De Dacia Spring (2023) is een goedkope elektrische stadsauto met een realistisch rijbereik van 175 km. De auto is momenteel te bestellen en leverbaar in België.
Dacia Spring prijs
Een Dacia Spring kopen kan in België vanaf 19.990€.
Versie | PrijsEG1 |
---|---|
Dacia Spring | 19.990€ |
EG1 Prijs in België, inclusief BTW.
Productie & Levering
Dacia Spring | |
---|---|
Leverbaar sinds (in België) | Juni 2022 |
Levertermijn [maanden] | 4 |
Specs & Prestaties
Specificatie | Dacia Spring |
---|---|
Batterijcapaciteit [kWh] Bruto | 26,8 |
Batterijcapaciteit [kWh] Bruikbaar | 24,0 |
Aandrijving | Voorwiel |
Rijbereik [km] WLTP | 230 |
Rijbereik [km] EGEAR-rangeEG2 | 175 |
Acceleratie 0-100 km/u [s] | NA |
Topsnelheid [km/u] | 125 |
Vermogen [kW/pk] | 33 / 45 |
Koppel [Nm] | NA |
Verbruik [kWh/100km] EGEAR-verbruikEG2 | 13,7 |
CO2-uitstoot [g/km] | 0 |
Luchtweerstand [Cd] | NA |
EG2 Actieradius en verbruik, zoals geschat door de redactie van eGear.be. Het gaat om waarden over een gevarieerd parcours, bij een normale rijstijl en bij matige temperaturen (15°C tot 20°C).
Dacia Spring opladen
In onderstaande tabel vind je de laadtijden van de Dacia Spring Electric, aan verschillende laadpunten.
Laadpunt | Dacia Spring | |
---|---|---|
![]() | Stopcontact 1-fase 10A / 2,3kW (10%-100%) | 11u30EG3 |
![]() | Wallbox 1-fase 16A / 3,7kW (10%-100%) | 7u30EG3 |
![]() | Wallbox 1-fase 32A / 7,4kW (10%-100%) | 4u30EG3 Beperkt tot 6,6kW |
![]() | Type 2 3-fase 16A / 11kW (10%-100%) | 7u30EG3 Beperkt tot 3,7kW |
![]() | Type 2 3-fase 32A / 22kW (10%-100%) | 4u30EG3 Beperkt tot 6,6kW |
![]() | CCS DC 50kW (10%-80%) | 40 minEG3 Beperkt tot 30kW |
![]() | CCS DC 350kW (10%-80%) | 40 minEG3 Beperkt tot 30kW |
EG3 Waarden geschat door de eGear.be redactie.
Laadkosten
In onderstaande tabel vind je een schatting van de laadkosten van de Dacia Spring Electric, aan verschillende laadpunten. Bij de prijs per 100 km werd een laadverlies van 10% in rekening genomen.
Laadpunt | Prijs per kWh | Prijs per 100km |
|
---|---|---|---|
![]() | ThuisEG4 | 0,46€ | 6,9€ |
![]() | Publiek (AC) middelsnelEG5 | 0,48€ | 7,2€ |
![]() | Publiek (DC) snelEG6 | 0,85€ | 12,8€ |
EG4 De kost van thuis laden (1-fase AC) verschilt van regio tot regio. We vermelden hier het gemiddelde bedrag. Lees hier hoe we tot deze waarde komen.
EG5 De kost van middelsnel publiek laden (3-fasen AC) varieert van laadpaal tot laadpaal, en/of van laadpas tot laadpas. We vermelden hier een gangbaar bedrag.
EG6 De kost van publiek snelladen (gelijkstroom, CCS) varieert van laadpaal tot laadpaal, en/of van laadpas tot laadpas. We vermelden hier een gangbaar bedrag.
