Rijtest: van Antwerpen naar Keulen met de BMW i3

BMW i3 Keulen
We reden met de vernieuwde BMW i3 94Ah – zonder range extender – van Antwerpen naar Keulen. Hoe dat verlopen is lees je in dit artikel.

In mei 2016 kreeg de BMW i3 een batterij met 50% meer capaciteit. In plaats van 22 kWh beschikken alle nieuwe i3’s nu over een 33 kWh accu. De grotere capaciteit werd voornamelijk bereikt dankzij een hogere energiedichtheid, want het nieuwe accupakket heeft dezelfde afmetingen als het oude pakket.

Dankzij de betere accu steeg de theoretische range naar 300 km, maar BMW geeft een praktisch rijbereik op van 200 km.

We gingen op pad met de vernieuwde BMW i3 “94Ah” zonder range extender. Het werd ons al snel duidelijk dat je die 200 km range met gemak haalt voor het “rond-de-kerktoren”-gebruik. Ik vroeg me vooral af of je met de i3 ook langere trips kan doen, gebruik makend van 50 kW snelladers die toch steeds talrijker worden. Daarom reden we van Sint-Gillis-Waas (ik weet dat hierboven Antwerpen staat, dat klinkt gewoon beter 🙂 ) naar Keulen.

12u00 | km: 0 | batterij: 100%

We vertrekken vanuit Sint-Gillis-Waas met een volle batterij. Het is 11°C buiten wat me enigszins zorgen baart want een accu presteert nu eenmaal beter bij hogere temperaturen.

i3 volle batterij

Ik zet de i3 in ECO PRO+, het meest zuinige standje. Dit zorgt er voor dat ik geen verwarming krijg maar wel ventilatie. Verder is de acceleratie wat minder hevig en probeert het systeem me onder de 90 km/u te houden, hoewel je er kan boven gaan. De boordcomputer geeft een rijbereik van 230 km op, meer dan voldoende om m’n eerste laadstop in Heerlen te halen, 148 km verderop.

Ik rijd met de i3 zoals ik met een gewone auto zou rijden, dus ik doe geen toegevingen qua rijstijl om range te sparen. Op de E34 richting Antwerpen en op de E313/E314 richting Heerlen rijd ik gewoon met cruise control op 120. Het batterijpercentage zakt snel maar ik heb op geen enkel moment de indruk dat ik het niet ga halen. Ik hoop gewoon dat die snellader in Heerlen werkt…

13u33 | km: 148 | batterij: 15%

Ik kom aan bij Hotel Heerlen waar een snellader (50 kW, CCS) staat die werkt, tot m’n grote vreugde! De laadpaal activeren doe ik met het ChargeNow pasje dat BMW me meegegeven heeft, maar er werken hier uiteraard ook andere pasjes.

BMW i3 laden Heerlen

Het batterijsap is op 148 km gezakt naar 15% dus de stroom moet er in vliegen, want lithium-ion batterijen laden sneller wanneer ze goed leeg zijn.

Apple Macbook Pro

Het wachten biedt de gelegenheid om aan m’n “opstel” te beginnen. Ik heb m’n laptop echter nog niet goed open of de accu staat al op 77%, meer dan genoeg om in Keulen te geraken. Inpakken en wegwezen.

14u00 | km: 148 | batterij: 77%

Kort na de laadbeurt rijd ik de Autobahn op, en wederom heb ik geen zin om in het gat van een vrachtwagen te hangen. Vol gas richting Keulen, we zijn er toch bijna!

BMW i3 topsnelheid

De i3 trekt zich bijzonder goed uit de slag tussen het Duitse premium-geweld al zie ik de locals denken: “Was machst du auf der linker Rijvak mit diesen Elektro-rommel!”. Ok, z’n top is begrensd op 150 maar bij de hernemingen laat hij zich absoluut niet kennen. Het rijgevoel geeft ook vertrouwen bij deze hoge snelheden, wat me verbaast gezien die griezelig smalle bandjes.

