Fietstest: Stromer ST1

Stromer ST1 elektrische fiets

Stromer ST1 (persfoto).

We gingen op pad met de Stromer ST1 speed pedelec. Lees hieronder onze ervaring. 

Ik had er al langer over nagedacht, zou ik een speed pedelec kopen of niet? Ik woon op 30km van mijn werk en voor een gewone fiets of zelfs een gewone pedelec vind ik dit te ver. Een speed pedelec is duur én je kreeg er geen fietsvergoeding voor. Bovendien fiets ik niet eens graag, maar dat even terzijde 😉

Fietsvergoeding

Nu de regering een fietsvergoeding heeft gelanceerd voor speed pedelecs leek het me plots veel aantrekkelijker om de aankoop te overwegen. Na een zoektocht kwam ik uit bij de crème de la crème: een Stromer ST1. Ik ging langs bij de lokale fietsenwinkel waar ik er eentje te leen kreeg.

Stromer ST1 speed pedelec

Zoals ik al zei: ik fiets eigenlijk niet zo graag. Echter, zodra ik de shop buiten reed, had ik de onweerstaanbare drang om in de Zeelandse polders (ik woon in het Waasland) te gaan rijden. Vlakke open landschappen. Veel wind maar dat deert niet. Met wat doortrappen en maximale trapondersteuning haal je gemakkelijk 45km/u. Onderweg kwam ik twee wielertoeristen tegen die vollen bak aan het gaan waren. Het is dan best grappig dat je die op je gemakje kan inhalen.

Ik fiets niet graag!

De versie die ik te leen kreeg had enkel versnellingen achteraan. Vooraan heb je er niet écht nodig en ik heb ze ook niet gemist. De motor zit in het achterwiel. Hierdoor komt er minder kracht op je ketting en tandwiel en heb je dus minder slijtage.

Ik kreeg de ST1 met 522 Wh batterijcapaciteit maar hij wordt ook geleverd met 630 Wh. Het verschil zit hem in hoofdzaak in de actieradius. En net daar draaide het om voor mij… Ik wil namelijk écht vermijden dat ik met dit zwaar vehikel (iets over de 30kg afhankelijk van de versie) en banden van 5 cm breed “plat” val. Zonder batterij zou ik me onsterfelijk belachelijk maken als ik met een tweewieler van 4.000€ tegen 5 km/u door het centrum van Antwerpen moet fietsen. En je weet het intussen, ik fiets niet graag.

Naar het werk

Vrijdagochtend 7 uur. Ik kies bewust een brugdag. Niet veel drukte op de baan, want ik neem de fietsostrade. Geen vergaderingen ’s morgens of ’s avonds dus ik kan op m’n gemak douchen op het werk. Maar het blijft ’s morgens 7 uur dus ik ga niet als een zot tegen 45 per uur richting Antwerpen knallen. Bovendien ken ik de actieradius nog niet goed genoeg. Ik zet de bike dus op “city modus” en haal vlotjes 35 km/u. In de verte zie ik een wielertoerist. Ik haal hem in en raak ermee aan de praat. Hij rijdt met een koersfiets, hij komt van Zelzate (!) en hij rijdt ook richting Antwerpen. Ik schaam me lichtjes dat ik voor 30 km een speed pedelec overweeg en hij vlotjes meer dan 50 km aflegt op een gewone koersfiets.

LEES OOK: Wetgeving over elektrische fietsen

Sympathiek als ik ben, zet ik hem uit de wind tot aan de voetgangerstunnel. Daar scheidden onze wegen. Toegekomen op m’n werk. Fris in mijn hoofd. Fris in de benen. En met nog 4 (van de 10) streepjes overschot in de batterij. Dat belooft dus voor vanavond!

Opladen

Ik heb de mogelijkheid om de batterij een hele dag in het stopcontact te laten zitten maar na drie uurtjes ga ik weer eens kijken en hij is volledig opgeladen. Er is trouwens goed over nagedacht. Je kan de batterij perfect en vlotjes uit de fiets halen en meenemen om op je bureau op te laden. Ik heb de accu echter gewoon in de fiets laten zitten.

Het is avond en ik moet ik eigenlijk op tijd thuis zijn. Zoals dat wel eens gebeurt, vertrek ik weer te laat. Doorgaans zeg ik dan tegen mijn vrouw “het was weer druk op de baan”. Maar ja, dat excuus kan ik nu niet gebruiken. Anyway, een ideaal moment dus om even het onderste uit de kan te halen. Ik vermoed dat ik wel zal thuis geraken met maximale ondersteuning.

Rijbereik

Wat een zaligheid! Eens je door het stad bent en 25 km fietsostrade voor de boeg hebt, kan je gemakkelijk 45 km/u aanhouden. Zelfs een niet-geroutineerde fietser zoals ik kan dat. Op minder dan een uur leg ik mijn traject van deur tot deur af. Stadsverkeer en stoplichten meegerekend haal ik een gemiddelde van 30 per uur. Met nog 2 streepjes batterij op overschot rijd ik m’n garage binnen.

Stromer ST1 garage

Als ik niet net van werk zou zijn veranderd (binnenkort moet ik iedere dag naar Brussel…) had ik deze Stromer ST1 onmiddellijk gekocht!

Concreet

+ Rijcomfort
+ Power
+ Actieradius
+ Schrijfremmen (en dat is geen luxe)

– Voor stadsverkeer zou hij een voorvering kunnen gebruiken

+/- De stevigheid en degelijkheid betekent dat hij ook relatief zwaar is om achterop een fietsenrek te tillen

Specificaties

  • Aandrijving: achterwiel
  • Batterij: 522 Wh
  • Vermogen: 500 W
  • Koppel: 30 Nm
  • Topsnelheid: 45 km/u
  • Rijbereik: 40 tot 70 km (praktijk)
  • Gewicht: +30 kg
  • Prijs: 3.990€