zeker een jaar of 7) raar aangekeken als je er geen hebt. De toepassingen zijn ook ruimer dan je ooit had verwacht (payconiq, goedkopere messaging, videobellen,…). En ook voor een lagere prijs beschikbaar als je je geen smartphone kunt veroorloven. En dat allemaal op +- 5 jaar tijd TIJDENS de financiele crisis. Snap je?

    Dit gaat zo ook gaan met EVs. Je zou kunnen zeggen dat het iets trager gaat, akkoord, maar eens het omslagpunt is bereikt…

  51. KB
    KB / 10-29-2020 / ·

    *Correctie* En ook voor een lagere prijs beschikbaar als je je geen *Iphone* kunt veroorloven.

  52. JeroenD
    JeroenD / 10-29-2020 / ·

    KB, helemaal akkoord, maar je voorbeeld zou ik perfect zelf kunnen gebruiken waarom het bij EV’s de perceptie veel moeilijker zal veranderen.

    Toen smartphones het levenslicht zagen was er inderdaad veel weerstand, maar op geen enkel moment kreeg je het gevoel dat je verplicht was om een smartphone te kopen (behalve misschien kinderen die ermee wilde stoefen op de speelplaats :p). De overheid gaf ook geen belastingsvoordeel aan smartphones om mensen aan te zetten over te schakelen. Terwijl het aanbod smartphones toenam en hun prijs begon te dalen bleven er ook nog altijd gewone GSMs beschikbaar voor diegene die dat liever hadden, je kon overschakelen op het moment dat je zelf wou. De perceptie veranderde omdat de toestellen zich bewezen en duidelijk toonde aan de mensen dat de voordelen die ze boden hun meerprijs waard zijn.

    Dat is niet het geval voor EV’s. De overschakeling wordt opgelegd en hun voordelen zijn nog niet duidelijk voor velen. Als auto, zijnde iets om je van A naar B te verplaatsen, zijn EV’s en ICE’s vrijwel even goed, ze doen het misschien goedkoper per km maar niet voldoende goedkoper om hun meerprijs en de bijkomende ongemakken te rechtvaardigen. Bovendien heeft de technologie zich nog niet kunnen bewijzen. Met der tijd zal dit zeker wel gebeuren maar dat heeft tijd nodig maar die tijd wordt er niet gegeven door het pushen van de politiek,…. en dat gaat volgens mij de overschakeling veel meer tegenwerken dan wanneer je de voertuigen de kans geeft om hun meerwaarde te bewijzen.

  53. Herman
    Herman / 10-29-2020 / ·

    Kb , het vergelijken met smartphone vind ik een beetje raar. Een particulier koopt een auto voor pakweg 10 jaar en je zit ieder jaar ook nog met de kosten van verzekering ed. De aankoop van een auto is meestal flinke hap uit het budget en ik denk dat er weinig mensen 40k euro en meer over hebben voor een auto

  54. Geert Tamsyn
    Geert Tamsyn / 10-29-2020 / ·

    Herman, als die mensen een beetje verstand hebben, kijken ze niet alleen naar de aankoopprijs, maar naar de Total Cost of Ownership (TCO). Fleet.be heeft die voor de meeste modellen voor ons uitgerekend, en dan zie je dat de meeste elektrische modellen, niettegenstaande de hogere aankoopprijs, 150 tot 250 euro per maand goedkoper zijn dan vergelijkbare brandstofauto’s. 40k is trouwens wat overdreven, je hebt tegenwoordig al modellen onder 30k, en die prijzen zakken rap.

  55. Herman
    Herman / 10-29-2020 / ·

    Geert, die modellen onder de 30k dat zijn voorlopig geen gezinswagens maar eerder stadswagentjes. En die TCO berekenen is allemaal goed en wel maar je moet wel eerst het bedrag leggen en met TCO moet je altijd goed opletten met onze overheid. Enkele jaren terug was bvb zinnepanelen een terug verdientijd van net geen 7 jaar, nu is het eerder 9 jaar en met het capaciteitstarief zal het mss 11 jaar worden

  56. Geert Tamsyn
    Geert Tamsyn / 10-29-2020 / ·

    Onder de 30k heb je bij brandstofwagens ook nog enkel stadswagentjes. Als je je moet laten weerhouden door de grilligheid van de overheid, moet je niks meer doen. Hoe dan ook, die grilligheid zal de komende jaren vooral in het nadeel van de brandstofwagens werken.

  57. Herman
    Herman / 10-29-2020 / ·

    Geert, dat is wat er exact aan het gebeuren is in nederland, de particulier haakt af en het wagenpark veroudert zienderogen. De zakelijke rijder kiest voor EV. Met als gevolg de taksen op auto’s vallen serieus tegen, men houdt in nederland al serieus hun hart vast voor 2021

  58. Geert Tamsyn
    Geert Tamsyn / 10-29-2020 / ·

    Je kan de aankoop van een auto niet blijven uitstellen. Als de taksen op auto’s tegenvallen is er maar 1 oplossing: taksen en accijnzen op fossiele brandstoffen verhogen.

