Audi Q7 en Q8 plug-in worden fiscaal gunstiger dankzij grotere accu

Audi Q8 plug in hybride opladen

Audi optimaliseert de batterijcapaciteit van de Q7 en Q8 plug-in hybrides, voor een lagere CO2-uitstoot en dus betere fiscaliteit.

De Q7 en de Q8 zijn de grootste SUV’s in het Audi gamma. Ze zijn beiden beschikbaar met de 55 TFSI-e quattro of de 60 TFSI-e quattro aandrijflijn.

Beide plug-in hybride aandrijflijnen combineren een 340 pk 3.0 V6 benzinemotor met een elektromotor. In de 55 TFSI-e komt het systeemvermogen- en koppel uit op 381 pk en 600 Nm. In de 60 TFSI-e op 462 pk en 700 Nm.

De Q7 plug-in hybrides (55/60 TFSI-e quattro) beschikten tot nu toe over 17,3 kWh batterijcapaciteit (bruto). De Q8 PHEV’s hadden 17,8 kWh (bruto) ter beschikking.

Audi verhoogt de batterijcapaciteit nu naar 17,9 kWh bruto (14,4 kWh netto). De officiële elektrische actieradius (WLTP) komt daarmee, naargelang het model, uit tussen de 52 en de 55 km. Reken in de praktijk op ongeveer 40 km.

LEES OOK: Fiscale wijzigingen voor elektrische voertuigen in 2022

Belangrijker is dat de officiële CO2-uitstoot lichtjes gedaald is, waardoor de fiscale aftrekbaarheid voor bedrijven verbetert. Dit zijn de nieuwe waarden:

  • Audi Q7 55 TFSI-e quattro | CO2: 46 g/km | max. fiscale aftrekbaarheid: 98%
  • Audi Q7 60 TFSI-e quattro | CO2: 47 g/km | max. fiscale aftrekbaarheid: 97%
  • Audi Q8 55 TFSI-e quattro | CO2: 49 g/km | max. fiscale aftrekbaarheid: 96%
  • Audi Q8 60 TFSI-e quattro | CO2: 52 g/km | max. fiscale aftrekbaarheid: nog geen data

Voor de Q8 60 TFSI-e hebben we nog geen data ontvangen over de fiscale aftrekbaarheid. Het uittredende model, met 17,8 kWh batterij, zat op 40%. De nieuwe versie zal daar vermoedelijk niet veel boven zitten.

Wil je nieuws zoals dit onmiddellijk ontvangen via whatsapp, schrijf je dan in op onze groep.