Lezerstest: BMW i3s (2018)

BMW i3s rijtest

Dankzij de Patreon giveaway van eGear.be had ik een weekend de beschikking over een nagelnieuwe BMW i3s. Als Tesla-rijder (Model S75D) leek het mij de ideale gelegenheid om even te vergelijken. Uiteraard hebben we het over de vergelijking tussen een Model S van 89.680€ en een i3s van 42.850€. Dit moeten we hierbij in het achterhoofd houden.

God schiep de elektrische auto, en zag dat het goed was

We lieten onze Tesla achter bij het BMW driving center in Bornem en vertrokken volgeladen met de i3s richting Roeselare. De wagen heeft een aangename zitpositie (wat hoger) en de kwaliteit van zetels en afwerking is ronduit goed. De audio-installatie geeft een prettige klank met een goede ondersteuning van het laag onderin. Door de correcte afwerking geen krakende of piepende geluiden, iets wat bij elektrische auto’s snel opvalt. Als je de Tesla gewend bent, met de centrale bediening op het aanraakscherm, komt de BMW wel wat warrig over. Overal vind je knoppen en hendels voor de bediening. Maar goed, alles went.

De BMW i3s is een sportversie van de gewone i3. Hij is wat stug afgeveerd in vergelijking met mijn Tesla, maar deze laatste heeft dan ook luchtvering. In het begin heb je de indruk dat de wagen wat wiebelt, maar dit is puur een indruk. Door de laag geplaatste batterij gaat deze wagen echt niet op zijn zij liggen. Het was dan ook een aangename eerste rit: stil en snedig, zoals we van elektrische wagens gewend zijn. Ik zou mij moeilijk terug in een benzinestoker kunnen wringen. Het is trouwens grappig dat de navigatie, naast een aantal laadpunten, ook alle benzinestations aangeeft.

Bij thuiskomst hebben we de wagen eens goed bekeken. Deze BMW is binnenin toch ruimer dan zijn buitenkant laat vermoeden: vier volwassenen kunnen er comfortabel in plaats nemen. De kofferruimte is eerder beperkt. Het systeem van de achterdeuren heeft zijn voor- en nadelen. Over het design kun je discussiëren. Ik begin het met de jaren aantrekkelijker te vinden: een elektrische wagen mag namelijk wel wat opvallen.

BMW i3s interieur

We zijn dan aan de slag gegaan met de BMW connected app (op iPhone 7 plus). Dergelijke app vind ik een absolute noodzaak, al is het maar om het laadproces van op afstand te kunnen volgen. Het is vergelijkbaar met de Tesla applicatie, en heeft alle nuttige functies: laadproces, verwarmen/koelen op afstand, plaats van de wagen en de hoorn laten gaan (als je niet meer weet waar de wagen staat).

Bij het vervolg van de test hebben we het onszelf niet gemakkelijk gemaakt: gezien het mooie weer gingen we richting zee, naar Oostende. Onze garage daar heeft geen laadmogelijkheden. Bovendien stond er een trip gepland richting familie, omgeving Gent, om dan terug te keren naar Oostende.

Toen kwam de Duivel, en plaatste laadpalen in België

Je kan het al raden, toen kwam de kat op de koord: bij aankomst in Oostende besloten we de wagen vol te laden, om de dag nadien vol richting Gent te kunnen vertrekken. Gelukkig is er recentelijk een laadpaal geplaatst bij het politiekantoor, waardoor er (ondanks parkeertekort) weinig enthousiasme is van ICE-auto’s om op de laadplaatsen te gaan staan (het zogenaamde ICE-ing). Als je Tesla Supercharging gewend bent, is het wel wat omslachtiger: paal zoeken, kabel uithalen, in mijn geval Plugsurfing key voor de paal houden, aansluiten, parkeerschijf plaatsen (max 2 uur) en klaar. Na 2 uur moet je uiteraard de wagen gaan verplaatsen, want de parkeertijd is om (en dat is een goede regeling). Prima tijd dus om even een strandbar aan te doen.

BMW i3s review 2018

De dag nadien vertrokken we richting Gent. We merkten op dat de BMW i3s geen liefhebber is van autosnelweg: de theoretische range van 300km valt terug naar 184km. Omdat we daar in de omgeving nog wat gingen rondtoeren besloten we aan het benzinestation van Drongen af te rijden en daar de snellader te gebruiken (CCS). De teleurstelling was groot toen dit niet bleek te lukken: de lader gaf één of andere warrige fout aan en hield het voor bekeken. De paal er naast (type 2) zou waarschijnlijk wel gewerkt hebben, maar het was niet de bedoeling om daar een uur te blijven staan. We zijn dan maar verder gereden.

