Rijtest: Smart Electric Drive (2017)

nieuwe elektrische Smart

“Dat is iets voor jou hé”, zegt een buurman met ironische toon, alluderend op m’n bescheiden 1m70. En het mag gezegd, ik ben een Smart fanboy. Het auto’tje komt bovendien helemaal tot z’n recht met een elektrische aandrijving. Vandaar dat ik al maanden uitkijk naar deze testrit. Ik wil deze elektrische Smart gewoon goed vinden, maar is hij dat ook?

De historie

Een beetje geschiedenisles is misschien nodig. De elektrische Smart is ondertussen al aan z’n vierde generatie toe, maar eigenlijk waren de eerste twee generaties eerder testauto’s.

Pas bij de derde generatie, die in mei 2013 op de markt kwam, stond massaproductie op de agenda. De gen3 had een rijbereik van 145 km en kostte minstens 24.079€. Zowel qua prijs als qua range verwacht je dat een vierde generatie het beter doet, toch?

Een zak geld

En dat doet hij ook, al is het niet veel beter. De vierde generatie is verkrijgbaar als fortwo (2 zitplaatsen), forfour (4 zitplaatsen) en fortwo cabrio. De goedkoopste, de fortwo, gaat de deur uit voor 22.602€. Ongeveer 1.500€ goedkoper dus dan de gen3, maar spijtig genoeg een serieuze zak geld voor een auto uit het A-segment.

elektrische Smart cabrio

Onze cabrio met opties tikte net geen 32.000€ aan. De prijslijst wordt nog altijd samengesteld op het Daimler hoofdkwartier, en dat wil zeggen dat de opties je snel arm maken.

Actieradius

Het rijbereik dan. Dat steeg tot 160 km, volgens de oude Europese testnorm weliswaar. In de praktijk zat ik eerder rond de 130 km. Rij je continu 120 op de snelweg, dan houdt de accu het na 90 km al voor bekeken.

Nu had ik van een gen4 toch verwacht dat je er in realiteit 200 km mee zou kunnen doen. Dat zou betekenen dat de Smart een 27 kWh batterij nodig heeft, in plaats van de 17,6 kWh die er nu in zit, en dat is blijkbaar van het goeie te veel.

elektrische Smart batterij

Maar goed, voor stadsgebruik is 130 km in veel gevallen voldoende. Kom je toch in de problemen, dan kan de optionele 22 kW lader de accu tot 80% laden in 45 minuten. Als je een laadpaal vindt natuurlijk.

Design

De gen3 was al geen lelijkaard, maar het nieuwe design is toch weer wat frisser. De fortwo ziet er guitig uit, en met de juiste specs, kan je hem ook stoere accenten geven. Het mat grijs met zwarte velgen bijvoorbeeld, zoals op deze auto, is een leuke combo.

Smart fortwo Electric Drive

De forfour, elektrisch of niet, vind ik dan weer minder geslaagd. Het is gewoon een uitgerekte fortwo, de proporties zijn met andere woorden volledig zoek.

Rijden

Wat verwacht ik van een stadswagen? Dat hij wendbaar is, snel accelereert bij lage snelheden, dat hij vlot om de bocht gaat, automatisch schakelt, dat hij stil is en dat hij gemakkelijk parkeert. En de elektrische Smart heeft al deze eigenschappen!

Nog bijzonder, en nu loop ik het risico om te klinken als een SUV-rijder, je zit redelijk hoog in de Smart waardoor je een goed overzicht hebt op de weg. De auto mag er dan wel klein uitzien, achter het stuur voel je je de stadskoning te rijk.

elektrische Smart kopen

Ook op de snelweg trekt de e-Smart zich uit de slag, al gaat hij wel snel stuiteren als het wegdek oneffenheden vertoont. Z’n topsnelheid ligt op 130 km/u, waardoor je gewoon zonder boetes volgas over de ring van Brussel kan tsjeezen.

Interieur

Binnenin valt meteen de afwerkingskwaliteit op. Die is echt top voor een A-segmenter. Ik hou van de eenvoud, het beperkt aantal knopjes en de vormgeving van het klimaatpaneel. Het stuur voelt solide en heeft een “dikke greep”. Wanneer je het voor de eerste keer vastneemt waan je je even in een premium sedan.

De zetels die met het Prime pakket (2.037€) komen zijn ook een aanrader. Ze zien er niet alleen stijlvol uit, ze zitten ook voortreffelijk.

Smart zetels

Het geluidscomfort bij lagere snelheden is perfect. Boven de 90 km/u begint windgeruis wel de overhand te nemen.

Zoals je verwacht is de koffer klein. Heel klein. Wanneer je naar de IKEA gaat huur je dus beter een bestelwagen.

Conclusie

Om met de minpunten te beginnen. Ja, de nieuwe elektrische Smart is nog altijd duur. En nee, qua rijbereik is het nog altijd geen overperformer.

Z’n rijdynamiek maakt echter alles goed. Dankzij het kart-gevoel kijk je uit naar elk bochtje in de stadsjungle. Je stopt met plezier voor voetgangers, want z’n elektrokoppel slingert je zo weer op dreef. En dankzij de bescheiden afmetingen is parkeerplaats vinden eenvoudiger dan een propere zetel op de trein.

Kortom, als je op zoek bent naar een ecologische stadsauto, en je hebt het budget, dan is dit eentje voor de shortlist.

elektrische stadsauto

Concreet

+ kart-gevoel
+ acceleratie
+ afwerkingskwaliteit
+ mooi

– duur
– actieradius kan beter

Specificaties (fortwo cabrio electric drive)

  • Aandrijving: achterwiel
  • Vermogen: 82 pk
  • Koppel: 160 Nm
  • Topsnelheid: 130 km/u
  • 0 tot 100 km/u: 11,8 sec
  • Gewicht: 1.115 kg
  • Testverbruik: 15,9 kWh / 100 km
  • Prijs: 25.869€ (cabrio)
  • Prijs testwagen met opties: 31.892€