Fiscale wijzigingen voor elektrische voertuigen in 2022
We geven een overzicht van enkele belangrijke fiscale wijzigingen in 2022, met betrekking tot elektrische voertuigen.
Er staat weer een nieuw jaar voor de deur, en dat gaat gewoonlijk gepaard met een reeks nieuwe belastingen en belastingvoordelen. Voor elektrische voertuigen zijn dit de belangrijkste veranderingen.
1. Laadpalen – belastingvermindering
Particulieren die in 2022 een slimme laadpaal laten installeren hebben recht op een belastingvermindering van 45%. De laadpaal moet wel voorzien worden van groene stroom, via een groene elektriciteitsleverancier of via je eigen zonnepanelen bijvoorbeeld.
Deze maatregel is eigenlijk al van kracht sinds 1 september 2021. De belastingvermindering zal afnemen na 2022. Lees er hier meer over.
2. Laadpalen – verhoogde belastingaftrek
Ook bedrijven kunnen genieten van een nieuwe gunstige fiscaliteit voor de installatie van laadpalen.
LEES OOK: Buurlanden verhogen elektrische auto subsidies. Zal België volgen?
Bedrijven die slimme laadpalen installeren die publiek toegankelijk zijn voor derden, kunnen deze in 2022 aftrekken voor 200%. Van 2023 tot 31 augustus 2024 bedraagt het aftrekpercentage 150%.
3. Laadpalen – verhoogde investeringsaftrek
Bedrijven die laadpalen installeren voor “CO2-vrije vrachtwagens” kunnen in 2022 genieten van een verhoogde investeringsaftrek van 35%. Vanaf 2023 zal dit percentage dalen.
4. Tankinfrastructuur voor waterstof
Bedrijven die investeren in tankinfrastructuur voor blauwe, turquoise of groene waterstof voor waterstofvrachtwagens, kunnen eveneens genieten van een verhoogde investeringsaftrek. Net zoals bij laadpalen gaat het in 2022 om 35%, en het percentage daalt vanaf 2023.
5. Voordeel alle aard (VAA 2022)
Wie een bedrijfswagen privé gebruikt moet daarover een voordeel alle aard (VAA) bij z’n personenbelasting tellen.
OOK INTERESSANT: China verschuift subsidies van elektrische wagens naar waterstof
De formule voor elektrische wagens blijft in 2022 ongewijzigd (cataloguswaarde x 6/7 x 4% x ouderdomspercentage), maar de minimum-VAA wordt aangepast aan de inflatie. In 2021 bedroeg de minimum-VAA 1.370€, en in 2022 zal het minimum stijgen naar 1.400€.
Wil je meer weten over alle belastingvoordelen voor elektrische voertuigen, dan kan je hier terecht.
Wil je nieuws zoals dit onmiddellijk ontvangen via whatsapp, schrijf je dan in op onze groep.
Wat een bullshit altijd weer. Wie een slimme laadpaal installeert kan 45 % belasting vermindering krijgen. MAAR… Alweer beperkingen, paternalisme…De dictatuur en politiestaat is niet veraf. Ik BLIJF rijden met mijn euro 6. Zorg eerst zélf voor CO2 vrije elektriciteit overheid!!!
Ik stel mijn aankoop uit – vermoedelijk nog meerdere jaren. Hoeveel kost electriciteit vandaag ? Aan de (snelle) laadpalen kost het een fortuin om op te laden. En normalisatie van de ultra-hoge energieprijzen verwacht men slechts tegen 2025 ! Deze beperkte overheidsmaatregelen brengen te weinig zoden aan de dijk. In de omringende landen krijgt men duizenden euro’s subsidie voor een EV, bij ons een paar fiscale kruimels. Niet goed genoeg om te switchen naar een peperdure EV.
De regeringen hadden en hebben nog altijd geen lange termijn visie op de verplichte mobiliteit noch de energie voorzieningen.
Uit louter idealisme wil men ons met kosten opzadelen waarbij men niet schuw is om belastingsonvriendelijke maatregelen op te leggen
“Europa” wil dat België investeert in laadpalen. Dus geven we wat korting op de belastingen en we laten de burger de laadpalen betalen. Idem met zonnepanelen. De prijzen van aardgas swingen de pan uit. En we gaan elektriciteit maken met gas?!?!!
Onder de tafel afspraken met Rusland?!?!
Een bende idiote zakkenvullers met alleen maar eigenbelang als belangrijkste drijfveer.
Wat een dikke bullshit zeg. Diegene wie zichzelf geen E.V. kan veroorloven, blijft nog maar eens in de kou staan. Die Geitenwollen dikkedragers moesten ze opsluiten, met Lex er bij, omdat-ie de dweil is van die bende zotten.
Nogal een negativiteit hier…
Zijn zakenvullers die dat opstellen altijd de kleine man die miet betalen
Wat een zure reacties alweer. Dan doet de overheid eindelijk iets, is het weer niet goed. Vergeet niet dat alle aftrekken en subsidies ergens van moeten betaald worden hé. Gratis bestaat helaas niet!
