Foto’s: Tesla Model Y (2024)


2 reacties

  1. Anoniem / 1-5-2023 / ·

    Electrische auto,s zijn 25000 € te duur .

    2 ) als ze zes of 7 jaar oud worden , Hoeveel,euro,krijg je er nog voor?

    Ja ,ja, het eerste dat je te horen zal krijgen is dat de batterij zijn beste tijd heeft gehad ! En dat zal negatief werken op een overname!

  2. MattiasVdl / 1-5-2023 / ·

    Als ik een verbrandings auto, vergelijk met een elektrische wagen, met ongeveer dezelfde afmetingen en opties, dan is de prijs ong. 10 000 euro duurder.
    Neem je ook een PHEV mee in deze vergelijking, dan zal je merken dat de prijs van de PHEV hetzelfde is als die van een volledig elektrische wagen.

    Een elektrische wagen vereist echter veel minder onderhoud en is veel goedkoper per kilometer dan een ICE voertuig.
    Uit de berekeningen die ik voor mezelf gemaakt heb, kom ik, bij thuis laden uit op 7 jaar vooralleer ik die 10 000 euro heb kunnen besparen die ik meer uitgegeven zou hebben dan ICE.
    Indien je enkel publiek kan laden, dan is het prentje minder mooi..
    Daar zit ik nu op ong. 18 jaar, terwijl dit 2 jaar geleden, voor de oorlog in Oekraïne nog 10 jaar was.
    De verhouding van de prijs voor elektriciteit en diesel/benzine zal meer en meer in het voordeel worden van elektrisch. De enige reden dat dit nu nog niet het geval is, is omdat de elektriciteits prijs gekoppeld is aan de gasprijs.

    Zou de prijs nog wat naar beneden moeten? Ja uiteraard.
    Maar de prijzen van zowel ICE als EV’s zijn de laatste 2 jaar zo’n 10 000 euro gestegen.
    Enkel Tesla heeft prijsdalingen al uitgevoerd.

    Wat je 2de punt over de batterijen betreft.
    Er rijden nu al EV’s rond met meer dan 250 000 km op de teller die nog steeds meer dan 80% resterende batterij capaciteit hebben!
    Je krijgt van de fabrikant een garantie (>70% capaciteit resteren) van 8 jaar / 150 000 km.
    In de praktijk is het percentage aan EV’s waarvan de batterijen die vervangen zijn geweest (exclusief de recalls van de fabrikanten), volgens de laatste cijfers die ik heb gezien 5% of lager.
    Hou er rekening mee dat dit heel vaak om oude Nissan Leafs gaat die geen batterij koeling hadden, waardoor de batterij veel meer degradatie had!
    Intussen heb ik geen weet van EV’s die geen actieve koeling meer hebben.
    Hou er ook rekening mee dat de batterij degradatie niet lineair is!

    De ontwikkeling van de batterijen gaat ook ontzettend snel, en worden ze dan ook al maar beter en gaan al maar langer mee.
    LFP batterij bvb. hebben volgens de cijfers die ik al gezien heb een veel hogere duurzaamheid en goedkoper! Enige nadeel is dat ze minder energiedens zijn.
    Momenteel zijn ze ook bezig met Sodium batterijen die er mogelijk ook voor zal zorgen dat de prijzen nog een stuk naar beneden kunnen.

    De batterij degradatie blijkt uit cijfers te vertragen.
    Het eerste jaar een hogere degradatie, maar dit stabiliseert na verloop van tijd.

    Indien je extra zekerheid wil hebben over de batterij, vraag dan naar een rapport over de effectieve batterij health.
    Deze kan perfect opgevraagd worden via de OBD poort.

Laat een reactie achter