Nieuwe Ford Mustang is volledig elektrisch en komt naar Europa

elektrische Ford Mustang Mach-E SUV

Bekijk hier alle foto’s.

Na lange afwezigheid op het elektrische front heeft Ford eindelijk een volledig elektrische auto klaar voor productie: de Mustang Mach-E.

Ford had ooit al eens een EV in het gamma. Dat was de Focus Electric, maar gezien z’n beperkte actieradius en belabberde verkoopcijfers is die nauwelijks het vermelden waard.

In z’n tweede elektrische auto heeft Ford een pak meer energie gestoken. Het resultaat is een auto die de leuke elementen van een Tesla Model 3 overneemt, maar het dan in SUV-verpakking stopt. Deze elektrische Ford wordt namelijk leverbaar met verschillende batterijgroottes, een degelijk rijbereik, hij heeft een scherm op het dashboard waarmee je zowat alles bedient en hij heeft een frunk (een extra koffer vooraan).

 

What’s in a name?

Voor de naam ging Ford in het bedrijfsarchief op zoek, en vond daar niet één, maar twee iconen van de benzineslurpende muscle car: Mustang en Mach. En hoewel deze woorden voor het totaal tegenovergestelde staan van wat deze elektrische SUV is, werden beide badges er op geplakt met een -E op het einde. Voluit wordt dat “Ford Mustang Mach-E”. Een absolute verkrachting voor de petrol heads, maar de marketingafdeling heeft wel een punt gemaakt.

Genoeg over die naam, laten we eens naar de aandrijflijn kijken. Er komt de keuze uit 75,7 kWh of 98,8 kWh batterijcapaciteit. Beide accutypes worden ook leverbaar met enkel achterwielaandrijving of vierwielaandrijving door middel van één elektromotor per as. Verder komt er ook nog een sport-uitvoering met 465 pk die de GT Performance badge krijgt.

Rijbereik & laden

De actieradius komt naar onze inschatting uit op 300 tot 390 km naargelang de uitvoering. Ford zelf heeft het over een rijbereik tot 600 km volgens de WLTP-cyclus.

Over prestaties is Ford nog karig met info. We mogen wel weten dat de duurste versie (GT Performance) in minder dan 5 seconden naar 100 km/u accelereert.

Ook laadinformatie is nog beperkt. Ford spreekt wel over snel laden via CCS-technologie aan 150 kW en geeft een laadtijd op van 10 minuten voor 93 kilometer. De Mustang Mach-E met de kleinste batterij (75,7 kWh) zou van 10% tot 80% laden in 38 minuten.

De elektrische Mustang komt tegen het vierde kwartaal van 2020 in Europa op de markt. Prijzen zijn nog niet bekend, maar zullen naar onze inschatting beginnen bij 47.500€.