RIJTEST: Nissan LEAF 30

In september 2015 gaf Nissan 25% meer range aan de LEAF door middel van een batterij met meer capaciteit. Hoog tijd dus om deze 30 kWh LEAF aan een test te onderwerpen.

De Nissan LEAF is al op de markt sinds 2010. In 2013 kreeg hij een aantal technische verbeteringen wat resulteerde in 51 km extra range.

In september 2015 was het tijd voor een finale update vooraleer er een compleet nieuwe LEAF komt in 2017. De update bestaat er in dat klanten nu, naast de bestaande 24 kWh accu, ook kunnen kiezen voor een 30 kWh variant. Deze 25% extra capaciteit resulteert in 25% meer rijbereik, namelijk 250 km volgens de vergevingsgezinde Europese testcyclus (NEDC), in plaats van 199 km voor de 24 kWh versie.

De 30 kWh LEAF verschilt, los van meer accucapaciteit natuurlijk, niet van de 24 kWh versie en aangezien we die laatste al getest hebben in mei 2015 (lees de rijtest HIER) ga ik in deze review enkel focussen op het rijbereik.

25% extra rijbereik, maakt het een verschil?

Ik ben het soort EV-rijder dat liever geen opofferingen maakt. Dat wil zeggen, op de autosnelweg rijd ik 120, geen 90 achter een vrachtwagen. Met de 24 kWh LEAF spring je echter niet ver aan 120 km/u (minder dan 100 km), maar die 6 kWh extra in de LEAF 30 maakt het verschil tussen thuis geraken of niet.

Bijvoorbeeld. In mei ging ik met de LEAF 24 op familiebezoek in Hillegem (of all places 🙂 ), een trip van 126 km heen en terug waarvan 78 km over autosnelweg. Daar in de Denderstreek heb ik nog een 30 km rondgereden en toen heb ik serieus moeten bijladen. Een verlengsnoer door het badkamerraam van de oma en hoplakee, wachten maar. De EV-rijders onder ons kennen het fenomeen en de gêne die ermee gepaard gaat…

Kaartje

Deze keer heb ik hetzelfde familiebezoek gedaan met de LEAF 30 en wanneer ik thuis kwam had ik nog wat range over, en dat zonder tussenladingen! Die extra 6 kWh maakt je dus een pak zekerder dat je op je bestemming geraakt.

Reëel rijbereik?

Het officiële rijbereik van 250 km dat Nissan opgeeft, is gebaseerd op de Europese NEDC testcyclus. In de praktijk is het echter uiterst moeilijk om deze waarden te halen.

Hoe ver geraak je dan in de praktijk met de LEAF 30? We hebben een test gedaan in stadsverkeer (max. 50 km/u), op gewestwegen (max. 70 km/u) en op de autosnelweg aan 100 km/u en 120 km/u. De resultaten vind je hieronder.

Leaf test verbruikStad
max. 50 km/u
Secundaire wegen
max. 70 km/u
Snelweg
continu
100 km/u
Snelweg
continu
120 km/u
Temperatuur [°C]13131313
Verbruik [kWh/100km]1212,818,921,8
Berekend rijbereik [km]
238223151131

Meerprijs

De goedkoopste LEAF, de Visia 24 kWh, kost 30.640€ terwijl de hogere Acenta uitvoering 33.350€ kost. De LEAF 30 begint bij de Acenta uitvoering en kost 2.000€ meer dan de 24 kWh, zijnde 35.350€. Ook bij de (hoogste) Tekna-uitvoering bedraagt de meerprijs voor de 30 kWh 2.000€.

Nissan Leaf
Model
Prijs incl. BTW
Incl. batterij
Visia 24 kWh30.640€
Acenta 24 kWh33.600€
Tekna 24 kWh36.100€
Visia 30 kWh32.640€
Acenta 30 kWh35.600€
Tekna 30 kWh38.100€

Het is ook mogelijk om de accu te huren in plaats van te kopen. Dat verlaagt de aankoopprijs met een kleine 6.000€ maar dan moet je de huur van minimum 79€/maand in rekening brengen.

Bizar overigens dat de aankoopprijs van de LEAF 30 met leasebatterij hoger is dan de LEAF 24 met leasebatterij. Je zou verwachten dat de aankoopprijs hetzelfde is maar de batterijhuur duurder. Niet dus.

Conclusie

Aangezien Nissan slechts 2.000€ (333€/kWh) extra vraagt voor de LEAF 30, ten opzichte van de LEAF 24, is het een no-brainer om voor de 30 te gaan. De extra capaciteit ontneemt immers een pak “range-anxiety” in een land waar snelladers nog altijd uitblinken in afwezigheid.

Concurrentie komt uit Duitse hoek want de BMW i3 heeft zonet een 33 kWh batterij gekregen waarmee hij officieel 300 km ver geraakt (in de praktijk eerder 200 km). Aangezien de beemer slechts een kleine 2.000€ meer kost dan de LEAF 30, is dit geen gemakkelijke keuze. De LEAF biedt dan wel meer laadvolume en 5 zitplaatsen (in plaats van 4), de i3 heeft toch net iets meer “sex appeal”.