RIJTEST: Toyota Prius

Toyota Prius rijtest

We hebben de nieuwe Prius getest. Is het nog altijd een eco-symbool?

Milieuridder

In 1997, toen de hele auto-industrie nog astronomische bedragen spendeerde aan dieselonderzoek, kwam Toyota op de markt met iets nieuws. Een Hybride.

Het idee was eenvoudig. Combineer een efficiënte benzinemotor met een batterij en een elektromotor. Op die manier kan je remenergie recupereren wat zorgt voor een lager verbruik. Dit concept werd in een gloednieuwe auto gelepeld en voila, de Prius was geboren.

Toyota Prius test

Foto’s: Stephen Sarre. Bekijk alle foto’s hier.

In een autolandschap waar Euro2-dieselmotoren door de marketingjongens als ecologisch werden bestempeld, moest Toyota weinig moeite doen om de Prius op de kaart te zetten als milieuridder. Ondanks z’n weinig flatterend design wilden Hollywood-sterren en groene ondernemers er in gezien worden.

Negentien jaar later is de Prius al aan z’n vierde generatie toe. De vraag is of hij z’n symboolstatus kan bevestigen.

Efficiëntielimieten

Van 2010 tot 2011 heb ik zelf twee jaar met een Prius van de tweede generatie gereden. Qua design was het m’n ding niet maar het was een comfortabele auto die onverwoestbaar was, en ik heb er enorm veel plezier aan beleefd.

Ik zat in die periode aan een gemiddeld verbruik van 5,5 liter per 100 km. Van een vierde generatie-wagen verwacht je dat die beter scoort. Toyota zelf geeft een officieel verbruik op van 3 liter per 100 km.

Toyota Prius lichten

Op de 700 km dat ik met de auto gereden heb kwam ik uit op 5,1 liter. Een goede 7% beter dan wat ik vroeger deed, met een gelijkaardige rijstijl (gecombineerd parcours, normaal rijden met af en toe wat sportiviteit). Als je echt je best doet haal je op trips rond de kerktoren 4 liter, maar je voelt dat de efficiëntielimieten van een hybride aandrijving stilaan bereikt zijn.

Wat design betreft heeft Toyota het iets gedurfder aangepakt dan voorheen. Vooral de vormgeving van de voor- en achterlichten is speciaal te noemen. Binnenin blijft alles oerdegelijk zij het ietwat saai en de materialen voelen plastiekerig aan, al vermoed ik dat het kwalitatief wel ok zit. Het centrale infotainmentscherm, waarmee je o.a. radio en GPS bedient, lijkt al 10 jaar niet geüpdate maar doet wat het moet doen. De eenvoud van het dashboard konden we wel smaken. Het laat een zekere rust over je heen dalen.

Sterke concurrentie

In z’n geheel voelt de vormgeving echter nog altijd te Japans aan. Europese voorkeuren hebben duidelijk geen doorslag gegeven bij het ontwerp van de nieuwe Prius. Maar goed, over smaken en kleuren kan je niet discussiëren.

Begrijp me niet verkeerd. De Prius IV is nog altijd een degelijke en comfortabele auto met deftige zetels, voldoende beenruimte achterin en een degelijke koffer.

Toyota Prius dashboard

De Prius IV kost minstens 30.310€. Een bom geld. Je kan je de vraag stellen of de meerkost ten opzichte van een zuinige benzine-auto wel rendeert, zowel in je portemonnee als qua milieubelasting. Voor die extra accu en elektromotor moet je immers ook natuurlijke bronnen opofferen.

Als je dan toch hybride wil rijden, heb je al heel wat andere opties. De Hyundai IONIQ Hybrid bijvoorbeeld is dik 3.000€ goedkoper. Ook binnen het Toyota-gamma is er sterke concurrentie. De Auris hybride biedt een meer Europese styling, gelijkaardige verbruikscijfers én hij is 5.530€ goedkoper. Je kan zelfs al een hybride Lexus kopen voor 26.470€.

Conclusie

Sterke interne én externe competitie, z’n stevige prijs en het feit dat volledig elektrisch rijden nu als het summum beschouwd wordt, hebben er voor gezorgd dat de Prius als ecosymbool van z’n troon gestrompeld is. Het is echter nog steeds een degelijke, comfortabele en zuinige auto die de liefhebbers niet zal ontgoochelen.

Concreet:
+ Zuinig
+ Kwaliteit

+- Speciaal design

– Relatief duur
– Plastiekerige interieurmaterialen