Hybride verkoop is verdubbeld in 2017, elektro-auto verkoop stagneert

elektrische-wagens-verkoop-2017

We maken de balans op voor 2017: hoeveel elektrische wagens rijden er op dit moment rond in België? Hoe zit het met de hybride verkoop en heeft de stekkerhybride z’n hoogtepunt bereikt?

100% elektrische wagens

Ondanks subsidies en politieke beloftes doet de elektrische auto het niet zo goed in België. In 2016 groeide de BEV-verkoop (BEV: batterij-elektrische auto) met 54% tot 2.235 stuks. In 2017 bedroeg de groei amper 8%. Er werden vorig jaar namelijk 2.414 nieuwe elektro-auto’s ingeschreven.

De Vlaamse overheidspremie voor elektrische wagens boert zelfs achteruit. In 2017 kon een particulier die in Vlaanderen woont tot 4.000€ subsidie krijgen bij de aankoop of lease van een elektro-auto, maar slechts 321 mensen deden hier een beroep op. Daardoor werd slechts €1,15 miljoen van de beschikbare €5 miljoen uitgekeerd.

Het totale elektro-auto wagenpark is natuurlijk wel aangegroeid, van 4.368 stuks op 31 december 2016 tot 6.552 exemplaren op 31 december 2017. Daarmee is slechts 0,08% van het Belgische voertuigenpark een volledig elektrische auto.

De oorzaak is te zoeken bij het gebrekkige aanbod en de hoge aankoopprijzen. Tesla deed het wel goed. Zo steeg het aantal Model S/X inschrijvingen met 34% tot 1159 stuks.

In de top drie vinden we dan ook de Model S op één (659), de Model X op twee (492) en de Nissan LEAF op plaats drie (389).

Aangezien in 2018 een aantal belangrijke nieuwe modellen geïntroduceerd worden, verwachten we voor dit jaar een iets beter resultaat.

Hybrides

Onder de hybrides is er wel een serieuze groei. De verkoop van hybrides (zonder stekker) steeg van 6.019 stuks in 2016, tot 12.147 in 2017. Een verdubbeling dus.

In deze markt zit Toyota op de troon: op plaats één vinden we de Toyota C-HR Hybrid (2.523), op twee de Auris Hybrid (2.429) en op drie de Yaris Hybrid (1.784). Lees hier onze rijtest met de C-HR.

Plug-in hybride

Ook de stekkerhybrides (PHEV) tekenen een quasi verdubbeling op. In 2017 werden er 12.246 nieuwe PHEV’s ingeschreven, tegenover 7.360 stuks in 2016.

De top drie bestaat uit de Mercedes GLC 350e (1.922), de BMW X5 40e (1.410) en de Volvo XC90 T8 (1.022).

Aangezien de fiscale voordelen voor stekkerhybrides vanaf 2018 gekortwiekt worden, is deze markt vermoedelijk over z’n hoogtepunt heen.

Bron: EV Sales en FOD Economie