Rijtest: BMW 330e iPerformance

BMW-330e-rijtest

Klik hier om alle foto’s te bekijken.

Laat me deze review beginnen met een bekentenis van formaat: ik heb – op een korte rit met de i8 na – nog nooit met een BMW mogen sturen. Als zelfverklaarde autoliefhebber was het hoog tijd om daar iets aan te doen. En toen kwam daar deze 330e voorbij.

Bij het horen van het type 330 denk ik altijd aan die 6-in-lijn die in menig BMW model zo geliefd was. Die tijd is helaas voorbij: deze 330e is voorzien van een tweeliter vierpitter, net zoals de reguliere 330i trouwens, doch dit volledig terzijde. Die benzinemotor, met quasi dezelfde afstelling als een 320i, wordt bijgestaan door een elektromotor. De combinatie komt uit op een totaal vermogen dat heel nauw aanleunt bij dat van die eerder genoemde 330i, vandaar de benaming.

Eerste indruk

Ook bij BMW groeien de modellen qua designtaal naar elkaar toe. Een 3 of een 5, op de afmetingen na hebben ze veel van elkaar weg. Verder neemt deze 3 een ietwat agressieve houding aan, waardoor het lijkt alsof hij elk moment kan uithalen.

BMW 330e dashboard

Achter het stuur is het even wennen. Ik zit precies iets lager dan ik gewend ben, al zal dat wel aan mij liggen. Even frullen met de afstelling van de zetel en we kunnen de rest van de cockpit in ons opnemen. Snelheidsmeter en toerenteller prominent in beeld voor je neus, een vrij hoge en brede middentunnel voorzien van pook en iDrive selector. Daarboven de fysieke bediening van klimatisatie en multimedia, en helemaal bovenaan een scherm. Die laatste zijn licht naar de bestuurder toe gedraaid. Het voelt aan als plaatsnemen in een vertrouwen gevende cocon.

Gadgets

Onze testwagen is voorzien van een heel aantal gadgets, vooral met betrekking tot connectivity en het gebruik van de camera’s rondom, die allemaal terug te vinden zijn via het iDrive systeem. Dat werkt vlot, al is het soms wat zoeken waar je welk item juist terugvindt, maar het is maar wat je gewoon bent natuurlijk. Je kan verschillende bestuurdersprofielen aanmaken, al is het jammer dat de afstelling van de bestuurderszetel volledig manueel diende te gebeuren en daar dus niet aan te koppelen viel.

hybride BMW 3

De automaat is voorzien van standjes sport, comfort en eco, waarbij schakelgedrag, motormanagement en ophanging wijzigen (al heb ik van dat laatste weinig gevoeld). Daarnaast krijg je bij deze stekkerversie ook de mogelijkheid om maximaal of minimaal elektrisch te rijden, of alles aan de wagen zelf over te laten.

Rijden

De 330e rijdt comfortabel, veel comfortabeler dan ik verwacht had. Een pak minder hard ook, ideaal als je veel kilometers moet afleggen. Deze 3 serie valt dan eigenlijk ook het best te omschrijven als een kilometervreter. Niet onlogisch ook, gezien het onevenaarbare fleet-succes van BMW’s dreier.

BMW 3 plug-in hybride

Het schakelen tussen elektrisch en op benzine rijden gebeurt naadloos. In stilte van 0 tot kruissnelheid zoemen, het blijft telkens opnieuw een ervaring. Moet het sneller vooruit gaan, dan werken beide systemen samen en wordt de BMW een snelle wagen, zonder al te veel “in your face” te willen zijn. Indrukwekkend hoe capabel het allemaal aanvoelt.

Range en verbruik

De stekker, de accu en de elektromotor is wat deze 330e onderscheidt van een reguliere 3-serie. Door die hybride setup moet je rekening houden met andere verbruikscijfers en jezelf een “laadattitude” bijbrengen.

