Ik wil een Tesla Model S!

Model S naast traktor

Op 10 november trokken we voor 3 dagen op Tesla roadtrip met een Model S P90D. 2700 km later vellen we ons finaal verdict!

Ik had aan Tesla een Model S gevraagd om de Autopilot te vergelijken met de semi-zelfrijdende systemen van Volvo en Mercedes. Toeval wou dat de S in het verlengde weekend van 10 tot 14 november viel. “Ideaal voor een roadtrip toch?”, zei collega Stephen luttele uren voor we de sleutels in handen kregen.

Wild boys

Ik wil al heel lang het Supercharger-netwerk op de proef stellen dus ik hapte toe. Ons initiële “plan” was om Rimac Automobili te gaan bezoeken in Kroatië. We hadden snel bevestiging dat we op vrijdagmiddag mochten langsgaan dus gooiden donderdagnamiddag onze valiezen in de Tesla en zetten koers richting de balkan!

Tesla-roadtrip-tsjechie

Onder onze kont? Een witte S P90D Ludicrous met 21″ velgen en slechts 300 km op de teller. Via Spotify en door de “High Fidelity”-speakers mixte Stephen songs als “The Wild Boys”, “Human” en “Bailando” aan elkaar. De toon was gezet.

Exit Zagreb

Ons land is slechts een zakdoek groot dus op geen tijd zaten we in Keulen. Maar toen begon de feestvreugde. Wegenwerken, hevige regen, en nog eens wegenwerken. Het werd al snel duidelijk, we gingen Zagreb niet op tijd halen.

 

Na een korte nacht op hotel in Burgau, belden we Rimac met de mededeling dat we 3 uur later zouden aankomen. Ze vertrokken daar echter op business trip (of op weekend 😉 ) dus ze stelden ons bezoek uit naar begin 2017.

Hallo, Cesky Krumlov

Door een gebrek aan slaap en een surplus aan cafeïne zaten we echter gebrand op een vervangingsavontuur. Uit een blik op de kaart bleek dat Tsjechië in de buurt lag, dus reden we naar Cesky Krumlov, een pittoresk bergstadje.

cesky-krumlov-bar

In Cesky Krumlov werden we ’s avonds door de locals ingewijd in de Tsjechische muziek en het lokale eten (eend met rode kool en dumplings). Ook de vrouwen werden ons aangeprezen door een Tsjechische pimp die er uitzag als een brave huisvader. Om aan die laatste zijn trukendoos van gratis whiskey te ontsnappen beslisten we om te overnachten in een boerderij net buiten de stad.

De eerste sneeuw!

We gingen slapen met een herfstlandschap om ons heen, maar ’s morgens werden we wakker onder een dikke laag sneeuw. En geen winterbanden op die S! Ja, we weten het, dat is verplicht in Tsjechië bij winterweer (we zullen het nooit meer doen 😉 ).

tesla-model-s-snow

Verder zaten we met de schrik dat ons batterijpercentage serieus zou gezakt zijn onder invloed van de koude, en we moesten de volgende Supercharger halen, 150 km verderop. Een blik op de display toonde dat er amper 1 procent vanaf gegaan was. Top, Tesla!

Warp speed op de Autobahn

Het werd ook meteen duidelijk dat de vierwielaangedreven “Dual Drive” Tesla absoluut geen moeite heeft met gladdigheid. De “torque vectoring” op de vier wielen doet wonderen, zelfs op zomerbanden. Om uit de diepsneeuw te geraken, én om af en toe een driftje te doen, gebruikten we de “Slip Start” functie.

 

Na een aantal gasten van de boerderij een testrit gegeven te hebben (zie video hierboven), gingen we op terugkoers richting Duitsland. Door beter weer en een betere snelweg werd het me duidelijk hoe fenomenaal het Tesla Supercharger netwerk in Duitsland is. Je kan tegen 200 over de Autobahn vliegen en moeiteloos de volgende charger halen! Een halfuurtje koffie gaan drinken en bam, je kan weer verder. We haalden vaak laadvermogens van 110 kW waardoor er +- 520 km range per uur aanvloog. Echt maf.

Zelfrijdend tegen 150

We kregen ook ineens de kans om Autopilot aan hogere snelheden te proberen. Tesla’s semi-zelfrijdende systeem assisteert immers tot 150 km/u… maar dat lijkt er ons toch wat over. Je moet immers regelmatig Autopilot-foutjes corrigeren door tegen te sturen en bij 150 voelt dat aan als “living on the edge”. Zeker als passagier. Bij 120 voelt het een pak comfortabeler al moet je er zeker je gedachten bijhouden! (Een uitgebreide vergelijkende review tussen Tesla Autopilot, Mercedes Drive Pilot en Volvo Pilot Assist volgt later.)

Tesla Autopilot 150

Ik was verder werkelijk overdonderd door de baanvastheid én het comfort van de S bij hoge snelheden. De Tesla geeft je vertrouwen om die Duitsers met hun Porsche’s en AMG’s op de hielen te zitten. Meer zelfs, de auto moet qua wegligging absoluut niet onderdoen voor vergelijkbare Mercedessen en BMW’s.

In love with a car?!

Ik heb eerder al Model S’en getest. In 2013 de P85+ en in 2015 de P85D. Ik vond het toen al een indrukwekkende auto (met de nodige minpuntjes, dat wel) maar door deze roadtrip ben ik er gewoon verliefd op geworden…

Tesla Model S Supercharger

Van Autopilot ben ik, in dit stadium van de ontwikkeling, nog altijd een koele minnaar. Ik vind het handig om eens een fles water zonder handen te openen of om in de file te rijden, maar verder laat ik het liever uit. Voor de rest klopt alles gewoon aan deze auto. Het strakke design (de facelift is absoluut een verbetering), het comfortabele interieur, de connectiviteit, de Spotify, het rijcomfort bij hoge snelheden en het gemak waarmee je Superchargers op de navigatie vindt. Het vloeit allemaal samen in één coherent geheel. Het voelt met andere woorden niet als een dino-auto waar toevallig een iPad in geplakt werd.

Ik neem genoegen met een instapmodel

Deze Tesla roadtrip heeft er voor gezorgd dat ik nu een Model S wil! Ik betrap er mezelf op dat ik regelmatig S’en zit te configureren. Zeker nu Supercharging betalend wordt voor wie na december 2016 bestelt, zou het leuk zijn om nu te kopen. Ik neem genoegen met een “60”, maar hoe ik het ook draai of keer, ik kom uit op een configuratie van +100.000€ en dat is gewoon te veel. Dat wordt nog 2 jaar wachten op de Model 3.

Foto’s: Stephen Sarre. Bekijk hier alle plaatjes.