Elektrische auto leasen? Hier moet je op letten

elektrische-auto-leasen-mercedes

Wil je een elektrische auto leasen? Hier zijn 5 aandachtspunten die je zeker in overweging moet nemen.

De aankoopprijs van een elektrische auto ligt nog altijd 40% tot 100% hoger dan voor een vergelijkbare conventionele wagen. Mede dankzij de fiscale voorkeursbehandeling van EV’s wordt het zakelijk leasen van een elektrische auto steeds voordeliger en dus het overwegen waard.

Er zijn evenwel een aantal zaken die je in overweging moet nemen. Hier volgt een (niet-uitputtend) lijstje:

1. Duurtijd

Hoe langer de contractduur, hoe goedkoper het maandelijkse leasebedrag. Toch moet je even goed nadenken hoe lang je met je gekozen elektrische auto wil rijden.

Het gaat tenslotte om nieuwe technologie die razendsnel evolueert. We denken hierbij in de eerste plaats aan het rijbereik. Een Renault ZOE bijvoorbeeld had in 2016 nog 240 km rijbereik terwijl die in 2017 al 400 km ver geraakt (300 km in de praktijk). Misschien wil jij wel snel updaten naar een EV met meer rijbereik en dan neem je best een korter contract.

Renault ZOE ZE40 opladen

Maar het gaat verder dan range. Een bedrijf als Tesla bijvoorbeeld introduceert quasi elke 6 maanden serieuze updates. Dit kan gaan van nieuwe hardware voor autonoom rijden, tot betere accu’s, snellere acceleratie of een facelift. Met een Tesla loop je het risico om snel met een “verouderd” model rond te rijden. Misschien stoort dit jou niet, maar als je er toch van wakker zou liggen, kies dan een korter leasecontract.

2. Prijs

Het leasen van elektrische wagens is momenteel nog een nichemarkt met spelers die nog volop hun draai zoeken. De markt is dus nog niet “geuniformiseerd” en hierdoor kunnen prijzen (en service) tussen verschillende aanbieders sterk verschillen. Doe dus je huiswerk en vergelijk.

3. Vakantiewagen

In een klein land als België kom je niet snel in de problemen met het rijbereik van een elektrische auto. Bovendien worden er steeds meer laadpalen geïnstalleerd.

Wanneer je op reis gaat kan de range-anxiety echter om de hoek loeren, zeker als je grote landen als Frankrijk of Duitsland doorkruist of als je op avontuur trekt richting Oost-Europa. Tesla heeft dit probleem dan wel getackeld met z’n Superchargers, voor alle andere EV’s moet je op “third-party” laadpalen rekenen en dat kan best wat voorbereiding vergen.

Als je niet met deze voorbereiding wil opgezadeld zitten kan het handig zijn als je leasingbedrijf een benzinewagen ter beschikking stelt voor de vakantie.

4. Laadoplossingen

Nog een aspect waarin een elektrische auto leasen verschilt van het gewone leasen. Je kan er niet zomaar op iedere straathoek “brandstof” in gooien. Daarom is het handig dat het leasebedrijf meedenkt over de laadoplossingen.

laadpas EV

Bieden ze een laadkaart die werkt aan alle courante laadpalen, met een voordelig tarief? Installeren ze laadpalen op het werk en zit dit in de prijs inbegrepen?

Ga je als werknemer thuis opladen? Verzorgt het leasebedrijf de administratieve afhandeling voor de terugbetaling van de elektriciteit door de werkgever? Het zijn allemaal aspecten die meespelen in het kiezen van het juiste leasecontract.

5. Operationele leasing

Elektrische wagens beschikken vaak over nieuwe technologie die soms gepaard gaat met kinderziektes. Bovendien is de restwaarde van de huidige generatie elektrische wagens onzeker. Mede hierdoor prefereren wij operationele leasing boven financiële leasing.

LEES OOK: Zoveel kost het om je elektrische auto thuis op te laden

Los van de verzekering, belastingen en onderhoud, beschermt een goed operationeel leasingcontract je immers ook voor garantieperikelen en de onzekere restwaarde.