Rij-impressie: BMW i3

BMW i3 lissabon

Afgelopen week hebben we in Lissabon een middag kunnen rijden met de gloednieuwe elektrische BMW i3. Voldoende om onze eerste indruk neer te pennen. 

Tot enkele maanden geleden begreep ik niet goed welke kant BMW uit wilde met het i-submerk. Soms had je de indruk dat het een puur marketing-project was. Een manier om qua imago niet achterop te hinken nu Tesla zo populair wordt. Nu de BMW i3 effectief te koop is en er reeds 8.000 exemplaren van besteld zijn, begin ik echter stilaan te denken dat het BMW menens is om degelijke stekker-auto’s te ontwikkelen. De i3 is alvast een goede start.

Design

De BMW i3 gelijkt qua design helemaal niet op een standaard Beemer. Ok, de wagen heeft de BMW-grille en het propeller logo maar daar stoppen de gelijkenissen. De auto heeft compacte afmetingen maar voelt binnenin monovolume-achtig aan. Andere elementen die de wagen onderscheiden van de massa zijn de grote wielen, het groter raam voor de achterste passagiers, de zelfmoorddeuren en de toepassing van 3 kleuren in het exterieur (in onze testwagen grijs, zwart en blauw).

BMW i3 zelfmoorddeuren

De BMW i3 komt met ‘zelfmoorddeuren’ achteraan

Het interieur valt ook op door z’n design zetels en het gebruik van gerecycleerd bamboogras voor het dashboard en de deuren. Het interieur van deze elektrische auto voelt op het eerste zicht kwalitatief en functioneel aan. Enkel het bamboogras dashboard overtuigt me niet. Het lijkt me ook iets te geitewollesokkig voor een BMW.

BMW i3 dashboard

BMW i3 dashboard

Is deze i3 mooi dan? Toen ik ’em vorige week voor het eerst in levende lijve zag vond ik het een lelijk ding, maar deze ochtend kon ik al beter mee leven. Ook de meningen van mensen in de straat lijken verdeeld. Laten we het design beschrijven als ‘apart’.

Prestaties

Zoals de meeste recente elektrische auto’s is ook de BMW i3 geen traag beestje. Met z’n 250 Nm koppel dat van in het begin beschikbaar is voelt de wagen vlotter aan dan 90% van het Belgische wagenpark.

In slechts 7,2 seconden sprint de i3 naar 100 km/u en daarmee is ‘ie, op de Tesla Model S en de Volvo V60 plug-in hybrid na, sneller dan alle andere massa-geproduceerde (semi-)elektrische auto’s.

Actieradius

En daar komt het heikele punt opnieuw, het rijbereik. BMW geeft een range op van 130 tot 160 km maar in de praktijk zal dat eerder neerkomen op 100 tot 130 km. En dat is weinig. Zeer weinig. Het komt er dus op aan om voldoende laadpalen rondom je bestemmingen te hebben en daar ontbreekt het in België aan.

In Portugal, waar we de i3 getest hebben, is er alvast geen gebrek aan laadpunten. In Lissabon alleen al staan er meer dan 500 laadpalen waarvan een groot deel van het door het overheidsgesubsidieerde MOBI.E netwerk. Daar kan je in 2014 ook nog altijd gratis kan laden.

BMW biedt voor 4.450€ (update oktober 2015: 4.490€) een 647cc tweecilinder benzine range extender aan die het rijbereik probleem oplost. De 9 liter benzinetank brengt de i3 echter slechts een goeie 150 km verder. Een 20 liter tankje ware toch comfortabeler geweest.

BMW i-shop Lisbon

De i3 in de BMW i-shop in Lissabon

Comfort & Practicality

De i3 biedt alle luxe die je van een BMW verwacht. Op de geluidsisolatie na. Tot 110 km/u is de i3 muisstil vanbinnen maar eens je boven deze snelheid gaat lijken wind- en andere geluiden de overhand te nemen. Volgens de BMWi shop medewerkers ligt dit aan de lichtere materialen (carbon, …) die gebruikt werden voor deze elektrische wagen.

Door de batterijen die zich onder de vloer bevinden zit je vrij hoog wat je een goed overzicht geeft op de weg. Het zitcomfort vooraan is excellent en ook achteraan zit je meer dan ok als je niet groter bent dan 1m80. Al heb je daar slechts plek voor 2 personen, niet voor 3.

Zeer praktisch zijn de achterbanken die volledig vlak gaan. Het laadvolume is niet enorm maar door de vlakke laadvloer kan je al eens grotere voorwerpen meenemen in je elektrokar.

BMW i3 koffer

De achterbanken gaan volledig vlak

De zelfmoorddeuren zijn iets minder praktisch voor wie achteraan wil uitstappen aangezien je ze enkel kan openen indien je eerst de voordeuren opent. Dat zorgt soms voor een claustrofobisch gevoel, maar goed, het geeft de wagen wel iets speciaals.

Iedereen naar de BMWi shop?

De i3 is met een vanafprijs van 35.500€ (update okt 2015: 36.000€) geen goedkope wagen. Voor 13.000€ minder koop je immers een standaard BMW 114d.

Ok, de i3 (zonder range-extender) kan je voor 120% afschrijven en je betaalt wat minder voordeel alle aard (VAA), maar een gat van 13.000€ ten opzichte van de 114d ga je daarmee niet dichtrijden.

Voor particlieren lijkt de i3 financiëel al helemaal een nachtmerrie aangezien alle EV-subsidies zijn opgedroogd (update dec 2015: vanaf 2016 is er 5000€ premie) en de wagen (vooral het elektrisch rijbereik dan) niet van het kaliber is dat je er +35.000€ voor wil ophoesten.

Een 1-reeks dan maar?

Concreet

+ Prestaties
+ Optionele range-extander

– Klein elektrisch rijbereik
– Duur ten opzichte van een BMW 1-serie
– Hoge prijs voor range-extender