BMW i8 Roadster: hybride cabrio en fiscaal wonderkind

BMW i8 Roadster prijzen

Bekijk hier alle foto’s.

Het lijkt wel een vroeg Sinterklaas cadeau, deze BMW i8 Roadster.

Al werd het ook wel tijd; de conceptauto (i8 Spyder) debuteerde immers al in 2012. Zo kwamen we tot de bizarre situatie dat je eerder de kinderversie tegenkwam in een shopping center dan de echte in een showroom.

Ook vernieuwde coupé

Maar goed, de BMW i8 Roadster is nu helemaal officieel en zal deze week voorgesteld worden op het autosalon van Los Angeles. Ons lange wachten wordt in ieder geval beloond, want qua design is het een pareltje geworden.

BMW heeft natuurlijk meer gedaan dan enkel het dak er af gehaald. De auto heeft namelijk een aantal technische en cosmetische wijzigingen ondergaan. BMW trekt die veranderingen ook ineens door naar de gewone i8, waardoor er nu dus een gefacelifte coupé is.

Fiscaal geoptimaliseerd

De 2018 BMW i8 heeft een grotere batterij (11,6 kWh in plaats van 7,1 kWh) en een sterkere elektromotor (143 pk in plaats van 131 pk). Dit resulteert in meer elektrische range (Roadster: 53 km / Coupé: 55 km) en meer systeemvermogen (374 pk in plaats van 362 pk).

LEES OOK: Tesla onthult zotste sportauto aller tijden

Aangezien de nieuwe WLTP-test pas in september 2018 wordt ingevoerd, kan München nog even zwaaien met verbruikscijfers van 1,9 (coupé) en 2,1 liter (roadster). Daardoor blijft de i8, zelfs met de strengere nep-hybride wetgeving, ook in 2018 een fiscaal snoepje. De i8 coupé zal immers voor 100% aftrekbaar zijn en de roadster voor 98%. Althans met de plannen die nu op de regeringstafel liggen (maar nog altijd niet goedgekeurd zijn).

De nieuwe BMW i8 kopen kan vanaf mei 2018. Prijzen zijn nog niet bekend. Aangezien de pre-facelift 142.850€ kost, verwachten we ons aan 150.000€ voor de 2018 coupé, en 170.000€ voor de roadster. Bekijk hier alle specificaties.