Live vanuit Frankfurt: Dit is Audi’s 100% elektrische SUV!

Audi heeft in Frankfurt de e-tron quattro concept voorgesteld. Het is een 100% elektrische SUV met +500 km rijbereik.

Na heel wat getease (HIER, HIER en HIER) heeft de VW groep eindelijk de conceptversie van z’n elektrische SUV voorgesteld, de Audi e-tron quattro concept. Een hele mond vol, maar in feite is dit gewoon de wagen waarmee Audi een groot aantal Model X klanten wil afsnoepen van Tesla.

95 kWh en +500 km range

De e-tron quattro concept heeft 3 elektromotoren (Model X: 2 motoren) die voor permanente 4-wielaandrijving zorgen, 500 pk (Model X: 750 pk) en 800 Nm koppel. 0 tot 100 doet het Audi prototype in 4,6 seconden (Model X: +- 4) en z’n topsnelheid bedraagt 210 km/u.

De elektrische Audi SUV heeft een lithium-ion accu van 95 kWh (X P90D: 90 kWh) waarmee hij meer dan 500 km ver geraakt.

Supersnel laden

Audi heeft een CCS-lader (Combined Charging System) ontwikkeld waarmee je die gigantische accu in slechts 50 minuten vol krijgt aan een 150 kW DC laadpunt. De CCS-lader kan trouwens ook met wisselstroom overweg. Verder is de e-tron quattro voorzien van draadloze laadtechnologie (Audi Wireless Charging).

LEES OOK: Porsche Mission E – elektrische luxesedan die in 15 minuten opgeladen is

De e-tron quattro biedt plaats aan 4 personen en heeft 615 liter bagageruimte. Audi geeft met veel trots mee dat de luchtweerstandscoëfficiënt (Cd) slechts 0,25 bedraagt terwijl 0,30 standaard is in de SUV-klasse.

Het valt op dat de klinken in de deur verdwijnen (afgekeken van Tesla) en dat de auto geen conventionele spiegels heeft. Dat laatste wou Tesla ook doen met de Model X maar het is er omwille van homologatie-perikelen niet doorgekomen.

Zelfrijdend

Als concept kan de e-tron quattro uiteraard niet zonder laser-koplampen (met OLED-technologie) en zonnepanelen op het dak. En uiteraard heeft de Duitser ook alle hardware aanwezig om autonoom te rijden, of wat had je gedacht?

Los van het gebrek aan originaliteit, is deze e-tron quattro een mooie verschijning met de juiste specs! De auto kan beter vandaag dan morgen op de markt komen maar we zullen helaas moeten wachten tot 2018…