Plug-in hybride verkoop in Nederland ligt op zijn gat

plug-in hybride verkoop Nederland

Sinds 1 januari 2017 worden stekkerhybrides niet meer fiscaal bevoordeeld in Nederland en dat heeft z’n gevolgen voor de verkoopcijfers. 

In Nederland kent men de “bijtelling” over bedrijfsauto’s, het equivalent van wat wij in België kennen als voordeel-alle-aard.

Wie in Nederland in 2016 een plug-in hybride bedrijfsauto (met een CO2-uitstoot van minder dan 50 g/km) kreeg, moest daar 15% bijtelling over betalen. Dat was 6% tot 10% minder dan wat de Nederlanders over de meeste andere wagens moesten betalen.

Begin 2017 werd dat systeem hervormd. Nu betalen onze noorderburen over alle wagens 22%, enkel de volelektrische auto’s krijgen nog een gunsttarief van 4% tot en met 2020.

Die hervorming heeft onmiddellijk z’n weerslag op de verkoopscijfers van plug-in hybrides. In het eerste kwartaal van 2016 werden er in Nederland nog 1.104 stekkerhybrides ingeschreven. Tijdens de eerste 3 maanden van 2017 is dat aantal gedaald naar 344.

Dat verlies wordt gecompenseerd door de verkoopstijging van 100% elektrische wagens. Dat aantal steeg met 54% van 1.092 in Q1 2016 tot 1.685 stuks in Q1 2017.

Bron: EV Sales