FAIL: Faraday Future introduceert elektrische supercar met 1000 pk

Faraday Future CES 2016

Faraday Future heeft zonet de FFZERO1 Concept voorgesteld. Het is een elektrische en zelfrijdende supercar met 1000 pk en een topsnelheid van 320 km/u. 

De gelekte beelden die we gisteren publiceerden blijken, spijtig genoeg, wel degelijk de concept-auto weer te geven die Faraday Future voor ons in petto had. De FFZERO1 Concept, zoals ‘ie officieel heet, werd zonet voorgesteld op de CES-technologiebeurs in Las Vegas.

Geen Tesla concurrent

Waarom ‘spijtig genoeg’? Faraday, een gloednieuwe startup, heeft veel hype gecreëerd rond z’n nieuwe elektrische wagen dus de verwachtingen waren hoog. Iedereen dacht dat het merk met een volwaardige Tesla Model S of Model X concurrent op de proppen zou komen.

 
In plaats daarvan krijgen we een futuristisch ogende supercar met 1 zitplaats, en sorry, maar van dat soort concepts hebben we er al genoeg. De FFZERO1 Concept heeft 4 elektromotoren, 1000 pk, een topsnelheid van 320 km/u en sprint in ongeveer 3 seconden naar 100 km/u. Allemaal cijfers op papier natuurlijk, want zo gaat dat met concepts.

Variable Platform Architecture

Faraday besteedde tijdens de voorstelling veel aandacht aan het Variable Platform Architecture (VPA), een chassis dat kan aangepast en geconfigureerd worden naargelang het soort wagen dat men wil bouwen. VPA laat ook toe om de grootte van het accupakket en de motorconfiguratie aan te passen. Geen baanbrekend idee natuurlijk maar het laat Faraday wel toe om “snel” verschillende modellen (een sedan, een break, een sportwagen, een bestelauto, …) op de markt te brengen.

 
En dat is het grotere idee achter deze introductie; onderhuids heeft de FFZERO1 de technologie die in een praktische sedan kan toegepast worden, maar met het batmobile-design wil men de aandacht trekken. Dit zou fantastisch onthaald zijn… 5 jaar geleden! Maar ondertussen is de EV-wereld geëvolueerd en verwachten we praktische elektrische auto’s die ons dagelijks leven gemakkelijker maken.

LEES OOK: BMW i8 Spyder komt naar CES 2016

Faraday wil geen wagens verkopen

Maar er is dus toch hoop. Faraday belooft om andere wagens voor te stellen de komende jaren. Het bedrijf wil die auto’s overigens niet verkopen. Het wil dat z’n klanten een abonnement afsluiten waarmee ze verschillende soorten auto’s kunnen huren, naargelang de nood van het moment. Moet je bijvoorbeeld een kast verhuizen, dan huur je de bestelwagen. Wil je een leuk ritje door de ardennen maken, dan huur je de sportwagen.

Faraday Future FFZERO1 Concept CES

Richard Kim (designer van BMW i8 en i3) introduceert de FFZERO1.

De FFZERO1 is overigens zelfrijdend. Maar goed, het is een concept, dus men kan er over zeggen wat men wil natuurlijk.

Batterijen

Nick Sampson, FF’s product architect, zegt dat Faraday samenwerkt met de grootste en de beste batterijleveranciers ter wereld. Het wil, net als Tesla momenteel, de batterijen kopen maar er zelf packs mee samenstellen en zelf het batterijmanagementsysteem (BMS) ontwikkelen. Bij Tesla worden de batterijen geleverd door Panasonic, wie Faraday van accu’s voorziet wil men niet kwijt. Al zijn er niet zoveel acculeveranciers in de wereld, dus de keuze is beperkt (Samsung, LG Chem, BYD, …).

Faraday Future

De relatie met LeTV, het Chinese Netflix, werd ook stevig in de verf gezet. FF krijgt immers bergen cash van LeTV’s oprichter, de chinees Jia Yueting. LeTV helpt Faraday ook met de (internet-)technologie in z’n auto’s.

LEES OOK: Aston Martin gaat e-auto’s maken met Chinese internetgigant LeTV

Faraday werkt momenteel aan een fabriek in Las Vegas die minstens een miljard zal kosten. Wanneer die af zal zijn, is niet duidelijk.

Samengevat, Faraday heeft veel fuzz gecreëerd voor een al-bij-al magere introductie. Het bedrijf heeft duidelijk geen gebrek aan cash en hopelijk wordt dat gebruikt om de volgende creatie iets realistischer te maken.

FFZERO1 Concept

Faraday Future FFZERO1 dash

Faraday Future FFZERO1 back

Faraday Future seat