Rijtest: BMW C Evolution

BMW C Evolution laden

“We zijn de eerste” vertelt de persverantwoordelijke me wanneer ik de C Evolution ophaal bij BMW Bornem. Daarmee bedoelt ze dat BMW de eerste is om een elektrische maxi-scooter op de markt te brengen. Dat klopt niet helemaal natuurlijk. Vextrix deed dat al lang voor hen. Maar is BMW het eerste mainstream merk om die klus te klaren? Ja, dat wel.

Sportief rijgedrag

Het is lang geleden dat ik na een testrit nog zo in extase geweest ben. De C Evolution kan qua verrassing bijna tippen aan m’n eerste rijtest met de Tesla Model S. Dat komt vooral omdat de C Evolution oh-zo-snel is en dat verwacht je niet van een elektrische scooter. Of wat dacht je van een 0 tot 100 sprintje in 6,2 seconden en 0 tot 50 in slechts 2,7 seconden. Snel genoeg om bijna iedereen in het Belgische verkeer het nakijken te geven en dat is waanzinnig leuk én praktisch.

BMW C Evolution fotos

Het design van de BMW C Evolution is niet verkeerd. Vooral van schuin achteraan ziet deze scooter er best stoer uit.

De BMW C Evolution is met 265 kg, 16 kg zwaarder dan z’n benzine aangedreven broertje, de C 600 Sport. Dat hogere gewicht, te wijten aan het 8 kWh batterijpakket, is echter onmerkbaar aan het rijgedrag. Het lage zwaartepunt van de C Evolution zorgt immers voor een zeer stabiele rijervaring. Ook stapvoets rijden gaat probleemloos. Enkel wanneer je tot stilstand komt of wanneer je de scooter wil parkeren kom je in confrontatie met die 265 kg. Op dat laatste heeft BMW iets gevonden aangezien de elektrische motor je kan assisteren bij het achteruit manoeuvreren.

BMW C Evolution batterij

De laag gemonteerde batterij zorgt voor een laag zwaartepunt. Hierdoor vormt het hoge gewicht (265 kg) van deze elektrische scooter geen nadeel tijdens het rijden.

De C Evolution heeft een topsnelheid van 120 km/u. Bij deze snelheid is het grote windscherm een enorme hulp om de rit comfortabel te maken en de vliegen niet tegen je helmscherm te laten pletsen.

BMW C Evolution laadbak

Praktisch: voldoende laadplek onder het zadel voor de laadkabel en een helm.

De C Evolution beschikt verder over 4 rijmodi (Road, Eco-Pro, Sail en Dynamic) waarvan ik vooral de Sail stand kan appreciëren. De Sail modus onderdrukt de remenergie recuperatie waardoor je op een nationale weg als het ware van het ene naar het andere stoplicht zweeft. Zeer aangename rijmodus. Road en Dynamic bieden een juiste hoeveelheid remenergie recuperatie waardoor je zonder de rem aan te raken kan rijden in de stad. De Eco-Pro modus zorgt echter voor te veel rem bij het loslaten van het gas waardoor je meestal sneller tot stilstand komt dan gewenst.

Waasland Shopping Center gratis laden

Op verschillende plaatsen in België kan je nog altijd gratis laden. Foto genomen aan het Waasland Shopping Center.

Realistisch rijbereik van 100 km

BMW geeft een officieel rijbereik op van 100 km voor deze e-scooter. Tot m’n grote verbazing haal je die range met gemak. Zelfs met een zeer vlotte rijstijl. Wanneer je economisch rijdt kan je volgens mij zelfs 120 km uit dit batterijpakket halen!

Rijbewijs A1

Hoewel de C Evolution een piekvermogen van 48 pk genereert heeft ‘ie op papier een gereduceerd vermogen van slechts 15 pk. Hierdoor mag je met de scooter rijden met een A1-rijbewijs.

Dat betekent in België in de praktijk dat vele mensen met een autorijbewijs (B) met deze motorfiets zonder opleiding of examens mogen rijden. Iemand die zijn rijbewijs voor 1989 haalde beschikt immers automatisch over een A motorrijbewijs. Iemand die zijn autorijbewijs voor 1 mei 2011 haalde beschikt na 2 jaar in het bezit te zijn van zijn autorijbewijs over een A1-rijbewijs dat enkel geldig is in België. Iemand die zijn autorijbewijs vanaf 1 mei 2011 behaalde dient behalve 2 jaar rij-ervaring ook een opleiding van 4 uur te volgen (eveneens enkel geldig in België). In andere gevallen moet je een opleiding volgen en examens afleggen.

De nadelen…

Natuurlijk zijn er ook nadelen aan al dit moois. Om te beginnen bij de afwerkkwaliteit. Over het algemeen is die goed maar de 2 opbergvakjes links en rechts onder het stuur voelen eerder fragiel aan bij het openen en sluiten. Geen dealbreaker wat mij betreft maar van BMW verwacht je kwaliteit.

BMW C Evolution handschoenenkastje

Het laadkastje biedt redelijk wat plaats maar de sluiting voelt en hoort eerder lowcost aan.

Verder is de BMW C Evolution met een prijs van 15.500€ best duur. Dat is immers 4.700€ meer dan de C 600 Sport, een vergelijkbare BMW scooter met benzinemotor. Gelukkig is de optielijst met slechts 2 mogelijke extra’s betrekkelijk kort: verwarmde handgrepen (215€) en een anti-diefstalsysteem (230€).

TIP: bekijk hier de specs en de volledige prijslijst van de C Evolution

Voor die gepeperde rekening krijg je wel een scooter die, naar mijn mening, aangenamer rijdt dan z’n benzinebroertjes. Verder kost het je slechts 1,1€ tot 1,3€ om dit ding thuis op te laden. Veel goedkoper per km dan een benzinescooter.

Conclusie

BMW heeft met deze C Evolution een snelle, praktische en aangenaam rijdende elektrische scooter neergezet die er ook best stoer uit ziet. De prijs kan roet in het eten gooien maar de goedkope kilometerkost en het groene statement dat je met deze e-scooter kan maken kunnen de pijn verzachten.

Update 1 oktober 2014: ondanks de foto in de inleiding is laden via een verlengkabel is af te raden!