Rijtest: Lexus RC 300h

Lexus-RC-300h-review

Bekijk hier alle foto’s.

Deze maand gingen we voor de derde maal op rij naar de autoshow van Genève. De vorige keren gingen we met het vliegtuig, maar wanneer je als autoblogger naar een autosalon gaat, dan moet je dat toch doen met… de auto. Dus vroegen we heel lief een wagen aan Lexus en we kregen de RC 300h mee.

Ik had nog nooit met een Lexus gereden maar aangezien dit merk beschouwd wordt als de Japanse Mercedes waren m’n verwachtingen hoog gespannen.

In 2015 introduceerde Lexus deze RC, een 4-zits coupé. Initieel kwam hij enkel als “RC F”, met een dikke V8 benzinemotor, maar begin 2016 vervoegde deze hybride “300h” het gamma. Logisch ook, want Lexus heeft de hybride aandrijflijnen maar bij Toyota van het schap te plukken.

Eerste indruk

Wat me onmiddellijk opviel was het “Sonic Titanium” exterieurkleurtje op deze Lexus, hoewel ik “grijs” doorgaans een wat gemakkelijke (lees: saaie) kleurkeuze vind. Sonic Titanium zorgt hier, in combinatie met het lijnenspel van het koetswerk, echter voor een oogstrelende afwisseling tussen oppervlakken die beschaduwd worden en andere die het licht weerkaatsen.

Lexus RC 300h interieur

Eenmaal plaatsgenomen achter het stuur kreeg ik een “cockpit-gevoel” door de hoge en brede middentunnel. De fijn-bestikte en degelijke zetels voelen über-comfortabel aan en tegelijkertijd ook een tikkeltje sportief dankzij de zijdelingse steun.

Rijden

In de meeste hybrides krijg je een kleine benzinemotor die continu op de limieten van z’n kunnen balanceert. Niet zo in de RC 300h. Het hart van deze wagen is immers een grootborstige 2,5 liter benzinemotor met 4 cilinders. Samen met de elektromotor drijft deze via een e-CVT versnellingsbak de achterwielen aan.

Het systeemvermogen komt uit op 223 pk al heb je nooit het gevoel met zoveel paarden op weg te zijn. Bij normaal rijgedrag kom je nooit power te kort, het is pas wanneer je echt op z’n staart trapt, dat deze coupé minder snel van z’n plaats komt dan je zou verwachten.

Lexus RC 300h Zwitserland

De cijfers geven het ook al aan, 0 tot 100 in 8,6 seconden en een topsnelheid van 190 is bescheiden te noemen. Vermoedelijk werd het systeem wat gedowntuned om de verbruikscijfers aanvaardbaar te houden.

Verder is het stuurgedrag en de vering eerder afgesteld op comfort dan op sportiviteit. Het wordt je allicht al duidelijk, dit is een limousine vermomd als een sport-coupé. Met de RC 300h kan je een autosnelweg-trip van 1.000 km afhaspelen en nog fris uitstappen (ik kan het weten, want ik heb het gedaan) maar hij nodigt niet uit om er mee door polderwegjes te vlammen.

De mysterieuze SNOW knop

Toen ik voor het eerst instapte viel m’n aandacht op de “SNOW” knop in de auto. Een beetje raar in een achterwielaangedreven coupé maar oké.

Zoals karma het wil kwamen we op de heenreis natuurlijk terecht in een helse sneeuwbui, wat zo stilaan een constante begint te worden op onze roadtrips. De andere bestuurders begonnen hun sneeuwkettingen boven te halen en daar zaten we weer met onze zomerbanden in de sneeuwstorm. Maar… ik had natuurlijk een geheim wapen… de SNOW-knop!

RC 300h SNOW

Tot vandaag heb ik nog altijd geen idee wat het juist doet, ik heb op de kritische momenten nog het meeste hulp gehad aan het uitschakelen van de tractiecontrole…

Op een gelijkaardige noot was het ook opvallend hoe gevoelig de cruise control is aan neerslag. Wanneer het wat hard begint te regenen, slaat die cruise control namelijk steevast uit. Zo goed als zeker een veiligheidsmaatregel natuurlijk maar bij momenten wel lastig.

Geluid

Dit moet zowat de eerste auto ooit zijn die ik het liefst in eco-stand rijd. In sport of sport+ maakt hij immers een “te fake” motorgeluid door de speakers. Dat geluid in combinatie met de CVT-bak geeft een sensatie die niet helemaal lekker zit. De CVT zorgt, zoals in een Prius (rijtest), immers voor een min of meer constant toerental bij het opschakelen. Daardoor hoor je bij het accelereren in sport-stand gewoon een luid monotoon gebrom.

