Dit hebben we bij e.GO geleerd over hun elektrische stadsauto
We gingen op bezoek bij e.GO, een Duits bedrijf dat een betaalbare elektrische stadsauto aan het ontwikkelen is.
Quasi iedere maand ontvangen we bij eGear.be een persbericht van een nieuwe startup die elektrische wagens gaat produceren. Vaak beloven deze jonge bedrijven hemel en aarde maar verdwijnen ze even snel als ze gekomen zijn. Logisch dus dat er tegenwoordig, nu we al 6 jaar over de EV-wereld schrijven, meer nodig is om onze aandacht te trekken.
e.GO uit Aken is zo een starter die onze aandacht heeft. Waarom? Onder de huidige EV-startups is het één van de weinige die potentieel lijkt te hebben om te slagen. De man achter het bedrijf, professor Günther Schuh, is immers niet aan z’n proefstuk toe. Hij bouwde de afgelopen jaren met z’n firma Streetscooter meer dan 2.000 elektrische bestelwagens voor Deutsche Post. Nu wil Schuh, met z’n nieuwe bedrijf e.GO Mobile AG, elektrische stadswagens op de markt brengen voor minder dan 20.000€.
Gelokt door deze Teslaiaanse beloftes brachten we vorige week een bezoekje aan de e.GO showroom in Aken. Hier is wat we er geleerd hebben:
1. Startprijs van 15.900€
De “Life” is e.GO’s eerste product. Het is een elektrische stadsauto met 4 zitplaatsen die leverbaar wordt met 3 verschillende batterijpakketten: 15, 18 en 24 kWh. Het praktisch haalbare rijbereik voor deze wagentjes bedraagt 104, 114 en 154 km. Prijzen beginnen bij 15.900€ en gaan tot +- 25.000€ voor de “full option”.

Bekijk hier alle foto’s.
2. Productie in 2018
Momenteel heeft e.GO enkel prototypes staan in hun showroom. Het gaat om matig afgewerkt testauto’s die nog door een aantal iteraties moeten vooraleer ze productierijp zijn.
Toch maakt e.GO zich sterk dat de Life tegen de zomer van 2018 in productie gaat. Geheel in Tesla-stijl kan je de auto reserveren voor 1.000€. In heel 2018 denkt het bedrijf 2.000 wagens te kunnen produceren, en deze zijn allemaal reeds gereserveerd. Twee derde zijn particuliere klanten, één derde zijn bedrijven.
In 2019 wil e.GO de productie opdrijven tot 15.000 stuks en in 2020 tot 20.000 stuks.
3. Drie zetels met isofix
Handig voor gezinnen met baby’s: de drie passagierszetels worden standaard uitgerust met isofix aansluiting voor de kinderzitjes.
4. Gehomologeerd als auto
In tegenstelling tot bijvoorbeeld de Renault Twizy, wordt de e.GO Life niet gehomologeerd als vierwieler (L7e), maar wel als gewone auto (M1). Dit heeft onder andere als voordeel dat de veiligheidseisen hoger liggen, maar ook dat hij in aanmerking komt voor meer subsidies en fiscale voordelen. Die zijn namelijk talrijker voorhanden voor auto’s dan voor vierwielers.
5. Geen snellader
In een eerste fase wil e.GO z’n elektrische auto enkel aanbieden met een gewone lader. Daardoor duurt het minstens 3 uur om de accu vol te laden aan een publieke laadpaal. Aan een gewoon stopcontact duurt het minimum 6 uur. Dit is een spijtige keuze, maar het bedrijf overweegt om de snellader later aan de optielijst toe te voegen.
sorry , voor dat geld koop je een renault zoe , die gaat 400km op een lading en lijkt meer op een auto .
volgens mij word dit de zoveelste flop , tot 25k voor een blikken doos ???
@pekkie een ZOE met koopbatterij (zonder opties) is toch dubbel zo duur hoor (30.750€)
kijk maar eens bij de promoties dan , 15000 zonder batterij , komt 8500 bij denk ik voor de batterij komt op 24000 , zelfs nieuwe leaf zonder kortingen al voor kleine 32.000 te koop , lijkt mij ook veel meer auto voor 10000 meer
5 jaar geleden was dit mooi geweest , nu moet je voor 25k gewoon een goede auto aanbieden , de groep nissan/renault heeft weliswaar via promo’s al vele ev’s voor die prijs gesleten . ik wacht gewoon tot de concurrentie volledig losbarst en de batterijen redelijk vlug geladen kunnen worden , schatting 2020 😉
Ik ben het eens met Pekkie; wat niet wegneemt dat ik dit autootje succes wens, want alle beetjes helpen om de klimaatverandering tegen te gaan.
Mooi en praktisch. De koplampen zag ik,liever wat meer gestroomlijnd.
Zo een elektrisch stadsautootje zie ik zeker zitten, ideaal om boodschappen te doen. Wat ik raar vind is die foto waarop een buizenchassis te zien is. Ziet er nogal in elkaar geflanst uit. Dat geeft weinig vertrouwen. Ook die electrische dozen, komen blijkbaar zo uit de bouwmarkt. Of zou dit een pre-prototype zijn? Er bestaan nog andere merken zoals de Aixam e City pack, nog goedkoper, wel een brommobiel, maar voor de stad met 50 en 30km/h, geen probleem.
ik rij nu al 10 maanden met de zoe,en inderdaad volgens mij nog steeds de enige betaalbare met een realistiche range van 300 km waardoor belgie doorkruisen geen enkel probleem is.
wie een beetje uitkijkt met premies en acties rijd voor 20000 in een intense uitvoering incl thuislaadpaal.met huurbatterij ja,maar dat is een keuze die ieder voor zich maakt,tanken deed ik vroeger ook en is ook niet gratis.