Subaru overweegt z’n volledige gamma te elektrificeren

Subaru elektrische auto 2021

Subaru loopt momenteel achter wat elektrische wagens betreft maar het plant daar verandering in te brengen.

Als één van de kleinere Japanse autoconstructeurs is Subaru opvallend afwezig op het front van alternatieve aandrijflijnen. In 2014 kreeg de XV een hybride optie in de configurator, maar los daarvan bleef alles conventioneel in het gamma.

Plug-in hybride in 2018, EV in 2021

Onder druk van steeds strengere emissienormen, zei CEO Yasuyuki Yoshinaga deze maand tegen Bloomberg dat het daar verandering in wil brengen. Subaru overweegt namelijk z’n bestaande gamma te elektrificeren, eerder dan volledig nieuwe EV’s te ontwikkelen onder een submerk. Dat laatste wordt gedaan door de Duitse autobedrijven BMW (BMWi), Daimler (EQ) en Volkswagen (ID).

LEES OOK: Toyota investeert opnieuw in elektrische wagens

Concreet plant Subaru een plug-in hybride te introduceren in 2018 en een volledig elektrische auto in 2021. Dat is niets te vroeg. In de periode 2018-2020 zullen heel wat autoconstructeurs immers redelijk geprijsde EV’s met +300 km reëel rijbereik op de markt brengen. We denken hierbij aan de Opel Ampera-e, de Tesla Model 3, de nieuwe Nissan LEAF en een Volkswagen I.D.

Zelfrijdend in 2020

Yoshinaga zei ook dat elektrificering meer prioriteit krijgt dan “connected cars” en autonoom rijden, al wordt dat laatste niet in de vergeethoek gezet. Subaru’s EyeSight rijhulpsysteem moet in 2020 (het magische jaar 🙂 ) in staat zijn om volledig autonoom op de snelweg te rijden.

RIJTEST: Van Antwerpen naar Keulen met de BMW i3

Om z’n doelstellingen te bereiken heeft Subaru nog nooit zoveel geïnvesteerd in onderzoek en ontwikkeling. Dit boekjaar heeft het bedrijf hiervoor 134 miljard Yen (1,08 milliard euro) opzij gezet, twee keer meer dan in 2013. Ter vergelijking; de grote jongens in Japan, Toyota en Honda, investeren dit boekjaar respectievelijk 1,05 biljoen Yen (8,47 miljard euro) en 750 miljard Yen (6,05 miljard euro) in R&D.