BMW i3: prijs & specs

BMW i3 prijs

De BMW i3 is een 100% elektrische auto met een rijbereik van 300 km (NEDC). Optioneel is de auto met een range extender verkrijgbaar.

BMW i3 prijs

BMW i3Prijs
94 Ah37.200€
94 Ah met range extender41.690€
60 Ah
(niet meer leverbaar in België)
36.000€
60 Ah met range extender
(niet meer leverbaar in België)
40.490€

Specs & prestaties

BMW i3 SPEC94 Ah94 Ah REx60 Ah60 Ah REx
Batterijcapaciteit [kWh]33332222
Rijbereik NEDC [km]300231
+ 150
190170
+ 150
0-100 km/u [s]7,38,17,27,9
Topsnelheid [km/u]150150150150
Vermogen [pk]170170170170
Koppel [Nm]250250250250
Gewicht [kg]1320144012701390
CO2-uitstoot [g/km]013013

Rijtesten

BMW i3 modelRijtest doorDatum
60 Ah REx AdvancedeGear.be12/2015
60 Ah REx AdvancedeGear.be01/2014

Foto’s

Bekijk hier BMW i3 foto’s.

Nieuws

Beschrijving

De BMW i3 is de eerste elektrische auto van het BMWi submerk. De auto werd eind 2013 in België op de markt gebracht. De i3’s die in België geleverd werden tussen 2013 en juni 2016 beschikken over een 22 kWh batterij (“60 Ah”). Sinds juli 2016 levert BMW België enkel nog 33 kWh i3’s (“94 Ah”), met een groter rijbereik dus.

Prestaties en actieradius

De i3 beschikt over één elektromotor met een vermogen van 170 pk en een koppel van 250 Nm. De 60 Ah versie sprint daarmee in 7,2 seconden naar 100 km/u. De 94 Ah doet er 7,3 seconden over. De topsnelheid is begrensd op 150 km/u.

De 60 Ah had een rijbereik van 190 km volgens de NEDC norm. Het realistische rijbereik ligt eerder rond de 130 km. De 94 Ah (33 kWh batterij) heeft een officiële actieradius van 300 km, wat in de praktijk rond de 200 km ligt.

In 12 uur kan je de 94 Ah i3 vol laden aan een huishoudelijk stopcontact. Met een snellader duurt het slechts 30 tot 60 minuten.

Range Extender

Optioneel kan de BMW i3 uitgerust worden met een range extender. De range extender is een 647cc 2-cilinder benzinemotor met 34 pk van de BMW motorfietsafdeling. De i3 REx (zoals de Range Extended i3 heet) heeft een tankje van 9 liter waarmee de i3 100 à 150 km verder geraakt dan de puur elektrische range.

Aangezien de range extender de auto 120 kg zwaarder maakt verzwakken de prestaties lichtjes en wordt de elektrische actieradius iets minder.

Historie achter de i3

In 2011 stelde BMW een nieuw submerk voor, BMW i, dat zich uitsluitend zou toeleggen op de productie van elektrische en plug-in hybride auto’s. Het eerste product van het submerk was de i3 die in 2013 werd geïntroduceerd.

In de loop van 2012 heeft BMW de technologie voor de i3 uitvoerig getest in de ActiveE. De ActiveE was een elektrische auto gebaseerd op de 1-serie coupé. De auto werd nooit te koop aangeboden maar werd ingezet in testprojecten.

Vind je eGear.be interessant? Een like helpt ons enorm!
Je hebt eGear.be al geliked? Klik hier.