Elektrische auto thuis opladen: hoeveel kost het?

BMW i3 laden

Dit artikel werd voor het eerst gepubliceerd op 8 juli 2014. Op 14 september 2016 werd het volledig geüpdate om alle prijsstijgingen (afschaffingen gratis elektriciteit, verhoging BTW, doorrekenen vennootschapsbelasting, verhoogde distributietarieven en de Turteltax) in rekening te brengen. 

Wanneer je een elektrische auto koopt die je thuis wil opladen moet je er uiteraard van uitgaan dat je elektriciteitsfactuur zal stijgen. Aangezien een elektrische auto je energiefactuur gemakkelijk kan verdubbelen is het verstandig om op zoek te gaan naar de goedkoopste leverancier.

Op de website van de energieregulator VREG kan je met behulp van een eenvoudige tool, de V-Test, de goedkoopste leverancier vinden in functie van het aantal kWh dat je jaarlijks verbruikt.

Kost per 100 kilometer

Via de V-Test heb ik enkele simulaties gedaan waardoor ik voor een aantal situaties de goedkoopste leverancier gevonden heb.

 Kost per kWhKost per 100kmKost per jaarLeverancier
(contract)
Intergem (7.500 km/jaar)0,20€3,05€229€Essent
(Variabel Groen Vooraf)
Gaselwest (7.500 km/jaar0,19€2,91€218€Essent
(Variabel Groen Vooraf)
Intergem (15.000 km/jaar)
0,20€3,07€461€Essent
(Variabel Groen Vooraf)
Gaselwest (15.000 km/jaar0,22€3,23€484€Essent
(Variabel Groen Vooraf)
Intergem (30.000 km/jaar)0,19€2,86€859€Essent
(online elektriciteit)
Gaselwest (30.000 km/jaar0,21€3,16€948€Essent
(online elektriciteit)

Prijzen zijn afhankelijk van de netbeheerder die je hebt. Intergem is momenteel de goedkoopste, Gaselwest de duurste. Vandaar heb ik beiden opgenomen in de berekeningen. Indien je bij een andere netbeheerder zit, zal het resultaat tussen de waarden in onderstaande tabellen liggen.

Uit de data heb ik ook de prijs per kWh en de prijs per 100 km berekend. Ik heb hierbij een aantal randvoorwaarden aangenomen. Het is belangrijk om die even door te lezen:

Ten eerste ga ik er van uit dat een elektrische auto 15 kWh/100 km verbruikt.

Ten tweede ga ik er vanuit dat het hier om een gezin gaat met een basisverbruik (zonder elektrische auto dus) van 3.500 kWh en een dag/nacht teller. Dan zonder ik de meerkost van het elektrische auto verbruik (ik ga er vanuit dat je die ’s nachts oplaadt) af en bereken voor dat stuk de kWh-prijs. In de tabel hieronder gaat het dus niet om de kWh-prijs van je gehele factuur, wel om de kWh-prijs van het surplus-gedeelte door je elektrische auto.

Een voorbeeld: stel je verbruikt zonder auto 3.500 kWh en betaalt 1.000€ per jaar. Dit komt gemiddeld neer op 0,29€ per kWh. Nu koop je een elektrische auto die je verbruik met 3.500 kWh verhoogt (totaal: 7.000 kWh) waardoor je factuur stijgt tot 1.750€. Voor je gehele factuur komt de kWh-prijs dan uit op 0,25€ (1.750€/7.000 kWh) maar voor enkel het extra gedeelte (750€) van je auto op 0,21€ (750€/3.500 kWh). Voor de hele berekening en redenering verwijs ik naar het stukje “Berekening” hieronder.

Vaststellingen

We stellen vast dat thuis elektrisch tanken aan nachttarief 0,19€/kWh tot 0,22€/kWh kost bij de goedkoopste leveranciers van het moment. In deze prijs zijn alle kosten en belastingen inbegrepen. Het finale bedrag is afhankelijk van waar je woont (dus wie je netbeheerder is) en hoeveel kWh’s je afneemt. Aan deze tarieven kost elektrisch rijden 2,86€ tot 3,23€ per 100 km.

Dat is alvast goedkoper dan een dieselwagen. Een gemiddelde dieselauto verbruikt immers 5,5 liter per 100 km. Aan een dieselprijs van 1,1€/l komt dat uit op 6€ per 100 km. Dubbel zoveel dus.

Berekening

Basisverbruik van je gezin

Om aan de simulatie te beginnen moet je weten hoeveel kWh aan elektriciteit je gezin per jaar verbruikt (zonder elektrische auto). Dat kan je gemakkelijk nagaan door je laatste afrekening na te kijken. Voor de berekening ga ik uit van een gemiddeld gezin dat jaarlijks 3.500 kWh verbruikt waarvan 1.600 kWh aan dagtarief en 1.900 kWh aan nachttarief (indien je 2 tellers hebt uiteraard).

Prijsverschillen tussen netbeheerders

Behalve prijsverschillen tussen energieleveranciers ontstaan er ook grote prijsverschillen omwille van de tarieven van de verschillende netbeheerders. De goedkoopste netbeheerder is Intergem. De duurste netbeheerder is Gaselwest die vooral in West-Vlaanderen actief is. Ik heb simulaties gedaan voor beide netbeheerders om zo het goedkoopste en het duurste tarief in Vlaanderen te kunnen achterhalen.

Verbruik van een elektrische auto

Het energieverbruik van een elektrische auto wordt uitgedrukt in kWh/100 km. Een gemiddelde elektrische auto verbruikt 10 tot 20 kWh per 100 km.

We gaan er voor de simulatie van uit dat onze auto 15 kWh per 100 km verbruikt, en dat ook de verliezen bij het laden hier inbegrepen zitten.

We zoeken de goedkoopste leverancier voor iemand die weinig (7.500 km/jaar), gemiddeld (15.000 km/jaar) of veel kilometers (30.000 km/jaar) aflegt.

Iemand die 7.500 km, 15.000 km of 30.000 km aflegt, verbruikt jaarlijks respectievelijk 1.125 kWh, 2.250 kWh of 4.500 kWh extra (als hij altijd thuis oplaadt).

Simulaties

Hieronder vind je een tabel met de detailresultaten, waar we een deel uitgefilterd hebben voor bovenstaande beknopte tabel.

Elektrische auto opladen prijs per kwh