Update 8.0 kan Tesla Autopilot drie keer veiliger maken

Tesla Autopilot 8 update

Tesla zal deze maand een belangrijke update doen aan z’n Autopilot systeem. De belangrijkste verandering is dat radar signalen een primaire rol gaan spelen. 

Via een blogpost en een online persconferentie heeft Tesla vandaag meer details vrijgegeven over een belangrijke update (8.0) aan Autopilot, het systeem dat Tesla auto’s deels zelfrijdend maakt.

Toen Tesla het Autopilot systeem introduceerde in 2015, gebruikte men de camera en beeldverwerking (“image processing”) als primaire sensoren. De radar heeft een secundaire rol. Nu heeft Tesla beslist om de radar op z’n minst even belangrijk te maken als de camera.

False positives

Dit creëert wel een aantal problemen. Langs de ene kant, en dit is goed, gaat een radar signaal los door regen, sneeuw, mist en stof. Langs de andere kant, en dit is minder goed, “ziet” radar ook los door hout en geschilderd plastic. Mensen zijn deels doorzichtig.

Tesla Autopilot hardware

Ook lastig is dat het radar signaal reflecteert en uitvergroot wanneer het op een metalen voorwerp in de vorm van een bord botst. Daardoor kan de onderkant van een colablikje op de weg waargenomen worden als een enorm obstakel.

Het grootste probleem met radar is dus dat het systeem heel wat signalen als mogelijk gevaarlijk kan beschouwen (“false positives”). Daardoor zou de wagen onnodig vaak in de remmen kunnen gaan.

3 keer veiliger

Tesla denkt hier echter oplossingen voor te hebben. Eén daarvan is het in real-time uitwisselen van data met de Tesla cloud en met andere Tesla auto’s. Daardoor kan het systeem heel wat “false positives” die al bekend zijn elimineren. Volgens Elon Musk, Tesla’s CEO, zal geen enkele autofabrikant er in slagen om radar zo belangrijk te maken zonder real-time data-uitwisseling.

Nog volgens Musk had het dodelijk Autopilot ongeval dat in mei gebeurde met een vrachtwagen, allicht vermeden kunnen worden met de 8.0 update. De radar had de vrachtwagen, die dwars de weg overstak, kunnen waarnemen maar Autopilot zou het genegeerd hebben, uit vrees voor een “false positive” (het zou namelijk een groot verkeersbord kunnen zijn dat over de weg hangt).

Musk zei ook dat update 8.0 het Autopilot systeem potentieel 3 keer veiliger maakt. Hij vertelt er wel bij dat de kans op een ongeval nooit tot nul herleid kan worden. We moeten volgens hem niet geloven in de illusie van perfecte veiligheid maar Autopilot zou de kans op een auto-ongeval nu al met 50% verlagen.

Autopilot 8.0 komt binnen 2 weken

Autopilot 8.0 krijgt verder ook nog +200 kleinere wijzigingen. Zo zal het systeem o.a. zelf een afrit op de autosnelweg kunnen nemen en Auto Lane Change zou verbeterd worden.

De update werd volledig “in-house” ontwikkeld. Toeleverancier Mobileye, die Tesla deze zomer aan de deur zette, was hier dus niet bij betrokken.

De nieuwe Autopilot versie zal binnen 1 tot 2 weken via het internet geïnstalleerd worden op alle Tesla’s (met Autopilot hardware/optie).