Het verwondert je zeker niet dat de range zienderogen zakt wanneer je continu gas planché geeft. Ik zit er echter niet mee, 100 km verderop is er immers weer een snellader juist voor ik Keulen binnenrijd.

14u50 | km: 229 | batterij: 21%

Ik kom aan bij de snellader (50 kW, CCS) in Keulen (Spenrather Weg 1) met 21% batterij op de teller. Ik heb dus 56% opgesoupeerd op 81 km, maar ik heb dan ook de beest uitgehangen.

BMW i3 94Ah opladen

Tijdens het laden nemen we de gelegenheid om de innerlijke mens te versterken in de plaatselijke fastfood tent. Onze hamburger is nog niet half op of de accu zit al over de 80%. Ligt het aan die goeie Duitse stroom of aan het feit dat de accu warm staat? Waarschijnlijk aan beiden, want het laden hier gaat bijzonder goed vooruit. Een paar minuten later trek ik de stekker uit bij 96%.

15u26 | km: 229 | batterij: 96%

We rijden naar een fotoshoot locatie in het centrum van Keulen die ik op Google Maps gevonden heb. Het is file, en dat is uitermate range-vriendelijk!

16u22 | km: 246 | batterij: 90%

17 kilometer verder komen we aan in het centrum met nog 90% batterijniveau op de teller. Dankzij het filerijden hebben we slechts 6% per 17 km verbruikt. Dat komt omgerekend overeen met een totale range van 280 km.

i3 achterkant

In totaal hebben we 4u22 gedaan over een trip van 246 km. Dat is langer dan met een gewone auto, maar we hebben de gelegenheid gehad om te eten en de accu is al vol om morgen weer naar huis te rijden.

Conclusie

Dankzij z’n grotere batterij en z’n snellader kan je je met de BMW i3 94Ah aan een roadtrip wagen. Je moet rekenen dat je aan 120 km/u ongeveer 150 km kan rijden vooraleer een laadbeurt zich opdringt. Heb je het monnikengeduld om 90 te rijden achter een vrachtwagen, dan geraak je heel wat verder.

De truc zit hem eigenlijk bij het vinden van laadpalen, dat is namelijk niet zo gebruiksvriendelijk als bij een Tesla bijvoorbeeld. Bij de Model S of X stel je gewoon je bestemming in en het navigatiesysteem leidt je langs de nodige Superchargers. Als i3-rijder moet je het allemaal zelf zien uit te vissen. In het navigatiesysteem vind je wel laadpalen onder de “POI’s”, maar de lijst is een allegaartje van trage en snelle laders, vlot toegankelijke en minder toegankelijke laadpunten en het is maar de vraag alle palen in de lijst werken.

LEES OOK: Op roadtrip met de Tesla Model S

Het is onbegrijpelijk dat BMWi nog altijd rekent op het standaard BMW-infotainment systeem, waar slechts enkele eenvoudige aanpassingen aan gebeurd zijn om elektrisch rijden te accomoderen. Bij een wagen die van nul ontwikkeld is als elektrische auto past een systeem dat volledig draait rond elektrisch rijden, en dat mis ik nog bij deze beemer.

Een smartphone app is daarom geen overbodige luxe. Voor deze trip heb ik vooral gebruik gemaakt van de ChargeMap app, en van de ChargeNow site om te checken of de gevonden laadpunten wel met het BMW-pasje werken.

Het is in ieder geval duidelijk dat de i3 de range anxiety al lang voorbij is, en dat hij met enige goede wil roadtrip-waardig is geworden. En die range extender op de optielijst, die wordt hoe langer hoe minder zinvol.

i3 en LEAF

Specificaties

  • Aandrijving: achterwielaandrijving
  • Vermogen: 170 pk
  • Koppel: 250 Nm
  • Topsnelheid: 150 km/u
  • 0 tot 100 km/u: 7,3 sec
  • Gewicht: 1.320 kg
  • Gemiddeld testverbruik: 17,4 kWh / 100 km
  • Prijs: 37.450€
  • Prijs testwagen met opties: 51.885€