RIJ AL 3 JAAR EV . ONDERTUSSEN LEKKER GEEN WEGENBELASTING EN ISCHRIJVINGSKOST BETAALD. OPLADEN MET ZONNEPANELMEN EN EEN THUISLADER. ALS MEN EEN BEREKENING MAAKT MET HET DAGELIJKS GEBRUIK(KM EN AFSTANDEN) ZOUDEN ER VELE ZICH WELEENS DE BEDENKING MAKEN WAAR MEN ZIJN GELD AANGEEFT. KOSTEN/BATEN ANALYSE NOEMT MEN DAT. UITEINDELIJK GA IK OOK JAARLIJKS MET EEN HUURAUTO OP VERLOF NAAR ITALIE MET HET UITGESPAARDE BUDGET. IS TROUWENS OOK NOG NIET EENS ZO DUUR
IK RIJ BIJNA 5 JAAR MET EEN EV,EN NEE GEEN DURE AUDI OF TESLA OF IETS DERGELIJKS….
ik ga de voordelen zelfs niet meer aanhalen,des te meer er met ev gereden wordt des te sneller verdwijnen de voordelen,DUS…
doe gewoon ver zoals jullie bezig zijn mannekes,des te langer profiteer ik van goedkoop vervoer.
beste wensen trouwens.
Alle negatieve reacties hier over EV rijden zijn idioot en onwaar. Rij nu enige tijd met goedkope EV wagen 25000€ en rijdt nu aan 4 euro als ik via het stroomnet oplaad en gratis via mijn zonnepanelen. Leugens en negatieve reacties zijn het meest te vinden bij mensen die het zich niet kunnen veroorloven of er niets van begrijpen en daarom het afkraken zonder enige deftige kennis van zaken. ik spaar in vergelijking met mijn benzinewagen van 4 jaar oud 3000 euro uit per jaar en ruilde hem gewoon in voor mijn EV wagen opleg 1200€ dus na half jaar uit de kosten.
Voor welke benzine wagen van. 4 jaar geeft men 23800 euro voor ? Dit bedrag via een garage dealer gekregen ? Welk merk van ev heb je gekocht ?
Ja het lijkt me duidelijk dat we hierboven niet spreken over wagens uit dezelfde klasse 🙂
EV van 25 000 euro: Renault Twingo / Fiat 500 / …
Benzinewagen van 4 jaar voor 23 800 euro zijn er wel verrassend veel als ik op 2ehands sites kijk (BMW 1 & 2 / Renault Scenic / Peugeot 5008 / …). Wel vooral lage km-standen.
Nuja, als Carl inderdaad maar weinig km doet en geen grote wagen nodig heeft, is zo’n kleine EV wel een verstandige keuze!
ik rij al een tijdje EV C 40 RECHARGE heel tevreden van
“Elke waarheid doorloopt drie stadia. Eerst wordt ze belachelijk gemaakt. Dan wordt ze hevig bestreden. Tenslotte wordt ze vanzelfsprekend aangenomen.” Arthur Schopenhauer
Als je budget 30000 EUR is, koop dan een elektrische auto van 30000 EUR en stop met je frustraties omdat je dan niet meer past in deze wereld van de schone schijn, gebouwd op schulden.
Het bespaart je bovendien een lening van 30000 EUR 🙂
Mijn auto? Een Renault Zoé … en als hij morgen stuk gaat, koop ik opnieuw een elektrische auto in dezelfde orde van grootte qua prijs en cash! Het leven is schoon!
Duidelijk artikel-overzicht van de fiscale regelingen. Dat de overheid meer elektrische prive en vooral publieke laadpalen wil is logisch, en dat deze investeringen gemotiveerd worden om betaald te worden uit de prive is een goede zaak (want indien de overheid dit dient te bekostigen, dan betalen we het uiteindelijk allen samen in vorm van belastingen). Ik merk nogal wat frustratie in de reacties, en begrijp dat dit mogelijk komt omdat sommigen vinden dat ze uit de boot vallen doordat EV rijden in aankoop momenteel redelijk duur is omdat er enkel nieuwe en amper 2e hands wagens te vinden zijn. Maar voordat er 2e hands beschikbaar zijn moet er eerst voldoende nieuwe verkocht worden in voorgaande jaren. Alleszins, eenmaal die transitie is gemaakt zullen gebruikers (2e hands en nieuw) alleen maar merken dat de kost of ownership (zelfs zonder de tax voordelen) een stuk lager liggen dan een verbrandingswagen en bovendien een stuk langer meegaan. Maar goed, veel mensen kijken enkel naar het aankoopbedrag en houden geen rekening met verbruikskosten/onderhoudskosten/afschrijvingsperiode nadien, hoewel dit alles voor EV aanzienlijk lager ligt waardoor de keuze snel gemaakt is als je eens alles uittelt. Maar iedereen is vrij in die keuze… maar mijn keuze is alvast voor EV, eindelijk een goed betaalbare 2e hands gekocht! 😉