Autoconcern directeurs geloven dat elektrische auto zal falen

elektrische auto faalt

Ondanks mooie marketingpraatjes blijken de meeste automerken niet te geloven in de batterij-elektrische auto. Dit blijkt uit een enquête van consultingbedrijf KPMG.

KPMG heeft wereldwijd topmensen van automotive bedrijven bevraagd over hun toekomstvisie op mobiliteit. De resultaten bevestigen vooral dat ze niet geloven in elektrisch rijden.

Gebrek aan laadpalen

Zo gelooft 55% van de directeurs dat batterij-elektrische wagens zullen falen als gevolg van een gebrek aan laadinfrastructuur. Tegelijkertijd geloven de meeste ondervraagden dat de waterstofauto de batterij-elektrische auto zal inhalen tegen 2025.

Dit bevestigt het vermoeden dat autobedrijven hun elektrische modellen vooral inzetten om uitstootnormen te halen, maar niet als een project op lange termijn.

Wachten op Godot

Het is opvallend dat de autobonzen zitten te wachten op een doorbraak van waterstof. Waterstofwagens worden al 50 jaar naar voor geschoven als dé groene oplossing en alle technologie om die auto’s te bouwen bestaat. Een waterstoftank die tot 700 bar druk aankan? Check. Een brandstofcel om waterstof in elektriciteit om te zetten? Check. Elektrische aandrijflijn? Check!

Een groot probleem is natuurlijk dat de infrastructuur om waterstof op grote schaal te produceren, op te slaan, te transporteren en te tanken, nog moet gebouwd worden. Verder zijn waterstofauto’s drie keer minder efficiënt dan batterij-elektrische wagens. Waterstofmobiliteit heeft dus niet enkel een infrastructuur probleem, maar ook een efficiëntieprobleem.

De KPMG enquête verklaart deels waarom het merendeel van de automerken met EV’s op de markt komen die op halfslachtige pogingen lijken. Ze zullen pas met volle overgave elektro-auto’s ontwerpen wanneer een nieuweling voldoende graantjes van hun tafel komt pikken. Hopelijk kan de Tesla Model 3 daarin slagen…