Autodelen: overzicht van deelauto projecten in België

De deeleconomie is volgens trendwatchers hét concept van deze eeuw, en ook de automobielindustrie ontsnapt er niet aan. Deelauto-projecten rijzen dan ook als paddestoelen uit de grond. Hieronder vind je een overzicht van het aanbod in België.

We beginnen met wat meer uitleg de verschillende concepten, want autodelen komt in verschillende smaakjes.

Er zijn in feite 3 manieren om een auto te delen. Om te beginnen moet je het onderscheid maken tussen lokale particuliere initiatieven, “autodelen met je buren”, en “deelautobedrijven” die het meestal als een commerciële activiteit opzetten. Ten derde kan je als particulier een rit aanbieden in je auto, het zogenaamde “ridesharing”.

“Autodelen met je buren” wordt meestal beheerd door een lokaal comité en het is veelal een kleinschalig gesloten systeem. Er worden één of meerdere auto’s ter beschikking gesteld aan de buren en het kostendelend principe is een belangrijk kenmerk. Er wordt dus geen winst gemaakt.

Bij de deelautobedrijven heb je 2 soorten; enerzijds de bedrijven met een eigen vloot en anderzijds de bedrijven zonder vloot.

De bedrijven met eigen vloot stellen een aantal wagens ter beschikking aan hun klanten die daarvoor veelal per km en per uur betalen. Je parkeert de wagen op een vaste standplaats (“station based”) of eender waar binnen een bepaalde perimeter (“free floating”).

De bedrijven zonder vloot werken zoals Airbnb voor huizen. Ze stellen een online platform ter beschikking waarop auto-eigenaars hun wagen kunnen verhuren aan geïnteresseerden.

Deelautobedrijven – eigen vloot

1. Cambio

Cambio is het populairste deelauto platform in België. Het bedrijf stelt over het hele land wagens ter beschikking die opgehaald en teruggeleverd worden op een vaste standplaats. Gebruikers kiezen een abonnementsformule en betalen het gebruik per uur en per km. Cambio promoot zichzelf als de budgetvriendelijke oplossing voor wie weinig rijdt.

Aantal gebruikers: 25.000
Aantal auto’s: 860
Aantal standplaatsen: 350
Regio: heel België
Oprichtingsjaar: 2003

2. Zen Car

Zen Car is actief in Brussel en biedt enkel elektrische deelauto’s aan. Het bedrijf rekent geen abonnementskost maar werkt gewoon met een uur-, dag- of weekendtarief. De elektriciteitskost is inbegrepen.

Aantal gebruikers: 2.000
Aantal auto’s: 57
Aantal standplaatsen: 31
Regio: Brussel
Oprichtingsjaar: 2011

3. Car2go

Car2go is een deelauto concept van Daimler, het concern achter Mercedes en Smart. Het bedrijf is al actief in verschillende wereldsteden en vanaf oktober starten ze op in Brussel. Je zal er mee kunnen autodelen zonder abonnementskosten, Car2go rekent immers enkel het gebruik aan. UPDATE november 2016: het project werd tijdelijk uitgesteld wegens legale problemen.

Aantal gebruikers: in opstart
Aantal auto’s: 300
Aantal standplaatsen: free floating
Regio: Brussel
Oprichtingsjaar: 2016 (oktober)

4. Bolides

Bolides is het Cambio voor wie met een premium wagen wil rijden. Het bedrijf biedt enkel Audi A1’s aan in Gent en Antwerpen volgens het free floating principe. Bij bolides heb je geen abonnementskost en betaal je gewoon per uur en km. Binnenkort start Bolides ook op in Leuven.

Aantal gebruikers: 300
Aantal auto’s: 25
Aantal standplaatsen: free floating
Regio: Antwerpen, Gent
Oprichtingsjaar: 2013

5. Partago

Als je deelauto elektrisch moet zijn, dan kan je in Gent bij Partago terecht. De coöperatie biedt enkel elektrische wagens aan volgens het free floating concept. Als gebruiker wordt je coöperant en betaal je een stukje investering om toe te treden. Het gebruik wordt per minuut aangerekend, alle kosten inbegrepen.

Aantal gebruikers: 115
Aantal auto’s: 6
Aantal standplaatsen: free floating
Regio: Gent
Oprichtingsjaar: 2015

6. DriveNow

DriveNow is het deelauto platform van de BMW Group. In juli 2016 werd deze service opgestart in Brussel.

Aantal gebruikers: NA
Aantal auto’s: NA
Aantal standplaatsen: free floating
Regio: Brussel
Oprichtingsjaar: 2016

7. Stapp-in

Stapp-in is een startup die de Belgische deelauto-markt wil betreden. Het bedrijf is in 2016 gestart met een proefproject in Beveren.

Deelautobedrijven – zonder eigen vloot

1. CarAmigo

CarAmigo werkt volgens het Airbnb-concept. Het is in feite een auto huren van een particulier. Eigenaars posten hun wagen op de website en komen een prijs overeen met geïnteresseerde huurders.

Aantal gebruikers: 5.000
Aantal auto’s: 370
Regio: België
Oprichtingsjaar: 2015

2. Tapazz

Autodelen met Tapazz werkt volgens hetzelfde principe als CarAmigo. Hoewel Tapazz al langer op de markt is dan CarAmigo heeft het minder deelauto’s in z’n bestand.

Aantal gebruikers: 1.600
Aantal auto’s: 140
Regio: Antwerpen, Gent
Oprichtingsjaar: 2012

3. Drivy

Drivy is een nieuw platform dat autodelen tussen particulieren mogelijk maakt. Drivy werd in 2010 opgericht in Frankrijk en is ondertussen ook beschikbaar in Duitsland, Spanje en Oostenrijk. Sinds juni 2016 is Drivy actief in België.

Aantal gebruikers: NA
Aantal auto’s: 250
Regio: België
Oprichtingsjaar: 2016

Autodelen met je buren

1. Cozycar

Via Cozycar kan je autodelen met je buren. Je kan je aansluiten bij bepaalde lokale groepen of zelf een project opstarten.

Aantal gebruikers: 4.500
Aantal auto’s: 530
Regio: België
Oprichtingsjaar: NA

2. Dégage

Dégage werkt zoals Cozycar maar is enkel actief in Gent. Het werd opgericht in 1998 en telt 700 actieve gebruikers.

Aantal gebruikers: 700
Aantal auto’s: 50
Regio: Gent
Oprichtingsjaar: 1998

Ridesharing

1. Blablacar

Blablacar is een Franse ridesharing applicatie waarmee je ritten kan delen. Als auto-eigenaar post je je geplande trip online voor een bepaald bedrag en lifters kunnen een zitje boeken.

“Blabla”, zoals het vaak afgekort wordt, is razend populair in Frankrijk en Spanje maar het is ook in opmars in België. Hoewel je het voor eender welke trip kan inzetten, wordt deze app veelal gebruikt voor langere ritten (+100 km). Dat verklaart de populariteit van autodelen met Blablacar in grotere landen.

Aantal gebruikers: 25 miljoen (wereldwijd)
Oprichtingsjaar: 2006