Afmetingen & Gewicht
Afmetingen | Dacia Spring |
---|---|
Lengte [mm] | 3734 |
Breedte [mm] | 1622 |
Breedte met spiegels [mm] | 1770 |
Hoogte [mm] | 1516 |
Spoorbreedte voor [mm] | NA |
Spoorbreedte achter [mm] | NA |
Wielbasis [mm] | 2423 |
Bodemvrijheid [mm] | 150 |
Draaicirkel [mm] | 9600 |
Koffer [liter] | 300 |
Koffer [liter] Achterbank neergeklapt | 600 |
Massa Rijklaar [kg] | NA |
Laadvermogen [kg] | NA |
Dakbelasting [kg] | NA |
Trekhaak mogelijk | Nee |
Zitplaatsen | 4 |
Deuren | 5 |
Isofix plaatsen | NA |
Segment | A |
Belastingen
BelastingEG7 | Dacia Spring |
---|---|
Belasting op inverkeerstelling Vlaanderen | 0,00€ |
Jaarlijkse verkeersbelasting Vlaanderen | 0,00€ |
Belasting op inverkeerstelling Wallonië | 61,50€ |
Jaarlijkse verkeersbelasting Wallonië | 83,95€ |
Belasting op inverkeerstelling Brussel | 61,50€ |
Jaarlijkse verkeersbelasting Wallonië | 83,95€ |
Aftrekbaarheid voor Belgische bedrijven | 100% |
VAA per jaar Voordeel alle aard | 1.400,00€ |
CO2-bijdrage per maand Solidariteitsbijdrage | 28,17€ |
EG7 Raadpleeg steeds een boekhouder om je te vergewissen van voorwaarden en eventuele wijzigingen.
Dacia Spring leasen
LeaseprijsEG8 | |
---|---|
Dacia Spring | NA |
EG8 Indicatief bedrag per maand voor een operationele lease in België, exclusief BTW, op basis van 5 jaar en 10.000 km. Zonder elektriciteit.
Dacia Spring verzekering
PremieEG9 | |
---|---|
Dacia Spring | NA |
EG9 Indicatief bedrag per jaar voor een BA-polis in België, inclusief BTW. Op basis van 15.000 km, bonus-malus 0 en een bestuurder van 40 jaar.
Foto’s

Bekijk hier alle foto’s van de Dacia Spring.
De prijzen voor Frankrijk zijn bekend gemaakt.
Bedankt voor de tip!
Zal de accu moeten gehuurd worden zoals bij Renault ?
Ik denk het niet, want Renault is daarmee gestopt.
Heeft deze wagen de car to grid mogelijkheid?
neen, alleen de Nissan Leaf (Gen 1 en 2) heeft dat momenteel + de Hyundai Ioniq 5 en Kia EV6
Volkswagen zou vanaf 2022 de auto’s op het MEB platform gaan uitrusten met V2G technologie.
@jandc gaan er tegen dan laadpalen zijn die bidirectioneel werken ? Vandaag is er nog geen enkele toegelaten in Belgie
geen idee Herman
Herman, er staan wel degelijk bidirectionele laadpalen in België. O.m. Watt’s Next installeert ze.
@Geert er is zover ik weet nog geen enkele gehomologeerd , je kan ze dus enkel als ‘gewone’ laadpaak, gebruiken:
Stond zo in de krant …Net vanwege de homologatieproblematiek kan en mag het laadpunt nu enkel worden gebruikt als standaardlaadpunt…
…Hoewel de woordvoerder van bevoegd minister Tinne Vanderstraeten (Groen) ons beloofde om na te gaan wat er misloopt bij de homologatie van die bidirectionele laadpunten, kregen we daar geen antwoord op…
Het gaat om deze laadpaal of wallbox van het merk Wallbox blijkbaar /wallbox.com/nl_nl/quasar-dc-charger
Ik kwam overlaatst deze nog tegen venematech.shop/v2g-dc-laadsysteem-10kw.html
Iemand een idee van de prijs van de Wallbox Quasar ?
@jandc, die wallboxen hebben een Chademo aansluiting, maw niet geschikt voor de meeste EVs – de huidige standaard is CCS.
Wij hebben een Nissan Leaf dus ideaal.
Die bij Venematech is er ook met CCS.
Prijs van een Wallbox Quasar volgens google ongeveer 5000-6000 euro.
Wallbox quasar kan ook met CCS interface las ik…
Dat is interessant. Hebt ge een link ofzo? Ook prijzen voor de quasar zijn interessant.
Wat is de afstand rijberijk nu met volle batterij in hun reclame spreken ze van 310 km en van 250
Dacia Spring biedt een actieradius tot 230 km in gecombineerde WLTP-cyclus* en 305 km in WLTP-stadscyclus.
De compacte batterij (27,4 kWh) is met een volledige lading voldoende voor een week lang rijden in de stad!
*De gecombineerde WLTP-cyclus bestaat voor 57% uit stadsritten, voor 25% uit ritten buiten de stad en voor 18% uit ritten op de snelweg.
Bron: Dacia.be
En volgens eGear.be een realistisch rijbereik van 175 Km.
Zijn er hier al mensen die met een Dacia Spring rijden ?
Is er een zwaardere batterij mogelijk?
Komt er misschien de mogelijkheid om toch een fietsdrager op een trekhaak of iets anders te plaatsen?