Koenigsegg Regera: prijs, specs en prestaties

Koenigsegg Regera

De Koenigsegg Regera is een plug-in hybride megacar met een systeemvermogen van +1500 pk. De Regera is de meest krachtige productie-auto ooit.

Koenigsegg Regera prijs

De Regera kost 1,89 miljoen $ exclusief belastingen. Koenigsegg zal slechts 80 van deze auto’s bouwen over een periode van 5 tot 6 jaar. Op het 85e autosalon van Genève (maart 2015) vertelde Christian von Koenigsegg, de oprichter van het bedrijf, dat er al enkele bestellingen genoteerd werden maar dat er nog steeds auto’s te koop zijn.

Specs en prestaties

SpecKoenigsegg Regera
Batterijcapaciteit [kWh]9
Elektrisch rijbereik [km]65
0 - 100 km/u [s]2,8
150 - 250 km/u [s]3,2
0 - 300 km/u [s]12,3
0 - 400 km/u [s]<20
Topsnelheid [km/u]+- 410
Systeemvermogen [pk]+1500
Koppel [Nm]+2000
Verbruik [l/100km]NA
Gewicht [kg]1420

Over de Koenigsegg Regera

Intro

Koenigsegg heeft als bedrijf slechts één doel: de krachtigste en snelste sportwagens ter wereld bouwen. Nu de grote spelers hun toevlucht gezocht hebben in hybride aandrijflijnen voor hun hypercars (Porsche 918, McLaren P1, Ferrari LaFerrari) kon het Zweedse bedrijf niet meer concurreren door enkel een verbrandingsmotor te gebruiken.

Christian von Koenigsegg kon zijn ding echter niet vinden in de bestaande hybride aandrijflijnen. Je hebt traditioneel 2 keuzes. Ofwel kies je voor een serie-hybride (type BMW i3 met range extender) en dan verlies je veel energie in energieconversie. Ofwel kies je voor een parallel hybride (type BMW i8 of Audi A3 e-tron) wat meestal een gecompliceerd en zwaar systeem (accu + elektromotor + verbrandingsmotor + versnellingsbak) is.

Christian heeft naar eigen zeggen een compleet nieuw hybride systeem ontwikkeld dat men KDD, Koenigsegg Direct Drive, noemt.

Koenigsegg Direct Drive (KDD)

Koenigsegg introduceert voor de Regera de KDD-aandrijflijn. Hoewel het bedrijf het zelf niet graag een hybride noemt kan je het volgens mij best beschrijven als een parallel hybride waarbij je de versnellingsbak overboord gooit. De verbrandingsmotor drijft rechtstreeks, zonder versnelling, de achterwielen aan. Het gebrek aan koppel van de verbrandingsmotor bij lage toeren wordt opgevangen door een elektromotor op de krukas. Verder is ook de achteras voorzien van 2 elektromotoren (één links en één rechts) waardoor de auto met torque vectoring uitgerust kon worden.

LEES OOK: Koenigsegg Direct Drive uitgelegd!

De 5 liter biturbo V8 verbrandingsmotor levert 1100 pk en 1250 Nm koppel. De elektromotor op de krukas beschikt over 215 pk en de 2 elektromotoren op de achteras leveren elk 241 pk.

Koenigsegg geeft een systeemvermogen en -koppel op van +1500 pk en +2000 Nm. Exacte testresultaten zijn er blijkbaar nog niet.

Koenigsegg Regera

Batterij van Rimac Automotive

De elektromotoren worden gevoed door een vloeistofgekoelde 9,27 kWh accu. De batterij werd ontwikkeld in samenwerking Rimac Automotive, een Kroaats bedrijf dat op zijn beurt een even maffe 100% elektrische supercar bouwt (Concept_One).

De 9,27 kWh accu heeft volgens Christian de grootste energiedichtheid momenteel beschikbaar in een productiewagen. De batterij heeft een volume van 67 liter en een gewicht van 115 kg. Het pakket kan momentaan 500 kW vermogen leveren en kan tot 150 kW absorberen uit remenergierecuperatie. Naar verluid kan de Regera tot 32 km/u puur elektrisch rijden en de elektrische range bedraagt 65 km.

Prestaties

De snelste productiewagen ter wereld. Hoe vertaalt zich dat in cijfers? De Regera sprint in 2,8 seconden naar 100 km/u. 150 tot 250 km/u in 3,2 seconden. 0 tot 300 km/h in 12,3 seconden en 0 tot 400 km/u in iets minder dan 20 seconden. Bij +- 410 km/u bereikt de V8 het einde van z’n toerenbereik en houdt de pret op.

Is de Koenigsegg Regera hiermee de snelste productiewagen ooit? Wel, het 0 tot 100 sprintje doet de Porsche 918 0,2 seconden sneller terwijl de McLaren P1 het even snel doet. De Bugatti Veyron Super Sport doet de 0 tot 100 in 2,2 seconden terwijl z’n topsnelheid (431 km/u) zowat 20 km/u hoger ligt. Voor alle andere prestatiefactoren overbluft de Koenigsegg de concurrentie ruimschoots.

Meer aandacht voor luxe en comfort

Koenigsegg’s waren traditioneel echte circuit auto’s met weinig comfort. Het merk wil daar met de Regera verandering in brengen.

De auto is o.a. voorzien van meer geluidsisolatie, zachtere elektronisch verstelbare zetels met memory foam, een 9″ infotainment systeem, Apple CarPlay, parkeersensoren, een hifi-systeem, speciale interieurverlichting en camera’s voor-, achteraan en binnenin de wagen.

Verder lijken de Zweden zelf onder de indruk van hun nieuwe Constellation DLR (daylight running lights) koplampen. Door de leds willekeurig over de koplamp te verspreiden proberen ze een sterrenhemel na te bootsen. Hierdoor moet je Regera al van ver herkennen als iets unieks.

Koenigsegg Regera interieur

Speciaal getuned uitlaatsysteem

Een versnellingsbak overboord gooien heeft tot gevolg dat je slechts hoge toeren bereikt bij extreem hoge snelheden. In de Regera komt dit neer op +200 km/u. Sportwagen motoren leveren meestal hun mooiste geluid bij hogere toeren. Om ook de Regera ook bij lage toeren racy te laten klinken heeft Koenigsegg een speciaal uitlaatsysteem ontwikkeld (de 2 smalle pijpen achteraan de wagen).

Koenigsegg Regera uitlaat

De middenste uitlaat achteraan is in feite een afvoer voor warme lucht die afkomstig is van de elektromotoren, de invertoren en andere elektronica. Volgens Christian zou deze uitlaat lichtblauwe lucht moeten produceren.

Marktintroductie

De Koenigsegg Regera werd voor het eerst voorgesteld op het 85 autosalon van Genève in maart 2015. Over een periode van 5 tot 6 jaar (2015 tot 2020) zal het merk 80 exemplaren bouwen.

Rijtesten

De Koenigsegg Regera is momenteel nog door geen enkel magazine getest. Van zodra er een rijtest beschikbaar is zal je hem hier terug vinden.

Laatste nieuws

Wil je eGear.be steunen? Een like helpt ons!
Je hebt eGear.be al geliked? Klik hier.