Na ons bezoek in het Gentse (en wat verkennen van de omgeving) herinnerden we ons dat er ook een snellader staat aan de afrit Gentbrugge. Deze deed het wel, dus even 10 minuten bijladen en de range anxiety was verdwenen. Terug in Oostende zelfde laadpaal, zelfde scenario (kabel, parkeerschijf, wagen verplaatsen) aangezien de wagen maandag terug richting Bornem moest. De strandbar werd vervangen door een restaurant, we hadden er honger van gekregen. Ik had ook gemerkt dat er een laadpaal bijgekomen was in het centrum, maar de plaatsen waren vrolijk bezet door kusttoeristen met oliestokers die het zoeken van een
parkeerplek beu waren. Zo werkt het ook niet.

LEES OOK: Van Antwerpen naar Keulen met de BMW i3

Het blijft toch een moeilijk verhaal: België en laadpalen. Ze staan soms wat verloren, werken soms niet, ze staan op te aantrekkelijke plaatsen voor brandstofwagens. Bij sommige tankstations doen ze echt hun best om ze weg te stoppen. En daar kom je dus uit op het verhaal van Tesla: je moet niet enkel de wagen leveren, maar ook de laadpunten.

Size matters

Het laadprobleem kun je natuurlijk deels oplossen door de batterijcapaciteit te vergroten: er is niets eenvoudiger dan gewoon thuis laden. Bovendien zijn laadsessies aan palen duur, je weet vooraf ook niet wat je gaat betalen. Als techneut kan ik het allemaal nog begrijpen, maar mijn vrouw kwam helemaal gek van dat continu laden. En daar zit dan het andere probleem: de BMW i3s is functioneel een aangename wagen, met functies welke de Tesla benaderen (behalve uiteraard het autonoom rijden), maar de range is, ondanks de recente uitbreiding, toch eerder beperkt.

BMW i3 sport

Mijn Tesla had ik achtergelaten in Bornem, ik heb er nog wat mee rondgetoerd in de omgeving van Gent en op dezelfde batterijlading als waarmee ik vertrokken was, ben ik terug thuis gekomen. Ik heb een echte range van 345 km in de zomer, 300 in de winter (en mijn auto heeft de “kleine” 75 kWh batterij). De BMW haalt ongeveer 200 in de zomer, in de winter gaat daar nog een stuk vanaf. Ik blijf er bij dat een elektrische wagen toch minimum een echte range van 300 km moet halen om bruikbaar te zijn.

Het laden op bestemming kan enkel bij woon-werk of vaste bestemmingen waar je weet hoe het in elkaar zit. Regelingen zoals in Oostende zijn noodoplossingen. Volgens mij moet men stoppen met het plaatsen van trage type 2 palen en gewoon elk tankstation verplichten één of meerdere snelladers te plaatsen. Uiteraard mag men ze ook in stad plaatsen, maar dat ligt technisch moeilijker denk ik.

Conclusie

BMW is er met de i3s in geslaagd een aantrekkelijk product op de markt te plaatsen. Een optie voor een nog grotere batterij (en dus geen range extender …) zou niet misstaan op de optielijst. Volgens recente geruchten krijgt de auto dan ook 30% extra batterijcapaciteit in 2019. Jammer genoeg is het laden in België nog een moeilijk verhaal, en dan zijn we niet eens de Ardennen binnen gereden.

Addendum

Ondertussen zijn we met onze Tesla voor een week naar Zuid-Frankrijk op reis geweest. Een trip van 1.140km enkel. Dan pas ondervind je het grote voordeel van het Tesla Supercharger netwerk: ondanks de meer dan 2.300 afgelegde kilometers hebben we nooit aan een laadpaal van een derde partij gehangen. Het ingebouwde navigatiesysteem zegt zelf waar en wanneer je moet laden. Maar één keer viel het tegen toen het restaurant waar we laadden gesloten bleek en we daar met acht Tesla’s stonden, waardoor de beschikbare laadstroom van 90 kW terugviel naar 36 kW. Voorziene wachttijd: 1u20, en dat zonder koffie. We hebben daar dan de laadsessie op het minimum gehouden (45 min) en zijn dan doorgereden naar de Supercharger. Deze was wel in topvorm.

Foto’s: BMW Persdienst