Rijtest: BMW i8

BMW i8

God hier heb ik lang op gewacht! Op de i8 heb ik autoshow na autoshow staan geilen terwijl veel te ijverige hostessen me beletten om onder de motorkap te kijken. Dat kan of mag blijkbaar niet. Verder heb ik deze zomer in Lissabon een kort ritje gemaakt met een BMWi Product Genius als bijzit. Maar begin oktober was het eindelijk zover. Toen kon ik er een heel weekend mee rondsjeezen. Benieuwd naar m’n impressies?

Toegegeven, toen ik de productierijpe i8 zag in 2013 was ik niet onverdeeld enthousiast. Op vlak van design vond ik de voorkant wel gaaf, maar de achterkant wat klungelig. Dat komt natuurlijk door de waterdruppelvorm die BMW nastreefde. Verder stelde BMW de auto voor als ‘Born Electric’ en ik vind ’em niet echt… elektrisch.

The “cool car”

Maar wanneer ik mensen vertel dat ik blog over elektrische auto’s is het eerste dat ze vragen: “Ken je de i8?”. En dan antwoord ik: “Ja… maar… die is niet echt ele…”. “Als je de i8 test moet je me komen ophalen”, antwoorden ze dan. Zouden het de vleugeldeuren zijn? In ieder geval, door het design trekt de i8 enorm veel aandacht en langzaamaan ben ik er van gaan houden.

BMW i8 in achteruit

Die aantrekkingskracht is na 2 jaar dienst niet gemilderd. Toen ik de i8 op m’n oprit parkeerde kreeg ik meteen buren over de vloer die ik geen 20 jaar gezien heb. Verder werd ik een ware Facebook hit. Mensen haalden mobiele telefoons boven en begonnen opslag te filmen. Aan het tankstation moest ik niet eens het pompnummer zeggen bij het afrekenen. “The cool car”, zei ze kassier.

Het valt me ook op hoe weinig mensen in feite weten over de i8. M’n buurman dacht dat hij volledig elektrisch was. Fotograaf Hendrik dacht dat “3-cilinder 1.5 liter” betekende dat hij 3 keer 1.5 liter had. 4500 cc dus… en dat kan ik begrijpen. Het geluid dat de luidsprekers in het interieur blazen doet vermoeden dat hij een grotere motor heeft.

BMW i8 instappen

De i8 klinkt zes-in-lijn-achtig maar… het is dus een plug-in hybride. Dat wil zeggen dat hij elektrokracht met een benzinemotor combineert. De voorwielen worden aangedreven door een 131 pk elektromotor en de achterwielen door een 3-cilinder 1.500 cc blok uit de MINI, maar met 2 turbo’s zodat ‘ie 231 pk levert. Er zit uiteraard ook een accu in die je kan opladen aan het stopcontact.

Aangezien ik de i8 vrij laat test kan ik jullie niet meer verrassen met nieuwigheden over hoe ‘ie rijdt, het interieur of het comfort. Ik kan wel even alle clichés bevestigen.

Zuiniger dan Porsche 911

Het is een sportwagen qua prestaties, geluid en looks maar de rijdynamiek laat wat steken vallen. Net iets te veel onderstuur en iets te weinig vermogen.

In eDrive is de BMW i8 even
zuinig als een Nissan LEAF

Je kan hem zuinig rijden, maar de officiële 2,1 liter per 100 km is bij het haar gegrepen. Reken op 5 à 9 liter wanneer je normaal doet. Nog altijd beter dan een Porsche 911! Je kan hem ook volledig elektrisch (“eDrive” modus) rijden en dan is hij even zuinig als een LEAF. Ik haalde 20,1 kWh/100 km bij een constante snelheid van 120 km/u.

0 tot 100 doet de i8 in 4,4 seconden. Wanneer je daarna op het gas blijft staan accelereert hij gestaag door naar 254 km/u.

Hij zit goed, hij rijdt comfortabel en daardoor is hij best ok voor dagelijks gebruik. De instap is wat moeilijk door de koolstof monocoque maar alles went. De zetels achteraan zijn onbruikbaar om te zitten maar je kan er wel je golftas op kwijt. Kofferruimte, of eerder, “de spleet achter de motor”, is quasi nihil. Op reis gaan met veel baggage is dus tricky. In het interieur blinkt hij niet uit in opbergvakjes voor sleutels en andere prularia.

De afwerkingskwaliteit is subliem. Of wat had je gedacht voor 142.000€ (bekijk HIER de prijs- en optielijst)? Je boekhouder zal je trouwens graag zien komen met een i8. Je kan hem immers voor 100% afschrijven op de vennootschap.

BMW i8 koffer

Hij heeft M-onderdelen! Kijk maar eens in de wielkasten ;). Hij klinkt goed vanbinnen én vanbuiten. Ok, het geluid is deels gefaket met de hulp van de luidsprekers, maar je moet een kenner zijn om het te merken.

BMW i8: wat is dit?

Dus de i8 is een sportwagen, maar niet helemaal. Hij is groen, maar niet volledig groen. Je kan er alle dagen mee naar kantoor of de golfclub, maar het is niet echt een reiswagen. Wat is dit dan? Het is een vraag waar iedere autojournalist z’n hoofd over breekt.

Volgens BMW zelf is het ‘De sportwagen die alles verandert”. Ja, ok, maar het dekt de lading niet helemaal. Volgens Wouter van Autoblog is het een ‘auto voor de veganist die vleestetende planten houdt’. Zie jij Michel uit “The sky is the limit” al tofu eten?

BMW i8 interieur fluo blauwe licht strips

En het is nochtans niet zo moeilijk. De i8 is een verzamelobject!

De i8 is een auto die de geschiedenisboeken in gaat. Binnen 25 jaar staat hij in alle automusea als de wagen die een revolutie teweeg bracht in de sportauto-markt. Want samen met de hybride hypercars, de Porsche 918, de Ferrari LaFerrari en de McLaren P1, is de i8 een trendsetter in het sportwagen wereldtje. De wedloop naar meer pk’s is immers nog lang niet afgelopen. We hebben nu een punt bereikt waar we prestaties alleen nog kunnen verbeteren met de hulp van elektropower!

Dus. Als je nog 142.000€ hebt liggen en je wil een unieke auto waarmee je opvalt, waar je plezier aan beleeft en waar je binnen 30 jaar nog geld aan gaat verdienen. Niet twijfelen, ren naar je BMW dealer!

BMW i8 achterlichten

Specs & prestaties

BMW i8Coupé
(2014)
Coupé
(2018)
Roadster
(2018)
Batterij [kWh]7,111,611,6
e-range [km]375553
0-100 km/u [s]4,44,44,6
Top [km/u]250250250
Top in e-modus
[km/u]
120120120
Systeem
vermogen
[pk]
362374374
Systeem
koppel
[Nm]
570NANA
Vermogen
benzinemotor
[pk]
231231231
Koppel
benzinemotor
[Nm]
320320320
Vermogen
elektromotor
[pk]
131143143
Koppel
elektromotor
[Nm]
250250250
Verbruik [l/100 km]
NEDC
2,11,92,1
CO2
[g/km]
494246
Gewicht [kg]148515351595

Foto’s