RIJTEST: 3 dingen die ik wou weten over de BMW i3

BMW i3 opladen

Twee jaar geleden hebben we de BMW i3 al eens getest in Portugal. Dat was slechts een half dagje mét een BMWi medewerker als bijzit dus het was best lullig. Het werd daarom hoog tijd om de i3 eens deftig op de rooster te leggen.

Begin december kreeg ik de i3 REx (met range extender dus) voor een weekje mee… om tot de constatatie te komen dat ik nog steeds kan beamen wat ik 2 jaar geleden schreef. Die rij-impressie van toen kan je HIER lezen. Is deze rijtest dan voor niets geweest? Natuurlijk niet. Ik zit namelijk al twee jaar met 3 vragen die ik nu eindelijk kan beantwoorden.

1. Is de BMW i3 méér dan een stadswagen?

BMW’s marketingafdeling noemt de i3 steevast een elektrische stadswagen. i3-rijders vertellen me echter dat ‘het maar eens moet gedaan zijn met de i3 een stadswagen te noemen’. Volgens hen is de i3 veel meer dan dat, maar is dat wel zo?

Qua interieur alleszins. Ik ken geen enkele stadswagen die zo kwaliteitsvol is afgewerkt en dergelijk comfortabele zetels heeft.

BMW i3 interieur

Het rijgedrag dan. Met z’n beperkte afmetingen, een kleine draaicirkel en een vlotte acceleratie (0 tot 50 in +- 3 seconden) voelt de i3 zich uitermate thuis in de stad. De wagen blijft echter ook stabiel en aangenaam rijdend op de autosnelweg. Cruisen tegen 120 km/u is daardoor best leuk… ware het niet dat de accu dan leeg is na 85 km. Maar BMW heeft daar een oplossing voor in de vorm van een extraatje van 4.490€, een range extender. Dat is een kleine benzinemotor die de accu oplaadt wanneer hij leeg is.

BMW i3: prijs & specs

Dus ja, de i3 is zeker en vast meer dan een stadsauto, op voorwaarde dat je de range extender er bij bestelt. De accucapaciteit is immers te klein om een bevredigend rijbereik te bieden op de snelweg.

2. Kan je op reis met de i3?

Ik moet toegeven dat deze test een egoïstisch kantje heeft. Ik zit namelijk al een tijdje met het idee om een i3 te kopen. Naast de obligate stadsverplaatsingen doe ik ook 25.000 km autosnelweg per jaar, meestal over lange trips (+600 km). Geen ideaal scenario voor een i3 dus… maar ik speelde met de gedachte dat de range extender misschien soelaas kon bieden. In de VS is er immers een man (Tom Moloughney) die met z’n i3 overal heen gaat en hij heeft er een hele blog aan gewijd.

Het probleem is dat de i3 REx slechts een benzinetankje heeft van 9 liter. Ik wou dus testen hoeveel de range extender verbruikt bij het cruisen op de autosnelweg (met een lege accu) om zo te achterhalen of je er een comfortabele afstand mee kan afleggen. Ik wil immers niet om de 100 km stoppen om de tank vol te gooien. Dat is iets dat in België geen probleem is, maar in landen als Frankrijk of Spanje kom je soms voor 80 km geen enkel tankstation tegen.

BMW i3 koffer

Bij een cruisesnelheid van 120 km/u kwam ik aan een range van 99,4 km (met een lege accu dus). 91,4 km heb ik daadwerkelijk afgelegd, toen ik aankwam aan het tankstation had ik 8 km reserve op de teller. Het gemiddelde verbruik over dat traject bedroeg 8,22 l/100 km. Bij een cruisesnelheid van 100 km/u ligt het rijbereik met 129 km (107 km afgelegd + 22 km reserve) iets hoger. Het gemiddelde verbruik kwam uit op 7,06 l/100 km.

Aanvaardbare verbruikscijfers dus maar dat kleine tankje is voor mij toch een afknapper. Hopelijk krijgt de 2017 BMW i3 naast een grotere accu ook een grotere benzinetank.

De ruimte in de wagen dan. Vooraan heb je voldoende plaats om comfortabel een lange trip af te leggen. Achteraan heeft de i3 slechts 2 zitplaatsen gescheiden door een bekerhouder. Daardoor zit je ook achteraan best ruim. De koffer is echter wat klein om bagage voor 4 personen mee te nemen, maar voor 2 lukt het best.

BMW i3 beenruimte

Dus kan je op reis met de i3? Ja, op voorwaarde dat je slechts baggage voor 2 hebt en dat je er niet mee inzit om om de 100 km te stoppen voor een tankbeurt.

BMW heeft echter sinds kort een veel betere reiswagen in z’n gamma die ook (een beetje) elektrisch kan rijden én voor 100% aftrekbaar is in de vennootschap, namelijk de 225xe. Die is bovendien 2.640€ goedkoper dan de i3 REx. Het probleem is dat de BMW 225xe nogal onopvallend is. Je kan er niet het statement mee maken dat je elektrisch en groen bezig bent.

BMW 225xe Active Tourer: prijs & specs

3. Hoeveel elektriciteit verbruikt de i3

De BMW i3 heeft een batterij van 22 kWh waarvan 18,7 kWh bruikbaar is. Tijdens m’n testen (zuinig defensief rijden) verbruikte hij per 100 km 11,9 kWh in stadsverkeer (max 50 km/u), 14,6 kWh op gewestwegem (max. 70 km/u), 17,7 kWh op de snelweg bij 100 km/u en 21,9 kWh bij 120 km/u. Wanneer we uitgaan van een kWh-prijs van 0,18€ komt dit overeen met een kostprijs van 2,14€ tot 3,94€ per 100 km.

Twee opmerkingen hierbij. In de praktijk rij je allicht zelden zo zuinig als ik gedaan heb in deze test en verder zullen de elektriciteitsprijzen sterk stijgen in 2016, dus voor de zekerheid zou ik er 25% bijtellen.

Volgens de Europese NEDC-standaard heeft de i3 een rijbereik van 190 km. BMW geeft zelf een range op van 130 tot 160 km. Bovenstaande testverbruiken komen overeen met een actieradius van respectievelijk 157 km (stad), 128 km (gewestwegen), 106 km (snelweg 100 km/u) en 85 km (snelweg bij 120 km/u).

BMW i3 REx testverbruikStadsverkeer
max. 50 km/u
Gewestwegen
max. 70 km/u
Snelweg
continu 100 km/u
Snelweg
continu 120 km/u
Verbruik [kWh/100km]11,914,617,721,9
Berekend rijbereik [km]
15712810685

De i3 schiet dus toch wat te kort wat range betreft. Vandaar allicht dat er twee keer meer i3’s mét range extender dan zonder verkocht worden. Het probleem met de i3 REx is natuurlijk dat je hem slechts voor 100% kan aftrekken in de vennootschap terwijl de i3 zonder range extender voor 120% kan afgetrokken worden. Voor particulieren komt de i3 REx niet in aanmerking voor de Vlaamse EV-premie terwijl de 100% elektrische versie er wel van kan genieten. Een moeilijke keuze dus…