Duotest: Toyota C-HR Hybride vs. Benzine

toyota-c-hr-hybride-test

Zoals jullie allicht al hebben opgemerkt testen we sinds kort niet enkel EV’s en stekkerhybrides, maar ook gewone hybrides. Vandaag vergelijken we de Toyota C-HR hybride met z’n 1.2t benzinebroertje. 

Ieder zichzelf respecterend automerk heeft tegenwoordig een compacte crossover-SUV in z’n aanbod. Denk daarbij aan de Mazda CX-3, de Nissan Qashqai of de Seat Ateca. De gemiddelde Europeaan zit immers graag wat hoger, rijdt al eens over een bospad en vindt zo een SUV simpelweg imposanter.

Best verkochte Toyota

Toyota bleef lang afwezig in dit segment maar bracht daar eind 2016 verandering in met de C-HR, of ook wel de “Coupé High Rider”. Qua krachtbron kan je kiezen tussen een 1.2 turbobenzinemotor of, naar goede Toyota-gewoonte, een 1.8 hybridemotor. Je leest het goed, geen diesel, want dat behoort nu eenmaal tot het verleden.

De C-HR lijkt een schot in de roos want tijdens de eerste 4 maanden van 2017 werden 1.747 stuks ingeschreven, en dat maakt hem dit jaar de best verkochte Toyota in België.

Is de hybride z’n meerprijs waard?

Over het design en de rij-eigenschappen van de C-HR is de afgelopen maanden al genoeg geschreven, dus daar ga ik geen opinies bovenop gooien (Allez… snel dan. Ik ben geen fan crossovers maar misschien verandert dat wel wanneer ik binnen een aantal jaar 2 kinderen op de achterbank moet zien te krijgen. Voor een crossover ziet deze C-HR er best leuk uit en vooral het interieur is stijlvoller en inspirerender dan wat je gewoon bent bij Toyota. Oh ja, en hij stuurt best lekker). Wat mij vooral interesseert is of de voordelen van de C-HR hybride opwegen tegen z’n meerprijs.

Hybride C-HR test

De 1.2t met manuele versnellingsbak kost minstens (C-ITY pakket) 22.580€ en de hybride (het duurdere C-ENTER pakket is nodig) kost minimaal 27.850€. Het verschil tussen het C-ITY en C-ENTER pakket is niet super groot (je krijgt o.a. een regensensor, een touchscreen, een lederen stuurwiel en 2 extra luidsprekers) dus ik durf de 1.2t “C-ITY” hier vergelijken met de hybride “C-ENTER”.

De goedkoopste benzine C-HR is dus 5.270€ goedkoper dan de goedkoopste hybride, en m’n vraag is of je dit verschil kan recupereren.

Rare verkeersbelastingen

Het is logisch dat de hybride beter scoort op verbruik. In de praktijk kwam ik, over een gemengd parcours, uit op 4,5 liter per 100 km. Met de benzine kwam ik op hetzelfde traject uit op 6,2 liter. Een verschil van 1,7 liter waarmee de hybride 2,4€ per 100 km uitspaart.

LEES OOK: Dit zijn de 5 goedkoopste hybrides in 2017

Nog een post waar je misschien op denkt te besparen zijn de belastingen… maar dat valt tegen. De BIV is in Vlaanderen dan wel goedkoper bij de hybride (54€ vs. 331€), de jaarlijkse verkeersbelasting is iets duurder (237€ voor de 1.8 hybride, tegenover 166€ bij de 1.2t benzine). Dit komt doordat de hybride een grotere benzinemotor heeft en de Vlaamse verkeersbelasting straft dit nu eenmaal af…

Voor kilometervreters

Of je met de hybride financieel voordeel doet hangt sterk af van hoe je de auto koopt en hoeveel kilometers je doet. Kan je bijvoorbeeld een mooie leaseformule in de wacht slepen, dan is voor jou het verbruik allicht doorslaggevend.

Als we er even van uitgaan dat je de auto gewoon cash koopt en 10 jaar houdt, dan moet je toch meer dan 25.000 km per jaar doen om de meerprijs te verantwoorden.

Toyota C-HR Hybrid rijtest

Maar het zou ook kunnen dat je per se een automaat wil. Dan moet je bij de 1.2t al opstappen naar het C-ENTER pakket en minstens 26.080€ neertellen. Dan wordt het prijsverschil met de hybride, die altijd met een automaat komt, wel heel klein (1.770€).

Conclusie

Stel, de keuze is gemaakt, je wil een Toyota C-HR. Je weet echter niet of je voor de C-HR hybride of 1.2t benzine moet gaan?

Om de meerprijs en de hogere verkeersbelasting van de hybride te compenseren moet je serieus wat kilometers afhaspelen. Er van uitgaande dat je de auto cash koopt en hem 10 jaar bijhoudt, moet je meer dan 25.000 km per jaar rijden om een financieel voordeel te doen.

Als je echter een automatische versnellingsbak wil, dan wordt het verschil tussen de 1.2t en de hybride (die altijd met automaat komt) zo klein dat je beter voor de laatste kiest.

Specificaties: 1.2t man. / 1.2t aut.  / 1.8 hybride 

  • Aandrijving: voorwiel
  • Vermogen: 116 pk / 116 pk / 122 pk
  • Topsnelheid (km/u): 190 / 185 / 170
  • 0 tot 100 km/u: 11 / 11,4 / 10,9
  • Gewicht: 1.350 kg / 1.365 kg / 1.395 kg
  • Officieel verbruik (l/100km): 5,9 / 5,9 / 3,9
  • CO2-uitstoot (g/km): 136 / 135 / 86
  • Prijs: 22.580€ / 26.080€ / 27.850€
  • BIV (Vlaanderen): 343 € / 331€ / 54€
  • Verkeersbelasting (Vlaanderen): 166€ / 166€ / 237€