Elektro-auto verkoop 48% gestegen dankzij Vlaamse EV-premie

hoeveel elektrische autos

De Belgische inschrijvingscijfers van elektrische auto’s voor de eerste 3 kwartalen zijn binnen. Tijd voor een analyse!

2015 was een succesvol jaar voor de plug-in hybride (PHEV) in België. De PHEV-verkoop verdrievoudigde (+207%) immers in 2015 terwijl de BEV-verkoop (BEV: 100% elektrische auto’s) slechts 15% steeg.

Plug-in hybride SUV is koning

Nu de cijfers voor de eerste 3 kwartalen binnen zijn, wordt duidelijk hoe 2016 presteert ten opzichte van 2015. Het succes van de plug-in hybride kent duidelijk geen grenzen.

PHEV-verkoop Q3 2016

PHEV (plug-in hybrides) verkoop in België: Q3 2016 vs. 2015/2014 (geaccumuleerd). Bron cijfers: EV Sales.

Gedreven door een pak nieuwe modellen en een gunstige fiscale behandeling zijn er tijdens de eerste 3 kwartalen van 2016 maar liefst 306% meer PHEV’s ingeschreven dan in dezelfde periode vorig jaar. In absolute cijfers gaat het om 5.416 plug-in hybrides (jan-sep 2016) ten opzichte van 1.772 stuks vorig jaar (jan-sep 2015). De 3 meest succesvolle stekker-hybrides zijn de Volvo XC90 PHEV (1.296), de BMW X5 40e (999) en de Porsche Cayenne PHEV (657).

LEES OOK: Hybride SUV is nieuwe “lichte vracht”

Verkoop 100% elektrische auto’s stijgt dankzij premie

Ook de verkoop van 100% elektrische auto’s doet het een pak beter, al is de groei veel minder sterk dan bij de plug-in hybrides. Tijdens de eerste 3 kwartalen van 2016 werden 1.707 volledig elektrische auto’s ingeschreven. Dat is 48% of 555 stuks meer dan in dezelfde periode vorig jaar (jan-sep 2015). De 3 meest succesvolle elektrische auto’s zijn de Tesla Model S (531), de Nissan LEAF (393) en de Renault ZOE (164).

BEV-verkoop Q3 2016

BEV (100% elektrische auto’s) verkoop in België: Q3 2016 vs. 2015/2014 (geaccumuleerd). Bron cijfers: EV Sales.

De stijging bij de 100% elektro-auto’s valt volledig toe te schrijven aan de Vlaamse EV-premie. Die subsidie werd in januari 2016 in het leven geroepen. Vlaamse particulieren kunnen tot 5.000€ subsidie krijgen voor een volledig elektrische auto. Er werden tot hiertoe (op moment van schrijven, 25 oktober 2016) 576 van die premies toegekend en dat aantal komt quasi exact overeen met de 555 stuks die tot hiertoe extra verkocht werden in België.

Dure elektriciteit

Het is een beetje spijtig om vast te stellen dat, indien de Vlaamse EV-premie er niet zou gekomen zijn, dat de BEV-verkoop vermoedelijk gestagneerd zou zijn in 2016. Het feit dat elektrisch tanken in 2016 maar liefst 25% duurder geworden is doet dan ook geen goed aan het imago van de elektro-auto.

OOK INTERESSANT: Hoeveel kost het om elektrische auto thuis op te laden?

Met de komst van betere en meer “sexy” elektrische auto’s (zoals de Tesla Model 3, Opel Ampera-e, nieuwe Nissan LEAF, Renault ZOE met 400 km range) zal de BEV-verkoop mijns inziens sterk stijgen in 2017-2018.