Lexus RC 300h coupe

En hiermee bevestig ik wat ik hierboven schreef onder het stukje “Rijden”, met de RC 300h wil je comfortabel cruisen, niet de Johnny uithangen.

Design

De Lexus RC 300h doet hoofden draaien, al kan de “Lexus 1” vanity plate daar ook voor iets tussen zitten. Mocht ik aan de designtafel gezeten hebben – alsof ik dat al zou kunnen – dan had ik de voorkant iets “tijdlozer” getekend. In profiel en langs achter straalt hij wel de ideale mix uit tussen elegantie en sportiviteit. Sowieso kom je met de RC 300h altijd in stijl toe.

Binnenin vallen de lederen zetels van superieure kwaliteit op. Het linkse deel van het dashboard, met het instrumentenbord, is stijlvol en functioneel. De vormgeving van het rechter deel lijkt echter niet te passen in het geheel. Verder vond ik de touchpad (een soort van BMW iDrive alternatief) waarmee je het scherm bedient precisie missen, en het “gevibreer” voelt ook maar raar aan.

Lexus RC 300h Switzerland

Nu ik toch over details bezig ben, tussen alle mooie hendels aan het stuur zit er één die er uit springt, die van de cruise control. Dat is namelijk nog altijd dezelfde cruise control hendel als die uit een Toyota Hilux van 15 jaar geleden. Daar mogen ze toch eens verandering in brengen want het valt een beetje uit de toon.

Met dat analoge klokje midden op het dashboard heeft deze Lexus Bentley-allures. Ik kan het appreciëren bij dit soort wagens, al kan het aan mijn nostalgische geest liggen.

Achteraan zitten

Achteraan heeft de RC twee zitplaatsen. In tegenstelling tot heel wat andere coupé’s, word je hier niet minder bedeeld. De lederen zetels zijn comfortabel en de beenruimte is meer dan acceptabel.

Lexus RC 300h zetels achteraan

De voorste zetels schuiven overigens elektrisch om iemand te laten in- of uitstappen.

De achterzetels klappen neer waardoor je de 340 liters kofferruimte serieus kan uitbreiden.

Verbruik

De Lexus RC 300h is een hybride waarvan de accu niet oplaadbaar is aan het net. Volgens de cijfers van de Europese testcyclus (NEDC) verbruikt hij 4,9 liter benzine per 100 km. Geen enkele auto haalt deze officiële cijfers natuurlijk, maar hoeveel verbruikt hij dan wel?

Op de heenreis reden we van Brussel, over Luxemburg, naar Straatsburg, Colmar en zo naar Genève. Een trip met 70% autosnelweg aan 120 km/u al zaten er ook heel wat secundaire bergwegen in. Op deze trip kwamen we uit op 6,5 liter per 100 km.

Lexus RC 300h Palexpo

De terugreis ging van Genève door Zwitserland, door Duitsland en zo over Aachen naar Antwerpen. Een trip met 99% autostrade en af en toe snelheden tot 190 km/u. Op dit traject zaten we aan 7,2 liter per 100 km. Blame the Autobahn! 😉

Eigenlijk zijn dit best mooie cijfers voor een benzineslurper van dit kaliber.

Conclusie

De Lexus RC 300h is een waardig alternatief voor de Duitse coupé’s die (te) alom aanwezig zijn in ons straatbeeld. Dankzij z’n elegant design en z’n superieure afwerking kom je met deze wagen altijd in stijl aan.

Z’n onderstel, stuurgevoel en motorafstelling zijn ideaal voor wie comfort prefereert boven sportiviteit.

Met een praktijkverbruik van 6 à 7 liter benzine per 100 km is deze hybride een beetje zuiniger dan heel wat gelijkaardige coupé’s zonder hybride-technologie. Of je zou al voor een diesel moeten gaan, maar wie durft dat nog aan in het post-dieselgate-tijdperk?

RC 300h hybride

Concreet

+ Mooi, elegant, afwerkingskwaliteit
+ Goed alternatief voor Duitse coupé’s
+ Comfortabel

– Geluid in sport-stand
– Beperkte topsnelheid (190 km/u)
– Geen sprintbom

Specificaties

  • Aandrijving: achterwiel
  • Vermogen: 223 pk
  • Topsnelheid: 190 km/u
  • 0 tot 100 km/u: 8,6 sec
  • Gewicht: 1736 kg
  • Gemiddeld testverbruik: 6,8 liter / 100 km
  • Prijs: 47.470€