EV-lobby niet opgezet met verhoogde fiscale aftrek voor hybrides
EV Belgium reageert op de maatregel van de regering De Wever om hybrides fiscaal te blijven stimuleren.
Zoals we gisteren berichtten zal de nieuwe Belgische regering de fiscale aftrekbaarheid van hybrides de komende jaren hoger houden dan eerder besloten. Concreet zullen echte plug-in hybrides 75% aftrekbaar blijven voor bedrijven tot en met 2027. Nadien blijft er nog een verlaagde fiscale aftrek tot zeker 2029 terwijl die tegen dan onder het eerdere plan al op 0% zou moeten zitten.
De belangenorganisatie EV Belgium, voorgezeten door Bart Massin van laadpalenbedrijf Stroohm, heeft hierover een reactie gepubliceerd.
EV België noemt de maatregel van de regering De Wever I een stap achteruit, en stelt dat de bewering dat een elektrische auto “niet voor iedereen een optie is” gebaseerd is op verouderde aannames. Volgens EV België groeit de markt van betaalbare EV’s immer snel.
LEES OOK: Dit zijn de 10 goedkoopste elektrische auto’s in 2025
De organisatie zegt verder dat een coherent beleid essentieel is om de klimaatdoelstellingen te halen.
EV Belgium vraagt dan ook aan de regering dat de fiscale aftrekbaarheid voor hybrides versneld wordt afgebouwd (zoals eerder besloten).
Hey De Wever
2005 called, it wants it’s hybrid incentives back.
En telkens weer denkt men precies dat enkel de prijs een probleem is, maar dat is zeker niet voor iedereen het geval, er zijn nog veel te veel andere zaken die meespelen en daarvoor zijn hybrides wel de oplossing. Vraag mij ook af wat het probleem is van die organisaties, als het puur om betere luchtkwaliteit gaat is een hybride waarmee men 90% van de tijd elektrisch rijdt toch de oplossing om fossiel te vervangen?
Het is een triestige zaak, want uiteindelijk houd niemand je momenteel tegen om alsnog een benzine/diesel te kopen, je mag/mocht het gewoon niet meer aftrekken. Iedereen loopt maar te verkondigen dat ze verplicht worden om een EV te kopen terwijl we nog steeds 10 jaar weg zijn van een verbod.
Toch een beetje goed nieuws dus, zodat de mensen tenminste nog een beetje vrij zijn in het kiezen van een leasewagen ipv enkel EV’s te kunnen kiezen die niet voor iedereen een haalbare optie zijn.
Nee Evs zijn niet betaalbaar!
Een brommobiel van 25.000€ is alles behalve nuttig!
Prijzen zijn total los op alles.
een electrice fiets betaal je al snel paar duizend euro voor.
Voor een 45 fiets 7a8 al kun je er gerust kopen van stromen voor over de 15.000€
Wagens zijn in het algemeen een luxeproduct.
Teveel opties en nutteloze veiligheid maken ze onbetaalbaar.
Back to basic en een familie ev (500l koffer) en een range van 600km of 500 met een lfp voor 25.000€
Dat regering de wever zijn voordelig VAA maar afschaft op de plug-in hybride. We zullen eens de verkoopcijfers zien dalen. Dit de voornaamste keuze voor de hybride.
Het zijn nochtans vooral de particulieren die kiezen voor een hybride Steven, de leasings zijn bijna allemaal puur EV. Het leasingbedrijf van mezelf en van mijn vrouw bieden zelfs geen hydride voertuigen aan.
Welk bedrijf of leasemaatschappij wil nog geld steken in een hybride goed wetende dat ze deze over 4 of 5 jaar niet meer aan een normale afschrijfwaarde kunnen doorverkopen?
In ons bedrijf – een bedrijf met 10000 werknemers – kan je als salarisauto al jaren niet meer kiezen voor een hybride noch fossiel aangedreven auto.
Gezien de hoge afschrijfwaarde van een hybride zal de werknemer die daar nog voor kiest, waar nog aangeboden, een relatief hoog budget daar voor moeten uittrekken.
En dat voor een auto die maar een beperkte elektrische range heeft, doorgaans een te zwakke verbrandingsmotor om zonder steun van de elekrische motor soepel en zuinig te rijden maar wel de onderhoudskosten en het extra gewicht van de twee systemen wil combineren.
Een hybride is een auto voor twijfelaars die niet weten wat ze precies willen en blind meegaan in marketingpraatjes.