Bob Lutz: autorijden wordt verboden binnen 15 jaar

Autorijden verboden

Bob Lutz. Persfoto GM.

Net als paardrijden wordt autorijden binnenkort een sport voor de elite. Het plebs zal zich gewoon verplaatsen in anonieme zelfrijdende modules.

Bob Lutz, ex-General Motors, ex-BMW en ex-Ford topman, laat in een artikel op autonews z’n licht schijnen op de toekomst van de automobielindustrie. Die ziet er tot z’n grote spijt niet al te rooskleurig uit.

Modules: meer treinwagon dan auto

Volgens Lutz zal de klassieke auto quasi volledig uit het straatbeeld verdwijnen, net zoals dat gebeurde met het paard, nu 120 jaar geleden. De auto zal vervangen worden door zelfrijdende “modules”, die qua design veeleer gelijken op een kleine treinwagon dan op een auto. De module zal je thuis ophalen en volledig autonoom afzetten op je bestemming.

zelfrijdende module

Op de autosnelweg zal de module invoegen en een trein vormen met de andere modules. Ze zullen allemaal aan dezelfde snelheid rijden, zo’n 200 km/u. Om dat allemaal een beetje veilig te laten verlopen zullen jij en ik bij wet verboden worden om nog zelf een auto te besturen op de snelweg. Deze wet zal, volgens Lutz, al gestemd worden binnen 15 à 20 jaar.

Delen

Je voelde het allicht al komen; de module zal niet van jou zijn, maar wel van de Uber’s en de Lyft’s van deze wereld. Je zal het ding dus delen met de rest van het plebs. Als je echt een dikke bankrekening hebt, zal je volgens Lutz je eigen module kunnen veroorloven. Eentje met een frigo vol bier, een 3D-televisie en alle prularia die vandaag gewoon in je Toyota liggen.

LEES OOK: GM investeert $500 miljoen in Lyft om te strijden tegen Uber

Door dit alles zullen prestaties, het stokpaardje van heel wat premium-automerken, compleet irrelevant worden. De BMW’s, Audi’s en Mercedes’en zullen verder ook heel wat naambekendheid verliezen. Zo een module zal immers gewoon een Uber of een Lyft badge krijgen, geen propeller-, ringen- of ster-logo. Als de klassieke autoconstructeurs braaf zijn, zullen ze de modules wel mogen bouwen. Of ze kunnen een stuk van de koek nemen door zelf deelautoplatformen op te richten, of zich in te kopen. Een transitie die heel wat grote constructeurs al in gang gezet hebben.

Autorijden als elitesport

Autorijden op de snelweg zal niet enkel verboden worden, autorijden tout court zal bijna niemand nog kunnen. We zullen aan onze kleinkinderen straffe verhalen vertellen over hoe opa en oma gigantische ondingen bestuurden op de grote boze openbare weg. Wie de middelen en interesse heeft, zal wel nog leren autorijden in speciale clubs. Net zoals we vandaag de paardenclub kennen. Dat zullen we niet doen met een 1.1 diesel Opel Corsa, wel met replica’s van Ferrari’s en Lamborghini’s. Het exclusieve spul dus.

Dit alles zal uiteraard door een transitieperiode gaan, maar binnen 20 jaar moet die, zeker in de stedelijke gebieden, volledig voltooid zijn.

Bron: autonews