  59. JeroenD
    JeroenD / 10-30-2020 / ·

    Sorry Geert, maar voor de ICE’s heb je onder de 30K gigantisch veel keuze. Het volledige skoda gamma, bij renault kan je daarvoor tot een grand scenic of kadjar gaan, bij Opel alle modellen behalve de insignia,…

    Bovendien moet je zeker als particulier die TCO kostberekening van fleet.be toch wel met een HEEEEL grove korrel zout nemen want je moet maar eens kijken hoe ze het berekenen. Zo gaan ze er altijd van uit van fleetkorting (veel succes om die te krijgen als particulier), voor ICE’s kijken ze enkel voor 48maanden-30.000km terwijl ze voor EV’s rekenen met 60maanden-20.000km. Komt ook nog eens bij dat ze voor ICE’s zomer- en winterbanden meerekenen terwijl ze voor EV’s enkel rekenen met zomerbanden. En als klap op de vuurpijl, voor de ICE’s rekenen ze met normverbruik+20% (en terecht) maar voor de EV’s doen ze dat niet. Hoe kun je de twee deftig vergelijken als ze niet eens dezelfde parameters gebruiken in hun berekeningen?

  60. Geert Tamsyn
    Geert Tamsyn / 10-30-2020 / ·

    Als je er enkele opties bijneemt, zit je met ICE onmiddellijk een stuk boven 30k, bij EV zijn die opties meestal al inbegrepen. Winterbanden heb je bij veel EV niet nodig omdat ze dikwijls 4×4 zijn, veel verschil in TCO geeft dat trouwens niet. En de prijs van een kWh wordt gerekend aan 23 cent, in de daluren betaal ik 15 cent. Dat is een marge van veel meer dan 20 %. Over 5 jaar is de afschrijving van de aankoopprijs inderdaad lager, anderzijds is de restwaarde dat ook, ik weet niet of daarmee rekening gehouden wordt. Die parameter is alleszins niet voldoende om het verschil in TCO te verklaren.

  61. JeroenD
    JeroenD / 10-30-2020 / ·

    Sorry geert, maar waarom moet je bij die EV verplicht alle opties nemen maar bij een ICE niet? Dat vind ik nu dikke zever, waarom mag ik niet zelf kiezen wat ik wel en niet in mijn wagen wil als het een EV is?

    Dat van die winterbanden vind ik ook belachelijk. Of je nu 2×4 of 4×4 hebt, winterbanden zullen tijdens de koude wintermaanden altijd de veiligheid ten goede komen. Je neemt geen winterbanden omdat je moet, je neemt ze om je eigen veiligheid te vergroten, ongeacht met wat je rijdt. Bovendien zijn lang niet alle EV’s 4×4, als ik eens rap de lijst EV’s hier op de site sorteer op prijs dan is de eerste EV waarvan ik zeker ben dat het een 4×4 is de tesla model 3 die rond de 50.000euro kost. Geen enkel van de auto’s vernoemd in dit artikel heeft 4×4.

    Ik ga ook niet beweren dat het verschil in TCO van een EV en een ICE veel beïnvloed zal zijn door het verschil in parameters, mijn vraag is wat is het nut ervan? Een auto is om je te verplaatsen. Het is niet omdat ik overschakel op een EV dat ik opeens langer mee ga rijden of er minder km mee ga doen dan wanneer ik een ICE zou kopen. Ik zal mijn auto vervangen wanneer hij versleten is/niet meer voldoet aan mijn eisen, niet na een vastgelegd aantal jaren/km. Waarom normverbruik voor ICE’s corrigeren in je berekening maar dat niet doen voor EV’s, ook al is het algemeen geweten dat EV’s lang niet de range hebben die volgens de normen belooft worden en dus ook meer verbruiken dan wat die normen zeggen?

    Dit brengt me terug naar mijn eerdere opmerking over perceptie. Als je mij wilt overtuigen dat product A beter is dan product B geef me dan de specificaties bepaald op dezelfde manier. Het maakt niet uit dat product A objectief inderdaad beter is als product B. Zodra je ze anders test om dit punt duidelijk te maken, ook al zijn de parameters maar een heel klein beetje anders, dan gaat er bij mij onmiddelijk een alarmbelletje rinkelen en ga ik alles in twijfel beginnen trekken over wat men beweerd en ga ik veel terughoudender worden om de overschakeling van product B naar product A te maken.

