Rijtest: BMW 225xe Active Tourer

Hybride BMW 225xe test

Bekijk hier alle foto’s.

Het gebeurt zelden dat BMW als goedkoopste uit een lijstje komt, maar in dit geval wel. Met een vanafprijs van 38.550€ is de 225xe namelijk de goedkoopste plug-in hybride die je in België kan krijgen. Wij gingen er een week mee op pad en pennen hieronder onze ervaring neer. 

Los van de goedkoopste stekkerhybride te zijn, heeft deze auto nog een primeur voor de BMW-stal. De 2 Active Tourer is namelijk BMW’s eerste MPV (Multiple Purpose Vehicle), of “monovolume” zoals we het ook wel noemen.

Een vleugje i8

Om de lijst met bijzonderheden nog wat langer te maken, kan ik er aan toevoegen dat de 225xe z’n genen deelt met de gevleugeldeurde i8 sportwagen! De auto heeft namelijk een omgekeerde i8-aandrijflijn. Waar een 3-cilinder 1.5 benzinemotor de achterwielen van de i8 aandrijft verzorgt dezelfde motor, zij het een beetje gedowntuned, de voorwielaandrijving bij de 225xe. De elektromotor drijft dan weer de achterwielen van de 225xe aan, waar die bij de i8 vooraan het werk doet. Je hebt het al door, deze setup maakt van de 225xe een vierwielaandrijver, vandaar het x-je in de benaming.

BMW 330e hybride aandrijflijn

De complexe aandrijflijn in een BMW 330e.

Ik ben fan van “gescheiden hybride systemen” waarbij de elektromotor en de verbrandingsmotor elk hun eigen as mogen aandrijven. Dit in tegenstelling tot hybridesystemen waarbij elektromotor en verbrandingsmotor in elkaar verweven zitten, zoals bijvoorbeeld in de BMW 330e, maar evengoed in de Mercedes c350e of de VW Passat GTE. Als je op een autosalon al eens naar zo een “hybride motor” (zie foto hierboven) hebt staan kijken, dan zal je weten dat het er ongelooflijk complex uitziet. Ik denk dan ook dat de gescheiden systemen eenvoudiger en herstellingsvriendelijker kunnen zijn, in het geval er iets stuk gaat. Dit laatste is natuurlijk compleet gebaseerd op m’n gevoel, want statistische cijfers zijn er nog niet aangezien er nog niet zo veel hybrides rond rijden (Toyota hybrides wel natuurlijk, maar bij de Japanners gaat niets kapot 🙂 ).

Practicality

Over de 2-serie Active Tourer zijn al voldoende reviews geschreven, dus over de algemene zaken kan ik kort zijn. Dit is één van de mooiere monovolumes op de markt. Het woord “monovolume” doet hem zelfs geen eer aan, daarvoor heeft hij net iets te veel “design”. Binnenin voelt hij heel typisch BMW aan, met gedistingeerde en robuuste materialen, mooie zetels en een overzichtelijk en modern dashboard dat vooral op de chauffeur gericht is.

BMW 225xe interieur

Een aantal puntjes van kritiek: de standaard zetels bieden minder steun en voelen minder comfortabel dan wat je gewoon bent bij BMW, maar de optionele sportzetels (590€) kunnen dit euvel verhelpen.

Qua opbergmogelijkheden, laadvolume en practicality doen de Fransen het ongetwijfeld beter, maar hey, om met die BMW-badge te pronken moet je wat opofferingen maken. Op dezelfde noot is het ook vervelend dat de achterklep niet voldoende hoog opent, zodat zelfs ik met m’n bescheiden 1m70 steevast m’n hoofd stoot tegen dat onding (UPDATE 6/4: BMW heeft ons gecontacteerd met de mededeling dat de openingshoogte kan verhoogd worden via de boordcomputer).

iPerformance

Genoeg over stijl en praktische zaken, ik wil het over die plug-in hybride aandrijflijn hebben.

