BMW i8: prijs & specs (2018)

bmw-i8-roadster-prijs

Bekijk meer foto’s hier.

De BMW i8 is een plug-in hybride sportwagen die sinds 2014 te koop is in België. In november 2017 werd ook een Roadster versie geïntroduceerd.

BMW i8 prijs

De gefacelifte BMW i8 kopen kan in België vanaf 148.500€. De i8 Roadster kost 166.500€.

De pre-facelift i8 kostte 142.850€.

BMW i8Prijs
Coupé148.500€
Roadster166.500€

Specs & prestaties

BMW i8Coupé
(2014)
Coupé
(2018)
Roadster
(2018)
Batterij [kWh]7,111,611,6
e-range [km]375553
0-100 km/u [s]4,44,44,6
Top [km/u]250250250
Top in e-modus
[km/u]
120120120
Systeem
vermogen
[pk]
362374374
Systeem
koppel
[Nm]
570NANA
Vermogen
benzinemotor
[pk]
231231231
Koppel
benzinemotor
[Nm]
320320320
Vermogen
elektromotor
[pk]
131143143
Koppel
elektromotor
[Nm]
250250250
Verbruik [l/100 km]
NEDC
2,11,92,1
CO2
[g/km]
494246
Gewicht [kg]148515351595

Rijtesten

ModelRijtest doorDatum
2014 CoupéeGear.be10/2015

Foto’s

Bekijk hier BMW i8 foto’s (high resolution).

Nieuws

Beschrijving

De i8 is een plug-in hybride sportwagen en de tweede auto die BMW, na de i3, onder het i-submerk op de markt bracht. Voor het design is BMW volledig van nul begonnen, waardoor de auto op geen enkele reeds bestaande beemer gebaseerd is.

De auto kwam in 2014 in België op de markt. In november 2017 presenteerde BMW een facelift en tegelijkertijd werd ook de nieuwe Roadster uitvoering onthuld. De Roadster kreeg z’n première op het autosalon van LA (december 2017), de Coupé op het autosalon van Detroit (januari 2018).

Aandrijving

Zowel de coupé (facelift) als de roadster beschikken over een 3-cilinder 1,5 liter benzinemotor uit de MINI Cooper. Deze krachtbron is voorzien van de nodige turbo’s waardoor hij 231 pk en 320 Nm koppel produceert. Deze benzinemotor drijft de achterwielen aan via een zestrapsautomaat.

De voorwielen worden aangedreven door een elektromotor via een 2-traps automaat. De elektromotor levert 143 pk en 250 Nm koppel. Samen met de benzinemotor zorgt de combinatie voor een systeemvermogen van 374 pk. De i8 sprint hiermee in 4,4 seconden (4,6 voor de Roadster) naar 100 km/u en de topsnelheid is begrensd op 250 km/u.

Verbruik

Op papier is deze hybride uitermate zuinig. Hij verbruikt slechts 1,9 liter (Roadster: 2,1) benzine per 100 km en heeft een CO2-uitstoot van 42 g/km (Roadster: 46 g/km). Met z’n 11,6 kWh (bruto capaciteit) vloeistof gekoelde lithium-ion batterij heeft hij een puur elektrisch rijbereik van 55 km (Roadster: 53 km). In de praktijk ligt de elektrische range natuurlijk lager en het verbruik een pak hoger.

De BMW i8 kan opgeladen worden aan een normaal stopcontact in 5 uur. Via een wallbox kan de laadtijd verkort worden tot iets minder dan 3 uur.

Laat een reactie achter

Wil je eGear.be steunen? Een like helpt ons!