Op papier geraakt de 330e zo een 40 kilometer ver in elektrische modus. Wij kwamen, zonder moeite, uit op een range van 25 km. Dat zijn kilometers waarvoor je dus geen druppel benzine verbruikt en dat is mooi voor de dagelijkse boodschappen en voor heel wat mensen zelfs voldoende voor woon-werk verkeer.

BMW 330e opladen

Rij je verder, dan hangt je verbruik sterk af van hoe ver je moet en hoe vaak je tussendoor oplaadt. Bij lange autosnelweg-trips, met cruise control op 120 en met lege batterij, moet je rekenen op 6,5 liter per 100 km.

Rijd je zo een 100 km per dag en begin je de dag met een volle accu, dan kom je wel toe met een liter of 4-5. Je doet er uiteraard best aan om ‘s nachts consequent op te laden, want elektrische kilometers zijn ondanks de stijgende elektriciteitsprijzen nog altijd veel goedkoper dan benzinekilometers.

Koffer en trekhaak

BMW’s blinken in de regel niet uit in laadvolume en deze 330e moet dan nog plaats opofferen voor de accu onder de koffervloer. Daardoor kan je slechts 390 liter meezeulen in plaats van 480 voor de reguliere 3-serie sedan.

BMW 330e koffer

De afwezigheid van een 330e touring (stationwagen) in het gamma is dan ook een teleurstelling. Dit zou ongetwijfeld een verkoopstopper zijn dus misschien komt die er ooit? Bij Mercedes en Volkswagen kan je alvast wel hybride break-rijden, namelijk met de c350e en de Passat GTE.

Spijtige zaak is ook dat je op deze stekker-BMW geen trekhaak kan krijgen.

Kosten

Een 330e maakt je bankrekening minstens 43.850€ lichter. Dat is 3.600€ meer dan een 330i en zelfs 9.800€ meer dan een 320i. Het is wel 2.260€ goedkoper dan de VW Passat GTE en 8.543€ minder dan de Mercedes c350e.

Het goedkopere prijskaartje verklaart meteen z’n betere verkoopresultaten. In 2016 werden in België 511 BMW 330e’s ingeschreven, tegenover 283 Mercedes c350e’s en 216 Passat GTE’s.

BMW shark fin on roof

In ieder geval betaal je wel een serieuze premium voor een beperkte verbruikswinst. Het grootste voordeel zit natuurlijk in het feit dat je hem als vennootschapsauto voor 100% kan afschrijven. Bovendien ben je in Vlaanderen vrijgesteld van BIV en verkeersbelasting tot 2020.

Conclusie

De BMW 330e is een comfortabele en strak-gedesignde wagen die uitstekend werk verricht als kilometervreter. Door z’n plug-in hybride aandrijflijn kan je er ook goedkoop en ecologisch, in puur elektrische modus, mee rond de kerktoren rijden.

Het gebrek aan een break-uitvoering en de afwezigheid van een trekhaak zijn dan weer pijnsteken die voor heel wat Vlamingen door het hart gaan.

Bovenal blijft deze 330e wel een echte BMW, met een sportief hart en strakke wegligging, die dankzij z’n fiscale voorkeursbehandeling goeie punten zal scoren bij je boekhouder.

Concreet

+ Comfortabel
+ Strak design
+ Deftige elektrische range, voor een hybride

– Niet goedkoop (maar wel goedkoper dan de concurrentie)
– Geen break-versie beschikbaar
– Geen trekhaak mogelijk

Specificaties

  • Aandrijving: achterwiel
  • Vermogen: 252 pk
  • Koppel: 420Nm
  • Topsnelheid: 225 km/u
  • 0 tot 100 km/u: 6,1 sec
  • Gewicht: 1635 kg
  • Gemiddeld testverbruik: 5,2 liter / 100 km (met thuisladen)
  • Prijs: 43.850€
  • Prijs testwagen met opties: 57.120€