Zoals eerder aangehaald, de voorwielen worden via een 6-traps automaat aangedreven door een benzinemotor met 220 Nm koppel. De achterwielen stellen het met een 165 Nm elektromotor. Meer trekkracht op de voorwielen dus waardoor de 225xe een tikkeltje voorwielaangedreven voelt. Dat uit zich o.a. in doorslippende voorwielen tijdens fors accelereren bij het uitkomen van een bocht.

BMW 225xe iPeformance hybrid

Samen leveren de krachtbronnen een systeemvermogen en -koppel van 224 pk en 385 Nm. Veel meer power dan in de gemiddelde mazout-gestookte MPV met andere woorden. Het maakt van de 225xe een verdomd snelle auto, zonder dat het gepaard gaat met veel drama. Op boswegjes zit je in geen tijd – en dit heb ik van horen zeggen – aan illegale snelheden. De goeie wegligging en het sportief-getinte onderstel zorgen er bovendien voor dat je het niet door hebt.

Voor de liefhebbers geef ik nog even de droge cijfers mee. Nul tot honderd doet de 225xe “iPerformance” in 6,7 seconden en z’n top zit op 202 km/u.

Verbruik en elektrisch rijbereik

Dit is een plug-in hybride en dat wil zeggen dat je hem thuis aan het stopcontact kan opladen. De 7,6 kWh batterij volledig vol laden duurt ongeveer 3 uur. Volgens de officiële cijfers kan je 41 km puur elektrisch rijden, ik haalde in de praktijk 30 km zonder veel moeite te doen. Ideaal dus voor wie vaak korte trips doet en wie op het werk kan laden.

Het benzineverbruik is, zoals bij alle stekkerhybrides, sterk afhankelijk van je laadgedrag en de afstanden die je rijdt. Doe je een trip van minder dan 30 km, dan kan je zonder een druppel benzine rijden. Wanneer de accu leeg is, verandert deze 225xe in een gewone hybride, met dito verbruik. Met een lege accu moet je rekenen op 5 à 8 liter per 100 km. Op een lange snelweg-trip, met lege accu en cruise control op 120, kwam ik uit op 6,4 liter per 100 km.

BMW 225xe koffer

Gezien z’n gunstige CO2-uitstoot van 46 g/km kan je deze 225xe voor 100% afschrijven op een vennootschap. Bovendien is hij tot 2020 vrijgesteld van BIV en verkeersbelasting in Vlaanderen.

Een nadeel dat je er moet bijnemen is dat deze 225xe, net zoals de meeste stekkerauto’s, geen aanhangwagen mag trekken.

Conclusie

De BMW 225xe is een snelle wagen met een mooi afgewerkt interieur en praktische eigenschappen (voor een BMW), hoewel de Franse monovolumes wat dat laatste betreft beter scoren.

De meest opvallende minpunten zijn het gebrek aan een trekhaak-optie en het zitcomfort van de voorste zetels.

De 225xe iPerformance is de goedkoopste plug-in hybride die je momenteel kan krijgen in België. Bovendien geniet hij dankzij z’n 46 g/km CO2-uitstoot van allerlei fiscale voordelen, zoals 100% aftrekbaarheid op de vennootschap en vrijstelling van BIV en verkeersbelasting in Vlaanderen.

BMW 225xe plug-in hybride

Concreet

+ Fiscaalvriendelijk
+ Goedkoopste plug-in hybride op de markt
+ Mooi interieur

– Geen trekhaak mogelijk
– Zitcomfort (in vergelijking met andere BMW’s)
– Er zijn ruimere en meer praktische monovolumes op de markt (maar die hebben geen stekker)

Specificaties

  • Aandrijving: vierwielaandrijving
  • Vermogen: 224 pk
  • Koppel: 385Nm
  • Topsnelheid: 202 km/u
  • 0 tot 100 km/u: 6,7 sec
  • Gewicht: 1.660 kg
  • Gemiddeld testverbruik: 4,8 liter / 100 km (met thuisladen)
  • Prijs: 38.550€
  • Prijs testwagen met opties: 48.445€