  62. Herman
    Herman / 10-30-2020 / ·

    Geert een beetje rare uitspraak dat je op een 4×4 geen winterbanden zou nodig hebben. Bij remmen is het de grip van de band op de weg die van tel en niks anders (of toch, het gewicht van de wagen telt ook mee). En een winterband is nu eenmaal beter bij winterweer. Trouwens in Duitsland zijn winterbanden zelfs verplicht bij winterse weeromstandigheden

  63. Wim D.
    Wim D. / 11-1-2020 / ·

    hmm, november 18°; winterse omstandigheden? Ik denk dat winterbanden geleidelijk aan zullen verdwijnen, wanneer is het nog eens minder dan 7°C gemiddeld?
    volgens mij zijn ze er ook in België ingelobby’t destijds, want daarvoor had niemand ze.

  64. Herman
    Herman / 11-1-2020 / ·

    @wim, weerbericht niet gezien? Woe min 4 graden, max 10. Do en vrij min 1 graad wellicht grondvorst. Trouwens de winter begint op 21 december. De koudste maanden zijn nog altijd januari en februari. Onder welke steen heb jij vorig jaar gelegen? Januari 2019 was de gemiddelde MAX temp 5 graden en in november 2019 was er zelfs sneeuw.

  65. kb
    kb / 11-2-2020 / ·

    Dat ze bij de TCO bij een benzine wel, en bij EV geen winterbanden in rekening houden vind ik ook maar vreemd. Ik zou zelfs zeggen dat bij EVs ze meer nodig zijn vanwege meer torque bij acceleratie. Ik heb bij gladde ondergronden nu (Passat GTE) vaak doorslippende banden, zowel in de zomer met zomerbanden als in de winter met winterbanden. Het batterijpakket achteraan in de koffer helpt ook niet…

    Dat je bij een EV automatisch een heleboel opties moet nemen vind ik ook jammer, maar als je wilt vergelijken met een ICE moet je toch vergelijken met een gelijk uitgeruste wagen vind ik (en in feite ook met een motor die ietwat aan de elektrische variant kan tippen, maar dat is voor discussie vatbaar).

  66. stevens johnny
    stevens johnny / 11-8-2020 / ·

    allo
    hier ben ik dan weer .ik ben zeer blij met mijn MG
    al 4 maanden oud en 3 duizend km en nog altijd zeer blij met de aankoop in eco kun je 280 km rijden .het verbruik valt zeer mee .af en toe naar de lidll om even bij te tanken .geen diesel en benzine meer voor mijn .den john
    gtrs

  67. Geert Tamsyn
    Geert Tamsyn / 11-14-2020 / ·

    Herman, ik rij nu al 26 jaar 4×4, enkele strenge winters meegemaakt zoals er nu geen meer zijn, nooit behoefte gehad aan winterbanden.

  68. Herman
    Herman / 11-16-2020 / ·

    Geert, dt jij geen behoeft hebt aan winterbanden is uw persoonlijke mening. Objectief blijven winterbanden beter bij koud weer (< 7 graden) en op nat wegdek. Nogmaals het enig wat uw wagen in contact houdt met de weg zijn de banden als de rest zijn hulpmiddelen

  69. Geert Tamsyn
    Geert Tamsyn / 11-16-2020 / ·

    Herman, een 4×4 heeft in België geen winterbanden nodig. Ik ondervind dat al 26 jaar: de grip van mijn 4×4 zonder winterbanden is beter dan van mijn 4×2 met.

  70. Herman
    Herman / 11-16-2020 / ·

    Geert, dat is uw persoonlijke mening. Ik heb een bmw X3 4wd, ik heb slipcursus gevolgd en ik ken echt wel het verschil met en zonder winterbanden. En in belgie is er zowiezo geen wet daar omtrent dus men doet maar

  71. kb
    kb / 11-17-2020 / ·

    Er bestaan voldoende objectieve testen met hetzelfde type wagen dat ze bvb een besneeuwde berg oprijden met 2WD zomerbanden, 4WD zomerbanden, 2WD winterbanden, 4WD winterbanden.
    Conclusie is dat 4WD zomerbanden marginaal beter is dan 2WD zomerbanden, maar winterbanden toch echt onontbeerlijk zijn in winterse omstandigheden.

    Als iemand voor u een noodstop doet met winterbanden en jij zit daarachter met zomerbanden zal uw verzekeraar wel even lachen in zijn vuistje;-)

  72. Herman
    Herman / 11-17-2020 / ·

    @Kb, daarom dat in Duitsland winterbanden verplicht zijn bij winterse weersomstandigheden

  73. Geert Tamsyn
    Geert Tamsyn / 11-17-2020 / ·

    Kb, ik ben hier in België nog niet veel besneeuwde bergen tegengekomen. Het commerciële ballonnetje doorprikken met eigen ervaring, kan nooit kwaad.

Laat een reactie achter