Rij-impressie: Toyota Yaris Hybride

Toyota Yaris Hybride

“De Yaris Hybride is volgens ADAC milieuvriendelijker dan de Tesla Model S”, klinkt het tijdens de persintroductie. De toon is gezet, Toyota schept hoge verwachtingen voor z’n opgefriste stadsauto.

In 2011 introduceerde Toyota de derde generatie Yaris, een compacte stadswagen die opgeklommen is tot een vaste waarde in het dichtbevolkte B-segment. De best verkochte Toyota in Europa ook, 1 op 4 wagens die de showroom buiten rijdt is namelijk een Yaris.

Botox

Met andere woorden, dit is een belangrijke auto voor Toyota. In 2014 kreeg hij al een facelift en met deze botox-kuur moet de Yaris nog eens extra verleidelijk voor de dag komen voor hij definitief op pensioen mag.

De update is zichtbaar aan de nieuwe snoet – waar je volgens het persbericht een “catamaran-design” in moet herkennen – en een vernieuwde achterklep. Enkele nieuwe exterieurkleurtjes (Hydro Blue en Lava Red) en het Two-Tone pakket, waarmee je dak en raamstijlen in het zwart krijgt, vervolledigen de make-over. Ook binnenin kwam er een opfrisbeurt met o.a. een nieuw dashboard en een 4,2″ infoscherm tussen de snelheids- en toerenteller.

Yaris vs Tesla

Zeg echter niet zomaar facelift tegen een facelift, ook onderhuids werden meer dan 900 onderdelen vernieuwd. Welke items dat zijn lijkt bedrijfsgeheim, of misschien zou een lijst met 900 Japanse onderdeel-nummers ons te ver leiden.

Veeleisende klanten

Belangrijker voor ons is dat de hybride versie onder handen genomen werd. De hybride aandrijflijn werd in 2012 aan het gamma toegevoegd en is ondertussen goed voor 40% van de verkoop!

hybride Yaris

Het hybride systeem, dat een 1.5 liter 4-cilinder motor combineert met een elektromotor, is nog altijd hetzelfde maar er werd gewerkt aan het geluidscomfort. Volgens Toyota komen heel wat Yaris Hybride rijders van het C- of B Premium segment en zijn zij daardoor veeleisender dan andere Yaris klanten. Vooral het motorgeluid, dat door de e-CVT bak bij vol accelereren best luid wordt, blijkt gevoelig te liggen.

Stiller

De 2017 hybride Yaris werd daarom voorzien van extra geluidsisolatie wat resulteert in 5 dB lawaaireductie en dat is merkbaar beter. Wanneer je met de oude Yaris hybride enthusiast de snelweg oprijdt heb je bij het invoegen het gevoel dat je elk moment kan opstijgen. Die sensatie wordt bij de vernieuwde Yaris hybride onderdrukt. Eenmaal op kruissnelheid, met cruise control op 120, wordt deze hybride bovendien muisstil. Dat is dan weer een voordeel van de CVT-bak, want die kan de motor lekker laag in de toeren laten zakken eens het harde sprintwerk voorbij is.

2017 Toyota Yaris interieur

Aan het verbruik werd niet geraakt want deze hybride verbruikt op papier nog altijd 3,3 liter benzine per 100 km. Dat vertaalde zich in onze praktijktest over een gevarieerd parcours in 4 à 5 liter. Als je echt je best doet krijg je hem onder de 4 liter en dat is een mooie prestatie natuurlijk voor een compacte 5-zitter. Of de Yaris hybride daarmee milieuvriendelijker is dan een Tesla… dat is sowieso een beetje appelen met peren vergelijken. Hij is in ieder geval betaalbaarder, want voor de prijs van een hybride Yaris (20.400€) krijg je bij Tesla met moeite een halve elektromotor.

Safety First

Ook nieuw is het “Safety Sense” veiligheidspakket. Dat bevat Pre-Collision Warning, Lane Departure Alert en automatische grootlichten.

Toyota Yaris Hybrid

Safety Sense is standaard op alle Yaris uitvoeringen en dat is best uniek in z’n klasse.

Conclusie

De Toyota Yaris ziet er dankzij deze facelift weer bij de tijd uit. De hybride aandrijflijn bleef ongewijzigd maar de geluidsisolatie werd verbeterd waardoor de wagen nu iets stiller is. Tenslotte maakt het standaard veiligheidspakket, met o.a. Lane Departure Alert, van deze Yaris een goed uitgeruste wagen.

Qua design zijn er ongetwijfeld meer spannende alternatieven op de markt. Kan het x-factor gehalte van een auto jou echter gestolen worden en wil je gewoon een betaalbare, zuinige en veilige stadsauto? Een wagen die je bovendien voor de komende 20 jaar zonder technische mankementen van A naar B brengt? Dan moet je de Yaris hybride zeker op je lijstje met kandidaten zetten.

Toyota Yaris two-tone 2017

Specificaties

  • Aandrijving: voorwielaandrijving
  • Vermogen: 100 pk
  • Koppel: NA
  • Topsnelheid: 165 km/u
  • 0 tot 100 km/u: 11,8 sec
  • Gewicht: 1.160 kg
  • Gemiddeld testverbruik: 4,2 liter / 100 km
  • Prijs: 20.400€