Elektrische Volvo XC40 kost 59.900€ en krijgt caravan-trekhaak

elektrische Volvo XC40 Recharge

Bekijk hier alle foto’s van de Volvo XC40 Recharge.

Volvo heeft officieel het doek getrokken van de gloednieuwe XC40 Recharge. Het is een compacte en volledig elektrische SUV met een praktische actieradius van 375 km.

Al enkele jaren verkondigt Volvo dat het volledig inzet op elektrisch rijden, maar los van enkele hybrides had het merk vooralsnog geen elektrische auto in het gamma. Daar komt nu verandering in met een volledig elektrische versie van de XC40 SUV, een auto die twee jaar geleden al aangekondigd werd.

De elektrische XC40 werd gisterenavond voorgesteld op een klein evenement dat via internet gevolgd kon worden.

Met de P van Pure

Samen met de elektrische XC40 introduceert Volvo ook een nieuwe badge voor z’n elektrische wagens: “Recharge”. Vergelijk het met EQ bij Mercedes, of e-tron bij Audi. Daarmee heet Volvo’s eerste elektrische auto voluit XC40 Recharge.

Volvo XC40 aan verkeerslicht

Bekijk hier alle foto’s.

De XC40 komt in twee smaakjes; de P4 en de P8, met de P van Pure. De krachtigste en duurste uitvoering is uiteraard de P8, en voorlopig mogen we enkel van die versie de specificaties weten.

Mooie actieradius

De XC40 Recharge P8 krijgt een 78 kWh batterij (75 kWh bruikbaar), goed voor een (door Volvo voorspeld) WLTP-rijbereik van meer dan 400 km. Wij schatten dat de realistische range op 375 km zal uitkomen, wat een zeer mooie waarde zou zijn.

De P8 beschikt verder over twee elektromotoren (één per as), die elk goed zijn voor 150 kW vermogen, wat het totale vermogen op 408 pk brengt. De 0 tot 100 acceleratie doet deze auto in 4,9 seconden en z’n top ligt op 180 km/u.

Trekhaak

Goed nieuws is dat de XC40, als één van de weinige elektrische auto’s, een optionele trekhaak krijgt. Die kan bovendien een sleepgewicht aan van 1.500 kg, wat bijvoorbeeld meer is dan wat de Model 3 mag slepen. Met de elektro-XC40 kan je dus gerust een caravan trekken.

Thuis laden doe je via een gewoon stopcontact, een 3,7 kW, een 7,4 kW of een 11 kW laadpunt. Aan een stopcontact moet je rekenen op een 10% tot 100% laadtijd van 35 uur, via de 11 kW laadpaal kan het in 8 uur.

elektrische Volvo XC40 frunk

De elektrische XC40 krijgt een koffer vooraan (frunk).

Publiek snelladen kan dan weer aan een CCS gelijkstroom laadpaal aan vermogens tot 150 kW. Daarmee moet een 10% tot 80% laadbeurt mogelijk zijn in een halfuurtje.

Voor de XC40 Recharge heeft de Chinees-Zweedse coalitie goed afgekeken van de Tesla Model 3, want hij neemt een aantal interessante snufjes over. Zo krijgt de elektrische XC40 naast een gewone koffer achteraan, ook een frunk (een koffer vooraan dus), goed voor 31 extra liters, en ideaal om je laadkabels op te bergen. Verder wordt dit de eerste Volvo die via het internet software updates kan verwerken. Of de e-XC40 ook Pilot Assist krijgt, Volvo’s equivalent voor de semi-zelfrijdende Tesla Autopilot, is nog niet officieel, maar vermoedelijk wel.

Eerste leveringen pas eind 2020

Wie een XC40 Recharge wil kopen moet spijtig genoeg nog een pak geduld oefenen. De eerste leveringen volgen juist na de zomer van 2020, juist op tijd dus om met de nieuwe Europese CO2-normen van 2021 te komen strijden. Wie de goedkopere P4 wil, moet minstens wachten tot het vierde kwartaal van 2021.

Volvo België vermeldt nog geen prijzen, maar Volvo Nederland laat ons weten dat een XC40 Recharge P8 59.900€ zal kosten (inclusief BTW). Dat ligt in lijn met wat Tesla vraagt voor een Model 3 met vergelijkbare batterij.