Tesla verkoop stagneert in België

Tesla verkoop 2016

Uit onze analyse blijkt dat de Tesla verkoop stagneert in België. We gaan op zoek naar een aantal mogelijke verklaringen.

In 2013 kwam de Tesla Model S op de markt, een volledig elektrische luxesedan die snel aan populariteit won.

630 Tesla’s

In datzelfde jaar werden er in België 148 Model S’en ingeschreven. In 2014 steeg dat aantal met 250% naar 521 stuks. In 2015 kwam er opnieuw een stijging met 57% naar 820 ingeschreven S’en.

Tesla verkoopscijfers 2013-2016 België

Tesla inschrijvingen in België, 2013 tot en met Q3 2016.

Sinds de zomer van 2016 kwam er een tweede auto in het gamma, de Model X SUV. Je zou dus verwachten dat de Tesla verkoop dit jaar sterk zou stijgen, maar dat lijkt niet het geval. Tijdens de eerste 9 maanden van 2016 werden namelijk 630 Tesla’s ingeschreven (531 Model S’en, 99 Model X’en).

Tesla verkoop 2013-2016 België

Tesla inschrijvingen, 2013-2016, met een geëxtrapoleerde waarde voor 2016 op basis van Q1-Q2-Q3 resultaten.

Als je die 630 extrapoleert naar 12 maanden, kan je voor heel 2016 een verkoop voorspellen van 840 stuks. Slechts 2% meer dus dan in 2015. We zullen nog een goede 2 maanden geduld moeten uitoefenen om de werkelijke resultaten te kennen, maar als de huidige trend zich voortzet, zal 840 er niet ver vanaf liggen.

Concurrentie van plug-in hybrides

Verklaringen zoeken voor de stagnering is eigenlijk berekend giswerk, maar ik ga toch een poging doen.

Een eerste reden zou kunnen zijn dat er eind 2015 en begin 2016 heel wat fiscaalvriendelijke plug-in hybrides bijgekomen zijn, zoals de Mercedes C350e, de BMW 330e en 225xe, de Volvo XC90 T8 en de BMW X5 40e. Veel van deze wagens genieten van gelijkaardige fiscale voordelen als de Tesla’s, waardoor ze de facto met elkaar concurreren.

LEES OOK: Tweedehands Model S kopen? Lees eerst dit!

Een tweede verklaring is allicht dat Tesla’s er niet goedkoper op worden. Terwijl je in juli 2015 nog 75.500€ betaalde voor een Model S 70 betaal je nu, een dik jaar later, al 87.500€ voor een gelijkaardige S 75. Je hebt nu wel een goedkopere instapper, de 60, maar die kost ook nog 77.900€ en biedt 80 km minder rijbereik dan de 75.

Wachten op Model 3?

Een derde mogelijke reden. Tesla ontwikkelt in een ijltempo nieuwe technologie. Daardoor kan een Tesla die je vandaag koopt, morgen al hardwarematig achterop hinken. Vooral in relatie tot de Autopilot hardware zit dit bij velen in het achterhoofd.

LEES OOK: Model 3 wordt volledig autonoom. S en X krijgen al nodige hardware

En tenslotte een vierde reden. Heel wat mensen kijken de kat uit de boom tot de Tesla Model 3 arriveert. Die wagen moet eind 2017 in productie gaan en zal met een prijskaartje van (vermoedelijk) +-40.000€ een pak scherper geprijsd zijn dan de S en de X.