Overzicht: hybride wagens

Hier vind je een lijst van alle hybride en plug-in hybride wagens die je kan kopen in België.

Plug-in hybrides

FotoNaamPrijse-range
[km]
BMW 225xe Active Tourer38.550€41
BMW 330e43.850€40
BMW 530e57.950€50
BMW 740e98.200€48
BMW i3 REx41.690€231
BMW i8142.850€37
BMW X5 xDrive40e73.950€31
Kia Niro PHEV35.000€
(schatting)
NA
Kia Optima PHEV45.490€44
Mercedes C350e52.393€31
Mercedes E350e65.461€30
Mercedes GLC 350e54.813€34
Mercedes GLE 500e77.198€30
Mercedes S500e L118.943€33
MINI Cooper S E
Countryman ALL4
36.650€40
Mitsubishi Outlander PHEV48.040€52
Toyota Prius Plug-in41.980€63
Volvo S90 T870.750€50
Volvo V60 Twin Engine54.370€50
Volvo V90 T8 Twin Engine72.850€45
Volvo XC60 T8 Twin Engine70.250€NA
Volvo XC90 T8 Twin Engine80.700€40
VW Golf GTE39.480€50
VW Passat GTE46.110€50

Hybrides

FotoNaamPrijsVerbruik
[l/km]
Hyundai IONIQ hybrid26.899€3,4
Kia Niro hybrid26.390€3,8
Lexus CT 200h26.790€3,6
Lexus IS 300h37.490€4,2
Lexus GS 300h/450h45.990€4,4
Lexus LC 500hNANA
Lexus NX 300h42.990€5,0
Lexus RC 300h47.470€4,9
Lexus RX 450h62.450€5,3
Mercedes S 400h Lang102.971€6,0
Toyota Auris hybrid20.790€3,5
Toyota C-HR hybrid27.850€3,8
Toyota Prius30.310€3,0
Toyota Grand Prius+33.540€4,1
Toyota RAV4 hybrid32.040€4,9
Toyota Yaris hybrid20.400€3,3

Wat zijn hybride wagens?

Hybride auto’s worden aangedreven door een verbrandingsmotor én een elektromotor, waarbij een batterij de elektromotor van stroom voorziet. Dit concept werd populair door de introductie van de Toyota Prius in 1997.

Remenergie recupereren

Bij gewone auto’s gaat remenergie verloren in warmte. Bij hybrides daarentegen kan de remenergie deels gerecupereerd worden via de elektromotor die tijdens het remmen als generator fungeert. De gerecupereerde energie wordt opgeslagen in de batterij. Door dit mechanisme is het verbruik van een hybride doorgaans gunstiger dan dat van een gewone auto. Een nadeel is wel dat de elektromotor en de accu extra gewicht toevoegen wat weer nadelig is voor de brandstofconsumptie.

prius-hybride-wagens

Bij gewone hybriden hebben de batterijen gewoonlijk een relatief kleine accucapaciteit (meestal ongeveer 1 kWh). Om de officiële verbruiks- en CO2-waarden te doen dalen zijn grotere accu’s nodig. Met een grotere accu kunnen hybrides immers langere tijd elektrisch rijden en dus minder benzine verbruiken. Daarom werden vanaf +- 2014 heel wat zogenaamde plug-in hybrides geïntroduceerd. Die hebben een grotere accu die ook via het net kan opgeladen worden (vandaar “plug-in”).

Fiscale stimuli

De plug-in hybrides, ook wel “PHEV’s” genoemd, hebben dus een veel groter elektrisch rijbereik dan de gewone hybriden, maar bovenal tekenen ze betere officiële CO2-waarden op. De meeste PHEV’s hebben een CO2-uitstoot die lager ligt dan 50 g/km, aangezien dat in heel wat Europese landen de grens is om in aanmerking te komen voor fiscale stimuli.

Naast fiscaalvriendelijk, zijn PHEV’s ideaal voor mensen die vaak korte afstanden rijden maar ook regelmatig langere trips doen. De auto’s kunnen immers aan een huishoudelijk stopcontact worden opgeladen waardoor bij korte trips gewoon elektrisch kan gereden worden. Op de langere ritten functioneert de PHEV in feite als een gewone hybride met dito verbruik.

PHEV’s worden door heel wat experts gezien als overgangstechnologie tussen rijden op benzine en volledig elektrisch rijden. Wanneer er meer en snellere laadpalen komen zal er immers geen nood meer zijn aan rijden op benzine of diesel. Je zal dan ongeveer even gemakkelijk en snel kunnen laden als momenteel benzine of diesel tanken.

Vind je eGear.be interessant? Een like helpt ons enorm!
Je hebt eGear.be al geliked? Klik hier.